Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons nov 21, 2018 7:24 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön okt 14, 2018 3:21 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis maj 19, 2015 9:54 pm
Inlägg: 10
Hej, börjat med min första motor. Mätt upp den och ser att den inte klarar specen i Volvos gröna bok.
Dessutom såg 2 cylindrar ganska dystra ut, även med mitt oerfarna öga.

Tänkte höra vad folk tycker, är det ens lönt att testa turen och köpa grisen i säcken och hoppas på att man hittar ett B230-block som klarar specen, d.v.s. så att man kan återanvända kolvarna och enbart honing+nya ringar och lager?

Jag vill renovera en motor B230F men slipper gärna kolvbyte. Det ska inte dit någon turbo, blocket ska bara få en genomgång med hopp om att bilen kan få vara fräsch i ~10 000 mil till på vägen. Toppen är köpt från overboost, enklare sugtrim.

Bild
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 14, 2018 9:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 166
Har du inte mer krav än att den skall hålla 10000 mil till, så ta ett 1000 papper slipa lite grann bara, inte mycket i cylindrarna i med nya lager, se över oljepumpen så att den är ok. Dom här gamla järnspisarna tål mycket, välj en bra olja gjärna mineral.
Mvh Jonas E


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 14, 2018 9:50 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis maj 19, 2015 9:54 pm
Inlägg: 10
Tack för svar. Jaså, så det kanske går använda då. Mineralolja, det ska jag komma ihåg.

Jag tänkte ge det ett kort försök att hitta en ny bottendel, förhoppningsvis ser inte alla oöppnade B230 ut så där trots 20k+ mil?
Om jag inte hittar någon bättre B230-botten så kör jag på ditt råd att gå över med 1000 slippapper, kolven gissar jag att du syftade på? Cylinderloppen tänkte jag hona.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 15, 2018 8:02 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
Inlägg: 132
Ort: Bergen Norge
Hei.

En hundrings så må man borre ??? Nei , det må være aldeles feil.
Slitasje før man behøver bore sylinderen er nok en tier (96,1)
Honer du blokken så den blir rett og rund og boringen ikke er over 96,05 burde den holde I mange år.

Mvh
Jens B

_________________
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jens B
mrjaybeeze at hotmail com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 15, 2018 10:38 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 166
perkabrod skrev:
Tack för svar. Jaså, så det kanske går använda då. Mineralolja, det ska jag komma ihåg.

Jag tänkte ge det ett kort försök att hitta en ny bottendel, förhoppningsvis ser inte alla oöppnade B230 ut så där trots 20k+ mil?
Om jag inte hittar någon bättre B230-botten så kör jag på ditt råd att gå över med 1000 slippapper, kolven gissar jag att du syftade på? Cylinderloppen tänkte jag hona.


1000 pappret ska du dra lite försiktigt i cylindrarna då det kan slipa för mycket om du hornar, detta för att få en yta som oljan lägger sig i, kolvarna ska du inte röra.
Jag hade inte bytt block i ditt fall, du ska köra lite trimmat också, på voc tävlingsmotorer kör man lite mer spel än std.
Mvh Jonas E


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 15, 2018 11:34 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 524
Ort: lycksele
Tror du får leta en riktigt lågmilad motor för att komma ner på dom måtten typ 10k mil eller så och slitaget du mätat är helt normalt på 20k mil.
Har bara mätat några få b230 men fler b23 block där är det få som varit nere på 0,04 ovalt eller mindre flera jag mätat har varit 0,07-0,10 ovalt.
Däremot är det inga problem att renovera ditt nuvarande block det är inte allt för farligt slitet.
Är främst ovaliteten som gör att kolvringar inte tätar mm som är av ondo om kolv spelet blir större är inte så farligt.
Tycker mig läst nån stanns att volvo själva rekomenderade en ökning på 3 hundradelar för voc mm som Jonas nämnde


Senast redigerad av mån okt 15, 2018 7:26 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 15, 2018 1:19 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2170
Ort: yttertavle/umeå
hur bör man mäta ett block om man är nere i en hundradels noggrannhet? kallt och tomt
eller stressplatta,förvärmt med vattenpump överfall mm monterat?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 15, 2018 4:44 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis maj 19, 2015 9:54 pm
Inlägg: 10
Jonas Enderlein skrev:
1000 pappret ska du dra lite försiktigt i cylindrarna då det kan slipa för mycket om du hornar, detta för att få en yta som oljan lägger sig i, kolvarna ska du inte röra.
Mvh Jonas E


Så jag ska skippa att hona helt och hållet? Trodde att det var enda sättet att preppa innan ringbyte.
Hade tänkt prova köra biltemas 3-armshistoria med 280 slipstenar och räknade på hur man ska åstadkomma 45 gradigt mönster. Kom fram till att man bör få 45° med skruvdragaren @ 60 rpm och en upp/ner sinusrörelse @ 1 Hz, förutsatt att man åker upp och ner motsvarande sträcka som kolvar rör sig, alltså slaglängden...

Bild


Senast redigerad av perkabrod mån okt 15, 2018 11:35 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 15, 2018 7:58 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 166
Jag tycker att du skall skippa att horna ja, ta lite med 1000 papper bara, det behövs inte mycket.
/Jonas E


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 15, 2018 8:51 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm
Inlägg: 112
Amen, jag hade bara kört med en honingsverktyg på borrfluga och komplettera med sandpapper med typ 400 korn storlek där det verktyget inte kommer åt, man vill gärna ha repor i 90 grader mot kolvens färdriktning. Sen 10w30 mineral olja.

_________________
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 15, 2018 9:06 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 137
Ort: Torslanda
Kulan skrev:
Amen, jag hade bara kört med en honingsverktyg på borrfluga och komplettera med sandpapper med typ 400 korn storlek där det verktyget inte kommer åt, man vill gärna ha repor i 90 grader mot kolvens färdriktning. Sen 10w30 mineral olja.


Man vill väl inte ha repor 90 grader mot kolvens färdriktning? av oljebränns skäl.

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 15, 2018 9:33 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4698
Ort: Boden
Varför mineralolja?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 15, 2018 9:45 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis maj 19, 2015 9:54 pm
Inlägg: 10
Många bud här :)
Som jag förstått det så är 45° optimalt, kan det bero på att det är mitt emellan extremfallen?
Den här killen tyckte jag hade en bra video https://youtu.be/Nv2P48wrrc0


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 16, 2018 9:18 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 166
Alla motortrimmare/renoverare som är seriösa hornar 45grader i kryss. Det går bra med papper och göra ca 45grader där med.
Jag föredrar mineral 20-50 w Kendall eller 76, jag fick problem på en tävling när jag provade Mobil syntet 0-40 w, dock så har jag kört Mobil syntet 5-50 w utan problem.
/Jonas E


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 16, 2018 4:15 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4698
Ort: Boden
Nja, Standardmotor 45grader. Prestandamotor brukar man väl snarare köra 20-30 grader. Och typ 10-15grader om det är nicasil

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010