Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån dec 17, 2018 2:19 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis okt 09, 2018 8:50 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 16, 2006 12:44 pm
Inlägg: 205
Ort: Kiruna
Körde i somras med en helt standard bmw m54b25 motor (enda modifieringen är m50 insug) och minsta bw s200. Tyvärr inget under i spool och inget i hästväg :D ca 300hk.
Planen är att byta till 3 liters versionen av m54:an till vintern.

Turbovalet behöver jag hjälp med. Motorn vill jag behålla så original som möjligt, utöver m50 insuget. Ev kan dubbla insugskammar vara aktuellt om det är värt.
Men står å väljer mellan olika BW turbos, har kikat på största s200 sxe, 7670. Den har 57 mm inlopp. Eller om man går upp till s300 sxe serien?

Är det någon som har provat dessa turbos på liknande koncept? Vilken turbo är vettigast?
600 hk hade varit kul men då blir kanske hållbarheten på motorn lidande..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 10, 2018 7:32 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1519
Ort: Skelleftehamn
Om du inte hade riktigt bra spool på en s200 med 2.5L på en bil med dubbelvanos så har du gjort någonting fel...
600hk så "måste" du nog upp i 60mm inducer för att vara säker, dvs S300. hade gått med 57mm s200 men är som onödligt att köra liten turbin när du kan väcka riktigt stora turbos med vanosen.
Hade även kunnat gå på en Holset HX40 om du ska ladda "lågt" (läs under 2bar).

Mitt tips är , mappa in kammarna. Det känns som det var det som saknades tidigare.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 10, 2018 10:14 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9792
Ort: Sävar
Hoppas ägaren till bilen är med på noterna om jag tar det jag minns. Mappade denna i augusti och det var för regbes, inte optimalt för att ta ut effekt och med svag wg-fjäder (bottnad styrsignal vid 0.6 bar). Gav förväntat vrid efter det laddtryck som gavs så inte direkt att motorn var strypt på något sätt. Det var som att laddtrycket smög på för att riktigt ladda vid 4000 rpm men just inget laddtryck troligen pga det blödde bort så mycket med svag fjäder. Det är nog bara sätta större grejer och ladda mer så blir det nog ordning.

Med 3 liter måste man börja fundera lite på både turbo och vad M54 håller för. Jag hade nog valt HX40, har haft M54B30 med sådan (Super HX40, 14 avgashus) i dynon och det är fullt ladd från 3500 rpm. Kört en med EFR 8374 och det kom 300 rpm tidigare men till 3x priset (om det räcker) och lite bättre transient-svar kanske.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 11, 2018 7:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 16, 2006 12:44 pm
Inlägg: 205
Ort: Kiruna
Precis som Mattias säger så beror den dåliga responsen i dagens setup på klen WG-fjäder (borde nämnts i mitt första inlägg).
Även toppeffekten beror på det, men turbon har 46 mm inducer så lär inte orka så jätte mycket mer än effekten som bromsades.
Kammarna ställdes in i bänk av Mattias och motorn känns riktigt stark redan från tomgångsvarv!

Men funderingen är mer om det är ett dumt val att gå på en s300 sxe istället för s200 sxe vad gäller respons?
(Tack för tipset ang. Holset hx40, Mattias men håller mig gärna till BorgWarner p.g.a. besiktningtekniska skäl )

Så här ser jag på det:
s257 sxe:
Mindre turbo —> bättre respons. Påverkar avgasmottryck hållbarheten? Räcker den till 600 hk?
s362 sxe:
Större turbin —> mindre mottryck, skonsammare för motorn? Sämre respons.

Jämförelse av mått på s362 sxe vs holset hx40;
S362
Kompressor
Inducer: 61,4 mm
Exducer: 83,5 mm
Turbin
Inducer: 76,2 mm
Exducer: 67,6 mm
Avgashus motsvarande holset 14 cm2 borde motsvara A/R 0,88?

Holset super hx40
Kompressor
Inducer: 60 mm
Exducer: 86 mm
Turbin
Inducer: 75 mm
Exducer: 65 mm

Med tanke på måtten så borde s362 sxe vara lite mera segspoolad jämfört med super hx40.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 12, 2018 10:36 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9792
Ort: Sävar
Jag tror S257 skulle vara roligare att köra i praktiken, den blir säkert rapp och stark, men en propp till slut då turbinhjulet ut är 61 mm. Det går troligen köra 500 whp och mer Nm än det finns fäste för utan att det blir för mycket mottryck med en 3.0 liters bottendel. På en 2.5 liters blir den nog lite lämpligare.
S362 är nog jämförbar med HX40 hur den beter sig, båda räcker förbi 600 whp och S362 kan säkert på rätt motor nå 700 whp. Vet att jag kört 650 whp i dynon med en 2.8 liters M50. Men registret är nog mer intressant än topp-effekten hur som helst. Beror lite på vad man ska ha bilen till och ur man vill köra den.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010