guldiga säten

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

guldiga säten

Inlägg av jompazx »

Ser ganska ofta toppar som har guldiga säten. vad är det för material? mässing?

varför har man det materialet?

https://www.youtube.com/watch?v=EsFq8N4Me7E

mvh!
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: guldiga säten

Inlägg av Kadett4wd »

Man använder lite olika matrial, men det är inte mässing.
Det är ofta nån modell av lagerbrons.

Hursom, högvarviga motorer trivs med detta pga ventilens landning på sätet är lite mjukare.
Det stressar ventilen mindre.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
mrsrx
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: mån aug 27, 2018 6:10 pm

Re: guldiga säten

Inlägg av mrsrx »

stellite 3 används ibland till ventilsäten
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: guldiga säten

Inlägg av Erland Cox »

Det finns bland annat kopparberyllium men här hemma användes ofta aluminiumbrons JM7-20 förr.
Jag reparerade en trasig Pro Extreme topp i lördags kväll och bytte kopparberyllium sätet mot JM7 eftersom det var allt jag hade.
Han vann i söndags i Malmö så det funkade en tävling men det ska bli kul att se hur JM7 klarade 55 graders säten.
Det finns tydligen Ampco 45 aluminiumbrons som används som säten idag.

http://www.enginebuildermag.com/2016/03 ... and-seats/


Erland
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: guldiga säten

Inlägg av jompazx »

Tack för alla svar

här verkar det finnas lite att läsa på om! jag trodde man ville ha hårt material i ventilsäten brons är inte särskilt hårt är det nån skillnad på vanligt brons och lager brons?

kopparberyllium, jag har hört om berylliumbrons(kanske liknande?) jag har för mig att det kan blir ganska hårt om man härdar det men är mjukt och lätt bearbetat innan härdningen.
mvh! Jonathan Hall
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: guldiga säten

Inlägg av StefanM »

Sen får man ju tänka på livslängden också. Mjuka säten i bruksbilen är väl inte så bra antar jag men på en åka fort bil som servas och rivs mest hela tiden så spelar det mindre roll.
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: guldiga säten

Inlägg av jompazx »

nä känns som dom borde slå in sig fort
mvh! Jonathan Hall
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: guldiga säten

Inlägg av NikkO »

Che säljer bra säten om du behöver. Används för sin hårdhet ihop med värmeledningsförmåga.

Egentligen är det onödigt med bronssäten till annat än titanventiler.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: guldiga säten

Inlägg av jompazx »

jag behöver inga säten undrar bara av allmänt intresse
mvh! Jonathan Hall
Skriv svar