Dethär med rostfria ventiler?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Dethär med rostfria ventiler?

Inlägg av Kadett4wd »

natriumkylda kan var till nackdel om man ska varva hårt ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Dethär med rostfria ventiler?

Inlägg av jompazx »

Kadett4wd skrev: natriumkylda kan var till nackdel om man ska varva hårt ;)
Varför? är dom tyngre? dom är ju delvis ihåliga det måste väl vara lättare?

mvh!
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Dethär med rostfria ventiler?

Inlägg av Kadett4wd »

de har brottanvisningar inuti.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Dethär med rostfria ventiler?

Inlägg av quattro »

Jag är inte heller förtjust i natriumkylda ventiler. Eftersom de är ihåliga så blir antingen godset tunnare och klenare eller så blir skaftet tjockare vilket gör att flödet blir sämre. Speciellt som den uppsvullna delen av skaftet hamnar mitt i "flödesfönstret" i ventilsätet när ventilen öppnar. Och ja, de jag haft har varit tyngre. Om man gör skaftet tjockare för att kunna ha hål inuti utan att skaftet blir klenare så blir ju resultatet totalt sett mer material i dom.

Dessutom innebär själva idén att värmen skall ledas bort från ventiltallriken upp i skaftet och kylas bort genom styrningen. Det gillar jag inte heller då det innebär att man kan behöva ha större spel mellan skaft o styrning. Bättre med lite bredare säten så värmen leds ut den vägen, tror jag.
Skriv svar