Överladdad v12 m70/m73

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Turbo_J
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis sep 04, 2018 9:35 am

Överladdad v12 m70/m73

Inlägg av Turbo_J »

Behöver lite tips och råd om mitt kommande projekt. I detta fall ingen bil utan en båt men finns mycket kunnigt folk här kring motorer så jag ställer lite frågar här :)

Tanken var först en v8 men sen tänkte jag utanför boxen lite och varför inte en v12a istället. sitter ju v8a i dom flesta båtar. Har då spanat runt endel och en jänk 8a väger ju bly jämfört med tex då bmw m60. Och många åker med överladdade sånna med väldigt bra resultat och min tanke var då att m70 eller 73an kan ju inte vara nå sämre.

Känns som väldigt bra motor till väldigt liten peng.
Hur är dessa motorer?
Hur klarar dom laddtryck på låga varv?Tänker om ja ska ha turbo eller om de skulle funka med kompressor
Siktar på effekt kring 500-600 känns inte som en omöjlighet utan större ingrepp på motorn.

Motorn kommer sitta i en mindre båt inte köpt mig ett skrov än men blir kring 19fot så de kommer vara lätt och inte gå tungt, iaf inte för att vara en båt :lol:
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Överladdad v12 m70/m73

Inlägg av Robert Markström »

Dom ska ju gå få redigt vrid ur iaf vad jag sett. Finns ju nån 740 med 12a & turbo. Frågan är ju, i en bil har du ju inte så
mycket statisk belastning, inte som i en båt iaf fast å andra sidan kanske man inte vågar hålla full janne så länge med
600hk i en eka? Tänker på varmeutveckling på både avgaspaket, kylsystem, oljesystem. Blir kanske öppet motorrum iofs?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Turbo_J
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis sep 04, 2018 9:35 am

Re: Överladdad v12 m70/m73

Inlägg av Turbo_J »

Nä men precis den kommer inte ligga på rullgas speciellt länge. Men ifall att man får en motorras är de ju en fördel med en billig och enkel motor att få tag på.
Blir väl så öppen motorlucka som möjligt och de mesta vattenkylt.

Känns som en toppmonterad kompressor som en jänk 8a är enklast. Då gör jag nått typ av scoop får att få kalluft till motorn och vattenkyld headers.

Med turbo blir de ic och blir nog lite besvärligare bygga ett vattenkylt grenrör men allt går ju. Kanske iofs räcker med att ha vätskekylda turbos Men kylning ska inte vara ett problem så länge jag gör allt vattenkylt men de kräver ju lite jobb och allt rostar väldigt fort..

Är de nån större skillnad på stakar och veven på m60 och m70? Tänkte om dom pallar samma effekt på oöppnad motor?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Överladdad v12 m70/m73

Inlägg av fugazi »

Om du inte redan hittat/tittat på Jens (Galant turbo) tråd om dubbelturbo 750:in så...
BMW 750 V12 Dubbelturbo
Mkt info och bilder där!
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Överladdad v12 m70/m73

Inlägg av mauser240 »

Nu vill jag veta vad du tänkt dig för skrov och drivning!
//MartinL
Turbo_J
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis sep 04, 2018 9:35 am

Re: Överladdad v12 m70/m73

Inlägg av Turbo_J »

mauser240 skrev:Nu vill jag veta vad du tänkt dig för skrov och drivning!
Ska ta fram datorn och läsa hela bmw tråden där tack för tipsetBild

Jadu de beror lite på vad jag hittar men de blir en lätt spjutig variant nånstans kring 18-22fot med 2 stolar fram och helst en liten soffa bak
Hade velat få tag i ett arnesson drev men har gått i tankarna om vattenjet också. Tror att vattenjet kan va roligare men ska jag åka lite snabbare blir de drev.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Överladdad v12 m70/m73

Inlägg av mauser240 »

Låter kul!

Vart ju nån här för ett tag sen som banka ihop ett eget drev i vedbon. Kanske något?
//MartinL
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Överladdad v12 m70/m73

Inlägg av jonas landin »

Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Turbo_J
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis sep 04, 2018 9:35 am

Re: Överladdad v12 m70/m73

Inlägg av Turbo_J »

mauser240 skrev:Låter kul!

Vart ju nån här för ett tag sen som banka ihop ett eget drev i vedbon. Kanske något?
Ja men de tycker jag att jag känner igen han hade problem med att dricknuten gick sönder där i början för fettet och damasken for ut. Ska ta och söka rätt på tråden kan va intressant läsning
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Överladdad v12 m70/m73

Inlägg av Cassius »

Som alternativ, dock inte ett lika kul ett, kanske Lexus V8orna kan vara något? Jag vet att jag läst att dom är poppis i racebåtar i Australien. Där bygger dom seriösa toppar, laddar Hårt och varvar 8000+ på std bottnar tills dom kroknar, sen byter dom botten och fortsätter köra.

De är ju rätt tuff användning så i vart fall dom motorerna verkar tåla att misshandlas.

Men som sagt, inte riktigt lika kul projekt som en överladdad tolva :) Mercedes har också tolvor som överladdats.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Turbo_J
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis sep 04, 2018 9:35 am

Re: Överladdad v12 m70/m73

Inlägg av Turbo_J »

Okej ja en v8a är ju inte dumt heller men när jag väl bygger en motor så blir de nog en 12a.
Har kollat på merca också men dom verkar lite mer besvärliga att få tag på, vet inte vilka priser riktigt dom ligger i heller jämfört med en m70 som man får för 10000 ungefär.
Men jag har inte införskaffat nånting än och de kommer nog bli senare i vinter när man gjort färdigt några av alla nuvarande projekt man har...

Ska börja samla lite små saker som inte tar nån plats sålänge :)
De kommer nog bli dubbelturbo med nått typ av sprut:D

Vad tror ni man ska ha för turbos? hx35 eller hx40 kanske med 17s avgashus ? Ska kunna koppla vatten till dom också för att få ner tempen
Skriv svar