Dethär med ocentrerade cylindrar

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Dethär med ocentrerade cylindrar

Inlägg av jompazx »

Jag läs lite om ocentrerade cylindrar. meningen är att man ska ha staken så rak som möjligt under förbränningstakten för att minska friktionsförluster och minska belastningen på kolvar och cylindrar. "neråt" takterna blir längre och "uppåt" takter blir kortare vad får detta för konsekvenser? borde väl vara bättre för blowdownfasen? man kan öppna avgasventilen senare för att utnyttja mer av förbränningen eller öppna ventilen vid samma tidpunkt men och se till att tömma ordentligt? jag kan inte riktigt komma på varför men känns som att det borde påverka förtändningen? längre insugs takt = bättre fyllnadsgrad? komptakten? man får ju mer belastning på kolvar på "uppåt takterna" men då borde väl vara värt det eftersom kraften på kolven är väl som störst på förbränningstakten?

jag tänker att det måste finnas några negativa konsekvenser för ford ska tydligen haft det på 30talet på sid ventils V8an (flathead?) men sedan att det blivit opoppis och börjar bli mer poppis igen på tex motorcyklar WV vr6 mm. så vilka är det negativa konsekvenserna? några fler positiva konsekvenser?

mvh!
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Patrik Johansson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: tis jun 27, 2006 4:29 pm
Ort: Höör
Kontakt:

Re: Dethär med ocentrerade cylindrar

Inlägg av Patrik Johansson »

Det blir väl lite av samma sak med kolvbultsoffset i kolven?
Skriv svar