Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons okt 17, 2018 11:09 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör sep 08, 2018 9:45 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor sep 05, 2013 9:28 pm
Inlägg: 61
Ort: Kristinehamn
Hej. Jag har en B230FT med 19t, enem V15 turbokam, lättat svänghjul med 850R koppling och ett Luhrportat topplock. I alla fall så känns det som motorn försöker vrida sig ur karossen om man gasar på. Det sitter hydrauliska kuddar från mekonomen som jag tror inte är av den hårda sorten. Vad ska jag ha som ger något sånär komfort utan att motorn rör sig så himla mycket? Den vrider ur avgassystemet ur upphängningarna till och med. Gärna något som inte kostar flera tusen eller kräver stora ombyggnationer. Men alla förslag mottages tacksamt. Med vänliga hälsningar Robert


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 09, 2018 11:33 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2168
Ort: yttertavle/umeå
Flytta mjuka motorkuddar så långt ut från vevaxel som möjligt :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 09, 2018 2:09 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån maj 28, 2012 9:18 am
Inlägg: 56
Ort: Boden
Köp ASS motorfästen de blir bra!

_________________
Jens Gustavsson
NonTraction-Racing
Audi S4 Avant -92 Såld!
Volvo 240 2.9 -84


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 09, 2018 8:01 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor sep 05, 2013 9:28 pm
Inlägg: 61
Ort: Kristinehamn
Ok, jag är inte så säker på att jag vill göra stora ingrepp i bilen om det inte är sista utvägen. Andersson motorfästen, är det någon som kan beskriva hur de är på tomgång under normalkörning och vid fullt gaspådrag? Är det någon som avråder från ASS motorfästen efter en viss effekt eller så? Jag har åkt med en bil som har valpkuddar och den skallrar duktigt på tomgång och lågt gaspådrag. Är det endast mjukt som tuggummi eller som direktskruvat i karossen man kan välja på?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 10, 2018 3:47 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 633
Ort: Ljusdal
För ca 100 år sedan när jag åkte trimmad B20 så gjorde jag en stopp så att växellådan inte kunde lyfta vid gaspådrag, det hjälpte en hel del, det var bara en tjock plåt på "ovansidan" av växellådskudden fäst i växellådsbalken, nu ser det väl inte lika ut på din bil men sättet hur det funkar kanske går att överföra, noll försämring i komfort.
På motorsidan kanske en kraftig vajer från toppen och något snett nedåt på förarsidan skulle hjälpa utan vibrationer.
Jag hade stag på passagerarsidan mellan topp och innerskärm, det försämrade komforten märkbart på tomgång, men inte så störande. Alternativt hårt motorfäste på förarsidan och hydraulkudde på passagerarsidan som kompromiss?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 10, 2018 5:10 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 313
Ort: Österlen/Skåne
Inte så att du fått dom mjuka hydraulkuddarna?

Nu har jag ju iofs bara 195 hk, men mina kuddar är ganska stumma.

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 10, 2018 9:49 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor sep 05, 2013 9:28 pm
Inlägg: 61
Ort: Kristinehamn
Tack för råd, ett stopp kanske kunde vara något. Jo Truls, de kuddarna jag köpte på mekonomen var nog av mjukaste sort då det i beskrivningen ska va samma kudde till alla volvo 940 enligt deras katalog. Men frågan är om det är värt att prova 2 nya med rätt hårdhet. *Jag tog bort frågor som redan besvarats.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 11, 2018 8:19 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Inlägg: 105
Ort: Härnösand
Hej!

Så här har jag gjort för att avhjälpa problemet då motorn vill röra sig mycket i sidled. Blir stumt och bra.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 11, 2018 11:26 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor sep 05, 2013 9:28 pm
Inlägg: 61
Ort: Kristinehamn
Tack! Kul lösning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 11, 2018 2:05 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 633
Ort: Ljusdal
Mmmm fast stag av den typen fungerar bättre på passagerarsidan, vajer och kedja på förarsidan. Dock kan ju också platsbrist vara avgörande vart det hamnar, å är det både hård gas och motorbroms så kanske det behövs stagning åt båda sidorna.
ASS fästena verkade ju f.öv. vara riktigt stabila.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 13, 2018 9:02 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor sep 05, 2013 9:28 pm
Inlägg: 61
Ort: Kristinehamn
Ass motorfästen är beställda! Hoppas det blir bra.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 05, 2018 4:46 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 28, 2008 6:40 pm
Inlägg: 28
Ort: Hegra, Norge
Åker med kuddar från Retroturbo.com.
Passar direkt i orginalfästen och har samma egenskaper som dom orginala.
Alternativt använd Volvo Valp kuddar med distanser från MPRE.se.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

_________________
Geir Magne Valstad

244 2,5 16V projektet
940 8V turbo M90 BC racing coiloverkit BW EFR7064 mm.
V70R AWD -04


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010