Motorval till rattlåsbil?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Motorval till rattlåsbil?

Inlägg av Manfred »

Har en Opel rekord kaross med bur och fyrlänk tänkt för dragracing. Suttit Volvo motor i den förut men känner att jag vill prova nåt annat då Volvo är det enda jag hållit på med.

Vad finns det för roliga motorer att stoppa i? Känns som att BMW sexa är en lätt väg att gå men lite tråkigt. Hur är Opels c20? Saab? Vad hade ni byggt på? Motor där det finns bolt on växellådor som tål lite mos känns ju intressant ur ekonomisk synpunkt.

Mvh
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Motorval till rattlåsbil?

Inlägg av Oskar Johansson »

Har du funderat på mitsubishi eller honda motorer?
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Motorval till rattlåsbil?

Inlägg av Thunderbo1t »

GM bil borde ju få en GM motor, GM:s Atlas motor finns i 4-5-6 cyl.
Sexorna är väl billigast och vanligast här.
Kanske lite stor på höjden...
Info:
https://en.wikipedia.org/wiki/General_M ... las_engine
https://www.topspeed.com/trucks/truck-n ... 74949.html
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Motorval till rattlåsbil?

Inlägg av Kadett4wd »

C20xe är en riktigt fin maskinm rätt moddar så tål de masvis med effekt.
En annan rolig gm maskin är ju motorn från chevrolet S10, om man vill köra med äldre teknik som stötstänger och vipparmar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Motorval till rattlåsbil?

Inlägg av Cassius »

Z22LET, GM Motorsport plockade tillslut 1600+hk med mettis ur dom motorerna, ska finnas detaljerade listor på vilka bitar dom bytte för olika effektnivåer när dom provade ut motorerna.

Saab, visst. Finns gott om kunskap i Sverige om dom motorerna.

Snurrar honda motorerna åt rätt håll? Eller är de bara 90 tals motorerna som går "fel väg"?

Mitsu 4G63 är ju också beprövad.
Toyota 3SGTE är också en rejält stadig motor.

Opels 3 liters 24 ventilare är de få som gjort nått rejält med, men dom som har verkar få ut bra med flås ur dom. Fördelen där är att det t ex finns motorfästen och tråg att få tag på så de passar rätt ner i motorrummet (samma grundmotor som i Commodore)

Alla dessa har inte bolt on lösningar för låda, Mitsu och Toyota motorerna kanske de finns svep för Tremec lådor t ex om man tittar i USA eller Australien? De övriga har mig veterligen ingen "direkt" bolt on lösning som tål Rejält med effekt (säg 500++). Skulle vara Opel sexan då med Getrag 265 från Monza/Senator. Kanske Z22SE'n om man använder kopplingskåpan från Rekord E 1.8 med 4-pet? Den är oerört ovanlig dock.. :) England har saker för Opel motor mot Ford Typ 9 låda, kanske finns till fler också?

Mercedes kanske har nått kul alternativ?

Är åttor uteslutna? Annars känns ju LS1 som en given kandidat.

Personligen tycker jag det är kul att inte göra som "alla" andra, det brukar dock betyda att det kostar mer pengar för samma sluttid på strippen.. Jag hade nog gått på en 3 liters 24v sexa. Eller pungat ut rejält för en Lotus Omega motor med låda, det håller för 5-600+ häst rakt av (bara andra turbos, spridare och mjukvara). Men de är dyra motorer :) 3 liters motorn har 95 i borr vilket gör att man kan använda volvo kolvar med custom stakar, om de inte numer finns färdiga stakar för den kombon? 2 liters CIH 4orna har samma slag och där har de körts en del med volvo kolvar och saab stakar t ex. Jag vet någon annan som använde Supra stakar, men kommer inte ihåg vilka kolvar som användes..
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: Motorval till rattlåsbil?

Inlägg av Kwirk »

m42b18 finns ju :)
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Motorval till rattlåsbil?

Inlägg av fugazi »

Cassius skrev:Mitsu 4G63 är ju också beprövad.
Så är det ju, och en stabil motor.
Men det fin Inga stabila lådor som är "bolt on" (RWD) bakom.
Och om man ändå ska modda en låda så kan man ju titta på Mitsu-V6'orna.

Rattlåsräjjsing i nån klass eller bara på gata?
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Motorval till rattlåsbil?

Inlägg av jompazx »

ford barra motorerna är ju häftiga! 4liters rak 6a. Kanske inte så lätta att få tag på i sverige dock
mvh! Jonathan Hall
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: Motorval till rattlåsbil?

Inlägg av Manfred »

Oskar Johansson skrev:Har du funderat på mitsubishi eller honda motorer?
Nej det har jag inte, vilka motorer tänker du på? Såg nån Honda v6 i en kadett på gatebil förra sommarn, såg fin ut.
Thunderbo1t skrev:GM bil borde ju få en GM motor, GM:s Atlas motor finns i 4-5-6 cyl.
Sexorna är väl billigast och vanligast här.
Kanske lite stor på höjden...
Info:
https://en.wikipedia.org/wiki/General_M ... las_engine
https://www.topspeed.com/trucks/truck-n ... 74949.html
Dom ska jag läsa mer om, gm motor i gm bil är ju helt rätt!
Lite stor och tung kanske.
Kadett4wd skrev:C20xe är en riktigt fin maskinm rätt moddar så tål de masvis med effekt.
En annan rolig gm maskin är ju motorn från chevrolet S10, om man vill köra med äldre teknik som stötstänger och vipparmar.
Ja, C20 är mest intressant för tillfället, finns det nån speciell motor man ska kika på som grund? Finns det nån låda som tål effekt? Känns ju som en Opel fyra hör hemma i bilen liksom.
S10 motorn, är det v6an du tänker på?
Cassius skrev:Z22LET, GM Motorsport plockade tillslut 1600+hk med mettis ur dom motorerna, ska finnas detaljerade listor på vilka bitar dom bytte för olika effektnivåer när dom provade ut motorerna.

Saab, visst. Finns gott om kunskap i Sverige om dom motorerna.

Snurrar honda motorerna åt rätt håll? Eller är de bara 90 tals motorerna som går "fel väg"?

Mitsu 4G63 är ju också beprövad.
Toyota 3SGTE är också en rejält stadig motor.

Opels 3 liters 24 ventilare är de få som gjort nått rejält med, men dom som har verkar få ut bra med flås ur dom. Fördelen där är att det t ex finns motorfästen och tråg att få tag på så de passar rätt ner i motorrummet (samma grundmotor som i Commodore)

Alla dessa har inte bolt on lösningar för låda, Mitsu och Toyota motorerna kanske de finns svep för Tremec lådor t ex om man tittar i USA eller Australien? De övriga har mig veterligen ingen "direkt" bolt on lösning som tål Rejält med effekt (säg 500++). Skulle vara Opel sexan då med Getrag 265 från Monza/Senator. Kanske Z22SE'n om man använder kopplingskåpan från Rekord E 1.8 med 4-pet? Den är oerört ovanlig dock.. :) England har saker för Opel motor mot Ford Typ 9 låda, kanske finns till fler också?

Mercedes kanske har nått kul alternativ?

Är åttor uteslutna? Annars känns ju LS1 som en given kandidat.

Personligen tycker jag det är kul att inte göra som "alla" andra, det brukar dock betyda att det kostar mer pengar för samma sluttid på strippen.. Jag hade nog gått på en 3 liters 24v sexa. Eller pungat ut rejält för en Lotus Omega motor med låda, det håller för 5-600+ häst rakt av (bara andra turbos, spridare och mjukvara). Men de är dyra motorer :) 3 liters motorn har 95 i borr vilket gör att man kan använda volvo kolvar med custom stakar, om de inte numer finns färdiga stakar för den kombon? 2 liters CIH 4orna har samma slag och där har de körts en del med volvo kolvar och saab stakar t ex. Jag vet någon annan som använde Supra stakar, men kommer inte ihåg vilka kolvar som användes..
Opels 24v har jag kollat lite på men verkar så svåra att få tag på i dagens läge! Ls1 känns lite tråkigt då det känns som att dom sitter i var och varannan bil nu för tiden. Är mer sugen på överladdad fyra/sexa då det känns mer "rätt" för bilen. Merca m104 kanske?
fugazi skrev:
Cassius skrev:Mitsu 4G63 är ju också beprövad.
Så är det ju, och en stabil motor.
Men det fin Inga stabila lådor som är "bolt on" (RWD) bakom.
Och om man ändå ska modda en låda så kan man ju titta på Mitsu-V6'orna.

Rattlåsräjjsing i nån klass eller bara på gata?
Gata mest, resten av bilen är inte byggd efter något reglemente.
jompazx skrev:ford barra motorerna är ju häftiga! 4liters rak 6a. Kanske inte så lätta att få tag på i sverige dock
Barra är skitfränt men verkar inte så ekonomisk och svårt att få hit en.

Lutar mest åt en sexa eller fyra med dubbla överliggande kammar och gärna aluminium block för att hålla vikten nere.

Mvh
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Motorval till rattlåsbil?

Inlägg av Oskar Johansson »

Manfred skrev:
Oskar Johansson skrev:Har du funderat på mitsubishi eller honda motorer?

Nej det har jag inte, vilka motorer tänker du på? Såg nån Honda v6 i en kadett på gatebil förra sommarn, såg fin ut.
tänkte på K motorn inom honda som man kan hitta i tex Honda CR-V och 4g63 inom mitsu.

Editar in ett inlägg av honda turbo i denna tråden http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=135
honda turbo skrev:Sånnadär effektberäkningsprogram mot slutfart etc brukar beräknas för bakhjulsdrivna bilar och stämmer därför inte lika bra på FWD bilar.

Det finns lite olika varianter av k20 och k24 motorer och det är prestanda versionerna man vill åt. Det skiljer en massa men lite groft så har de värre oljesprutare under kolvarna och vtec på både avgaskam och insugskam. Alla k-serie motorerna har rullkam och inga jäkla hydraliska lyftare. Alla vippor har justerskruvar för ventilspelet så man slipper alla typer av shims och skit med.

k24 motorn på 2,4 liter och 99mm slag sitter i accord 03-07 om jag kommer ihåg årsmodellerna rätt. 190hk.. Efter det så är det 201hk men bara vtec på insugskammen och integrerat grenrör och kollektor i toppen. Bara en stor kanal ut från toppen. Det vill man ju inte ha vid grov trimmning. Jag har för mig det kan sitta k24 i någon årsmodell av crv med. I usa sitter den i Acura TSX bla.

K20 finns i massa hondor crv civic accord mm men det är type r motorn man vill åt på 200hk och 86mm slag. Det sitter i alla civic type r. Snikmotorerna brukar ligga runt 150 hk.

För att få ut max av orginal delar så är det poppis med type r toppar på accord blocken. Ska man Porta och byta ventiler osv kan man i princip utgå från enklare billigare k serie toppar. VTC är något som sitter i prestanda modellerna av k serien och har motorn vtc så heter det att motorn har i-vtec. VTC är ett electroniskt justerbart kamdrev på insugskammen. Det är på type r motorerna 50 grader och mindre på de andra. Med möjlighet på 50 graders vtc så finns det mer mos att hämta och man brukar sätta dessa 50 graders vtc drev på k24 motorerna. Men med grov trimmning som dessa 4 piston motorer så tas allt sånt här bort ändå. En k24/k20 kombo med bara orginaldelar och ett bra grenrör och mappning brukar kunna ligga runt 250hk.

Förr kunde jag ventilstorlekar och skillnaderna bättre i huvudet men allt finns lättillgängligt på nätet. k20a.org finns det mycket info på.

S2000 har en f20 motor i europa och även i usa men i usa kom en f22 som är en strokad version 2005. Samma toppeffekt 240 hk hela tiden men 2,2an varvar mindre och har mer vrid. Den här motorn satt bara i s2000.

Både f20 motorn och k serie motorerna snurrar åt "rätt" håll. Det var hondas b-serie motorer som gick åt "fel" håll. De satt i civic vti och integra type r.

Inga av motorerna ovan har turbo.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Motorval till rattlåsbil?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo kul att fundera på men inte så enkelt? ska man åka turbo så är det ett måste med starka cylinderväggar om man tänkt ladda på lite. MB rak sexan i 12 eller ännu hellre 24v utförande är en best som tål mycket sen finns det bra automat lådor till dem men inte fullt utprovat kanske ännu? turbo banditen har en del grejor till den lådan.

en sån motor är rätt så billig också. de gammla har bättre topp men de har K-jet så mer jobb att få motorstyrning på dem.

dock så kommer man nog inte undan billigare, enklare eller bättre än med en B230 8v! är sugen att bygga en ny sån att testa på i vinter.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Motorval till rattlåsbil?

Inlägg av fugazi »

Den här var ju billig (klickbar bild):
Bild
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Motorval till rattlåsbil?

Inlägg av fugazi »

Finns en "storebror" till den också:
Bild

Skulle vara "lite annorlunda"!
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Motorval till rattlåsbil?

Inlägg av Cassius »

Camaro's V6a är ännu en, kommer mer och mer trim till dom har jag sett?

Tänker då på retro camarosarna. Samma "grundmotor" sitter i Alfa Romeo Brera, Opel Insigna OPC och nån mer tror jag?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Skriv svar