B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k mil?
B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k mil?
Hej, börjat med min första motor. Mätt upp den och ser att den inte klarar specen i Volvos gröna bok.
Dessutom såg 2 cylindrar ganska dystra ut, även med mitt oerfarna öga.
Tänkte höra vad folk tycker, är det ens lönt att testa turen och köpa grisen i säcken och hoppas på att man hittar ett B230-block som klarar specen, d.v.s. så att man kan återanvända kolvarna och enbart honing+nya ringar och lager?
Jag vill renovera en motor B230F men slipper gärna kolvbyte. Det ska inte dit någon turbo, blocket ska bara få en genomgång med hopp om att bilen kan få vara fräsch i ~10 000 mil till på vägen. Toppen är köpt från overboost, enklare sugtrim.
Dessutom såg 2 cylindrar ganska dystra ut, även med mitt oerfarna öga.
Tänkte höra vad folk tycker, är det ens lönt att testa turen och köpa grisen i säcken och hoppas på att man hittar ett B230-block som klarar specen, d.v.s. så att man kan återanvända kolvarna och enbart honing+nya ringar och lager?
Jag vill renovera en motor B230F men slipper gärna kolvbyte. Det ska inte dit någon turbo, blocket ska bara få en genomgång med hopp om att bilen kan få vara fräsch i ~10 000 mil till på vägen. Toppen är köpt från overboost, enklare sugtrim.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k
Har du inte mer krav än att den skall hålla 10000 mil till, så ta ett 1000 papper slipa lite grann bara, inte mycket i cylindrarna i med nya lager, se över oljepumpen så att den är ok. Dom här gamla järnspisarna tål mycket, välj en bra olja gjärna mineral.
Mvh Jonas E
Mvh Jonas E
Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k
Tack för svar. Jaså, så det kanske går använda då. Mineralolja, det ska jag komma ihåg.
Jag tänkte ge det ett kort försök att hitta en ny bottendel, förhoppningsvis ser inte alla oöppnade B230 ut så där trots 20k+ mil?
Om jag inte hittar någon bättre B230-botten så kör jag på ditt råd att gå över med 1000 slippapper, kolven gissar jag att du syftade på? Cylinderloppen tänkte jag hona.
Jag tänkte ge det ett kort försök att hitta en ny bottendel, förhoppningsvis ser inte alla oöppnade B230 ut så där trots 20k+ mil?
Om jag inte hittar någon bättre B230-botten så kör jag på ditt råd att gå över med 1000 slippapper, kolven gissar jag att du syftade på? Cylinderloppen tänkte jag hona.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
- Ort: Bergen Norge
Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k
Hei.
En hundrings så må man borre ??? Nei , det må være aldeles feil.
Slitasje før man behøver bore sylinderen er nok en tier (96,1)
Honer du blokken så den blir rett og rund og boringen ikke er over 96,05 burde den holde I mange år.
Mvh
Jens B
En hundrings så må man borre ??? Nei , det må være aldeles feil.
Slitasje før man behøver bore sylinderen er nok en tier (96,1)
Honer du blokken så den blir rett og rund og boringen ikke er over 96,05 burde den holde I mange år.
Mvh
Jens B
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k
1000 pappret ska du dra lite försiktigt i cylindrarna då det kan slipa för mycket om du hornar, detta för att få en yta som oljan lägger sig i, kolvarna ska du inte röra.perkabrod skrev:Tack för svar. Jaså, så det kanske går använda då. Mineralolja, det ska jag komma ihåg.
Jag tänkte ge det ett kort försök att hitta en ny bottendel, förhoppningsvis ser inte alla oöppnade B230 ut så där trots 20k+ mil?
Om jag inte hittar någon bättre B230-botten så kör jag på ditt råd att gå över med 1000 slippapper, kolven gissar jag att du syftade på? Cylinderloppen tänkte jag hona.
Jag hade inte bytt block i ditt fall, du ska köra lite trimmat också, på voc tävlingsmotorer kör man lite mer spel än std.
Mvh Jonas E
Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k
Tror du får leta en riktigt lågmilad motor för att komma ner på dom måtten typ 10k mil eller så och slitaget du mätat är helt normalt på 20k mil.
Har bara mätat några få b230 men fler b23 block där är det få som varit nere på 0,04 ovalt eller mindre flera jag mätat har varit 0,07-0,10 ovalt.
Däremot är det inga problem att renovera ditt nuvarande block det är inte allt för farligt slitet.
Är främst ovaliteten som gör att kolvringar inte tätar mm som är av ondo om kolv spelet blir större är inte så farligt.
Tycker mig läst nån stanns att volvo själva rekomenderade en ökning på 3 hundradelar för voc mm som Jonas nämnde
Har bara mätat några få b230 men fler b23 block där är det få som varit nere på 0,04 ovalt eller mindre flera jag mätat har varit 0,07-0,10 ovalt.
Däremot är det inga problem att renovera ditt nuvarande block det är inte allt för farligt slitet.
Är främst ovaliteten som gör att kolvringar inte tätar mm som är av ondo om kolv spelet blir större är inte så farligt.
Tycker mig läst nån stanns att volvo själva rekomenderade en ökning på 3 hundradelar för voc mm som Jonas nämnde
Senast redigerad av CÅ den mån okt 15, 2018 7:26 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k
hur bör man mäta ett block om man är nere i en hundradels noggrannhet? kallt och tomt
eller stressplatta,förvärmt med vattenpump överfall mm monterat?
eller stressplatta,förvärmt med vattenpump överfall mm monterat?
Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k
Så jag ska skippa att hona helt och hållet? Trodde att det var enda sättet att preppa innan ringbyte.Jonas Enderlein skrev: 1000 pappret ska du dra lite försiktigt i cylindrarna då det kan slipa för mycket om du hornar, detta för att få en yta som oljan lägger sig i, kolvarna ska du inte röra.
Mvh Jonas E
Hade tänkt prova köra biltemas 3-armshistoria med 280 slipstenar och räknade på hur man ska åstadkomma 45 gradigt mönster. Kom fram till att man bör få 45° med skruvdragaren @ 60 rpm och en upp/ner sinusrörelse @ 1 Hz, förutsatt att man åker upp och ner motsvarande sträcka som kolvar rör sig, alltså slaglängden...
Senast redigerad av perkabrod den mån okt 15, 2018 11:35 pm, redigerad totalt 2 gång.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k
Jag tycker att du skall skippa att horna ja, ta lite med 1000 papper bara, det behövs inte mycket.
/Jonas E
/Jonas E
Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k
Amen, jag hade bara kört med en honingsverktyg på borrfluga och komplettera med sandpapper med typ 400 korn storlek där det verktyget inte kommer åt, man vill gärna ha repor i 90 grader mot kolvens färdriktning. Sen 10w30 mineral olja.
Kulan
V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k
Man vill väl inte ha repor 90 grader mot kolvens färdriktning? av oljebränns skäl.Kulan skrev:Amen, jag hade bara kört med en honingsverktyg på borrfluga och komplettera med sandpapper med typ 400 korn storlek där det verktyget inte kommer åt, man vill gärna ha repor i 90 grader mot kolvens färdriktning. Sen 10w30 mineral olja.
mvh! Jonathan Hall
Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k
Varför mineralolja?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k
Många bud här
Som jag förstått det så är 45° optimalt, kan det bero på att det är mitt emellan extremfallen?
Den här killen tyckte jag hade en bra video https://youtu.be/Nv2P48wrrc0
Som jag förstått det så är 45° optimalt, kan det bero på att det är mitt emellan extremfallen?
Den här killen tyckte jag hade en bra video https://youtu.be/Nv2P48wrrc0
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k
Alla motortrimmare/renoverare som är seriösa hornar 45grader i kryss. Det går bra med papper och göra ca 45grader där med.
Jag föredrar mineral 20-50 w Kendall eller 76, jag fick problem på en tävling när jag provade Mobil syntet 0-40 w, dock så har jag kört Mobil syntet 5-50 w utan problem.
/Jonas E
Jag föredrar mineral 20-50 w Kendall eller 76, jag fick problem på en tävling när jag provade Mobil syntet 0-40 w, dock så har jag kört Mobil syntet 5-50 w utan problem.
/Jonas E
Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k
Nja, Standardmotor 45grader. Prestandamotor brukar man väl snarare köra 20-30 grader. Och typ 10-15grader om det är nicasil
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan