Något vässad B230 turbo och det här med motorfästen?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
therobban
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor sep 05, 2013 9:28 pm
Ort: Kristinehamn

Något vässad B230 turbo och det här med motorfästen?

Inlägg av therobban »

Hej. Jag har en B230FT med 19t, enem V15 turbokam, lättat svänghjul med 850R koppling och ett Luhrportat topplock. I alla fall så känns det som motorn försöker vrida sig ur karossen om man gasar på. Det sitter hydrauliska kuddar från mekonomen som jag tror inte är av den hårda sorten. Vad ska jag ha som ger något sånär komfort utan att motorn rör sig så himla mycket? Den vrider ur avgassystemet ur upphängningarna till och med. Gärna något som inte kostar flera tusen eller kräver stora ombyggnationer. Men alla förslag mottages tacksamt. Med vänliga hälsningar Robert
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Något vässad B230 turbo och det här med motorfästen?

Inlägg av fredde_vit_pv »

Flytta mjuka motorkuddar så långt ut från vevaxel som möjligt :thumbright:
diskaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: mån maj 28, 2012 9:18 am
Ort: Boden

Re: Något vässad B230 turbo och det här med motorfästen?

Inlägg av diskaren »

Köp ASS motorfästen de blir bra!
Jens Gustavsson
NonTraction-Racing
Audi S4 Avant -92 Såld!
Volvo 240 Turbo DCT -84
therobban
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor sep 05, 2013 9:28 pm
Ort: Kristinehamn

Re: Något vässad B230 turbo och det här med motorfästen?

Inlägg av therobban »

Ok, jag är inte så säker på att jag vill göra stora ingrepp i bilen om det inte är sista utvägen. Andersson motorfästen, är det någon som kan beskriva hur de är på tomgång under normalkörning och vid fullt gaspådrag? Är det någon som avråder från ASS motorfästen efter en viss effekt eller så? Jag har åkt med en bil som har valpkuddar och den skallrar duktigt på tomgång och lågt gaspådrag. Är det endast mjukt som tuggummi eller som direktskruvat i karossen man kan välja på?
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Något vässad B230 turbo och det här med motorfästen?

Inlägg av Thunderbo1t »

För ca 100 år sedan när jag åkte trimmad B20 så gjorde jag en stopp så att växellådan inte kunde lyfta vid gaspådrag, det hjälpte en hel del, det var bara en tjock plåt på "ovansidan" av växellådskudden fäst i växellådsbalken, nu ser det väl inte lika ut på din bil men sättet hur det funkar kanske går att överföra, noll försämring i komfort.
På motorsidan kanske en kraftig vajer från toppen och något snett nedåt på förarsidan skulle hjälpa utan vibrationer.
Jag hade stag på passagerarsidan mellan topp och innerskärm, det försämrade komforten märkbart på tomgång, men inte så störande. Alternativt hårt motorfäste på förarsidan och hydraulkudde på passagerarsidan som kompromiss?
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Något vässad B230 turbo och det här med motorfästen?

Inlägg av Truls_Nordahl »

Inte så att du fått dom mjuka hydraulkuddarna?

Nu har jag ju iofs bara 195 hk, men mina kuddar är ganska stumma.
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
therobban
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor sep 05, 2013 9:28 pm
Ort: Kristinehamn

Re: Något vässad B230 turbo och det här med motorfästen?

Inlägg av therobban »

Tack för råd, ett stopp kanske kunde vara något. Jo Truls, de kuddarna jag köpte på mekonomen var nog av mjukaste sort då det i beskrivningen ska va samma kudde till alla volvo 940 enligt deras katalog. Men frågan är om det är värt att prova 2 nya med rätt hårdhet. *Jag tog bort frågor som redan besvarats.
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: Något vässad B230 turbo och det här med motorfästen?

Inlägg av thomass »

Hej!

Så här har jag gjort för att avhjälpa problemet då motorn vill röra sig mycket i sidled. Blir stumt och bra.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
therobban
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor sep 05, 2013 9:28 pm
Ort: Kristinehamn

Re: Något vässad B230 turbo och det här med motorfästen?

Inlägg av therobban »

Tack! Kul lösning.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Något vässad B230 turbo och det här med motorfästen?

Inlägg av Thunderbo1t »

Mmmm fast stag av den typen fungerar bättre på passagerarsidan, vajer och kedja på förarsidan. Dock kan ju också platsbrist vara avgörande vart det hamnar, å är det både hård gas och motorbroms så kanske det behövs stagning åt båda sidorna.
ASS fästena verkade ju f.öv. vara riktigt stabila.
therobban
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor sep 05, 2013 9:28 pm
Ort: Kristinehamn

Re: Något vässad B230 turbo och det här med motorfästen?

Inlägg av therobban »

Ass motorfästen är beställda! Hoppas det blir bra.
GMV
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: sön dec 28, 2008 6:40 pm
Ort: Skatval, Norge

Re: Något vässad B230 turbo och det här med motorfästen?

Inlägg av GMV »

Åker med kuddar från Retroturbo.com.
Passar direkt i orginalfästen och har samma egenskaper som dom orginala.
Alternativt använd Volvo Valp kuddar med distanser från MPRE.se.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Geir Magne Valstad

244 2,5 16V projektet
940 8V turbo M90 BC racing coiloverkit BW EFR7064 mm.
V70R AWD -04
Skriv svar