Sida 1 av 1

Överladdad v12 m70/m73

Postat: tis sep 04, 2018 11:55 am
av Turbo_J
Behöver lite tips och råd om mitt kommande projekt. I detta fall ingen bil utan en båt men finns mycket kunnigt folk här kring motorer så jag ställer lite frågar här :)

Tanken var först en v8 men sen tänkte jag utanför boxen lite och varför inte en v12a istället. sitter ju v8a i dom flesta båtar. Har då spanat runt endel och en jänk 8a väger ju bly jämfört med tex då bmw m60. Och många åker med överladdade sånna med väldigt bra resultat och min tanke var då att m70 eller 73an kan ju inte vara nå sämre.

Känns som väldigt bra motor till väldigt liten peng.
Hur är dessa motorer?
Hur klarar dom laddtryck på låga varv?Tänker om ja ska ha turbo eller om de skulle funka med kompressor
Siktar på effekt kring 500-600 känns inte som en omöjlighet utan större ingrepp på motorn.

Motorn kommer sitta i en mindre båt inte köpt mig ett skrov än men blir kring 19fot så de kommer vara lätt och inte gå tungt, iaf inte för att vara en båt :lol:

Re: Överladdad v12 m70/m73

Postat: tis sep 04, 2018 8:42 pm
av Robert Markström
Dom ska ju gå få redigt vrid ur iaf vad jag sett. Finns ju nån 740 med 12a & turbo. Frågan är ju, i en bil har du ju inte så
mycket statisk belastning, inte som i en båt iaf fast å andra sidan kanske man inte vågar hålla full janne så länge med
600hk i en eka? Tänker på varmeutveckling på både avgaspaket, kylsystem, oljesystem. Blir kanske öppet motorrum iofs?

Re: Överladdad v12 m70/m73

Postat: ons sep 05, 2018 7:45 am
av Turbo_J
Nä men precis den kommer inte ligga på rullgas speciellt länge. Men ifall att man får en motorras är de ju en fördel med en billig och enkel motor att få tag på.
Blir väl så öppen motorlucka som möjligt och de mesta vattenkylt.

Känns som en toppmonterad kompressor som en jänk 8a är enklast. Då gör jag nått typ av scoop får att få kalluft till motorn och vattenkyld headers.

Med turbo blir de ic och blir nog lite besvärligare bygga ett vattenkylt grenrör men allt går ju. Kanske iofs räcker med att ha vätskekylda turbos Men kylning ska inte vara ett problem så länge jag gör allt vattenkylt men de kräver ju lite jobb och allt rostar väldigt fort..

Är de nån större skillnad på stakar och veven på m60 och m70? Tänkte om dom pallar samma effekt på oöppnad motor?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Re: Överladdad v12 m70/m73

Postat: ons sep 05, 2018 9:03 am
av fugazi
Om du inte redan hittat/tittat på Jens (Galant turbo) tråd om dubbelturbo 750:in så...
BMW 750 V12 Dubbelturbo
Mkt info och bilder där!

Re: Överladdad v12 m70/m73

Postat: ons sep 05, 2018 4:20 pm
av mauser240
Nu vill jag veta vad du tänkt dig för skrov och drivning!

Re: Överladdad v12 m70/m73

Postat: ons sep 05, 2018 5:01 pm
av Turbo_J
mauser240 skrev:Nu vill jag veta vad du tänkt dig för skrov och drivning!
Ska ta fram datorn och läsa hela bmw tråden där tack för tipsetBild

Jadu de beror lite på vad jag hittar men de blir en lätt spjutig variant nånstans kring 18-22fot med 2 stolar fram och helst en liten soffa bak
Hade velat få tag i ett arnesson drev men har gått i tankarna om vattenjet också. Tror att vattenjet kan va roligare men ska jag åka lite snabbare blir de drev.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Re: Överladdad v12 m70/m73

Postat: tis sep 11, 2018 8:25 pm
av mauser240
Låter kul!

Vart ju nån här för ett tag sen som banka ihop ett eget drev i vedbon. Kanske något?

Re: Överladdad v12 m70/m73

Postat: ons sep 12, 2018 6:49 am
av jonas landin

Re: Överladdad v12 m70/m73

Postat: lör sep 15, 2018 8:51 am
av Turbo_J
mauser240 skrev:Låter kul!

Vart ju nån här för ett tag sen som banka ihop ett eget drev i vedbon. Kanske något?
Ja men de tycker jag att jag känner igen han hade problem med att dricknuten gick sönder där i början för fettet och damasken for ut. Ska ta och söka rätt på tråden kan va intressant läsning

Re: Överladdad v12 m70/m73

Postat: fre sep 21, 2018 5:57 am
av Cassius
Som alternativ, dock inte ett lika kul ett, kanske Lexus V8orna kan vara något? Jag vet att jag läst att dom är poppis i racebåtar i Australien. Där bygger dom seriösa toppar, laddar Hårt och varvar 8000+ på std bottnar tills dom kroknar, sen byter dom botten och fortsätter köra.

De är ju rätt tuff användning så i vart fall dom motorerna verkar tåla att misshandlas.

Men som sagt, inte riktigt lika kul projekt som en överladdad tolva :) Mercedes har också tolvor som överladdats.

Re: Överladdad v12 m70/m73

Postat: sön sep 23, 2018 4:10 pm
av Turbo_J
Okej ja en v8a är ju inte dumt heller men när jag väl bygger en motor så blir de nog en 12a.
Har kollat på merca också men dom verkar lite mer besvärliga att få tag på, vet inte vilka priser riktigt dom ligger i heller jämfört med en m70 som man får för 10000 ungefär.
Men jag har inte införskaffat nånting än och de kommer nog bli senare i vinter när man gjort färdigt några av alla nuvarande projekt man har...

Ska börja samla lite små saker som inte tar nån plats sålänge :)
De kommer nog bli dubbelturbo med nått typ av sprut:D

Vad tror ni man ska ha för turbos? hx35 eller hx40 kanske med 17s avgashus ? Ska kunna koppla vatten till dom också för att få ner tempen