Sida 2 av 2

Re: Dethär med rostfria ventiler?

Postat: tis okt 02, 2018 5:21 am
av Kadett4wd
natriumkylda kan var till nackdel om man ska varva hårt ;)

Re: Dethär med rostfria ventiler?

Postat: tis okt 02, 2018 9:39 am
av jompazx
Kadett4wd skrev: natriumkylda kan var till nackdel om man ska varva hårt ;)
Varför? är dom tyngre? dom är ju delvis ihåliga det måste väl vara lättare?

mvh!

Re: Dethär med rostfria ventiler?

Postat: tis okt 02, 2018 11:51 am
av Kadett4wd
de har brottanvisningar inuti.

Re: Dethär med rostfria ventiler?

Postat: fre okt 05, 2018 6:23 am
av quattro
Jag är inte heller förtjust i natriumkylda ventiler. Eftersom de är ihåliga så blir antingen godset tunnare och klenare eller så blir skaftet tjockare vilket gör att flödet blir sämre. Speciellt som den uppsvullna delen av skaftet hamnar mitt i "flödesfönstret" i ventilsätet när ventilen öppnar. Och ja, de jag haft har varit tyngre. Om man gör skaftet tjockare för att kunna ha hål inuti utan att skaftet blir klenare så blir ju resultatet totalt sett mer material i dom.

Dessutom innebär själva idén att värmen skall ledas bort från ventiltallriken upp i skaftet och kylas bort genom styrningen. Det gillar jag inte heller då det innebär att man kan behöva ha större spel mellan skaft o styrning. Bättre med lite bredare säten så värmen leds ut den vägen, tror jag.