B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k mil?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
perkabrod
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis maj 19, 2015 9:54 pm

B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k mil?

Inlägg av perkabrod »

Hej, börjat med min första motor. Mätt upp den och ser att den inte klarar specen i Volvos gröna bok.
Dessutom såg 2 cylindrar ganska dystra ut, även med mitt oerfarna öga.

Tänkte höra vad folk tycker, är det ens lönt att testa turen och köpa grisen i säcken och hoppas på att man hittar ett B230-block som klarar specen, d.v.s. så att man kan återanvända kolvarna och enbart honing+nya ringar och lager?

Jag vill renovera en motor B230F men slipper gärna kolvbyte. Det ska inte dit någon turbo, blocket ska bara få en genomgång med hopp om att bilen kan få vara fräsch i ~10 000 mil till på vägen. Toppen är köpt från overboost, enklare sugtrim.

Bild
Bild
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k

Inlägg av Jonas Enderlein »

Har du inte mer krav än att den skall hålla 10000 mil till, så ta ett 1000 papper slipa lite grann bara, inte mycket i cylindrarna i med nya lager, se över oljepumpen så att den är ok. Dom här gamla järnspisarna tål mycket, välj en bra olja gjärna mineral.
Mvh Jonas E
perkabrod
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis maj 19, 2015 9:54 pm

Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k

Inlägg av perkabrod »

Tack för svar. Jaså, så det kanske går använda då. Mineralolja, det ska jag komma ihåg.

Jag tänkte ge det ett kort försök att hitta en ny bottendel, förhoppningsvis ser inte alla oöppnade B230 ut så där trots 20k+ mil?
Om jag inte hittar någon bättre B230-botten så kör jag på ditt råd att gå över med 1000 slippapper, kolven gissar jag att du syftade på? Cylinderloppen tänkte jag hona.
mrjaybeeze
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
Ort: Bergen Norge

Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k

Inlägg av mrjaybeeze »

Hei.

En hundrings så må man borre ??? Nei , det må være aldeles feil.
Slitasje før man behøver bore sylinderen er nok en tier (96,1)
Honer du blokken så den blir rett og rund og boringen ikke er over 96,05 burde den holde I mange år.

Mvh
Jens B
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k

Inlägg av Jonas Enderlein »

perkabrod skrev:Tack för svar. Jaså, så det kanske går använda då. Mineralolja, det ska jag komma ihåg.

Jag tänkte ge det ett kort försök att hitta en ny bottendel, förhoppningsvis ser inte alla oöppnade B230 ut så där trots 20k+ mil?
Om jag inte hittar någon bättre B230-botten så kör jag på ditt råd att gå över med 1000 slippapper, kolven gissar jag att du syftade på? Cylinderloppen tänkte jag hona.
1000 pappret ska du dra lite försiktigt i cylindrarna då det kan slipa för mycket om du hornar, detta för att få en yta som oljan lägger sig i, kolvarna ska du inte röra.
Jag hade inte bytt block i ditt fall, du ska köra lite trimmat också, på voc tävlingsmotorer kör man lite mer spel än std.
Mvh Jonas E
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k

Inlägg av »

Tror du får leta en riktigt lågmilad motor för att komma ner på dom måtten typ 10k mil eller så och slitaget du mätat är helt normalt på 20k mil.
Har bara mätat några få b230 men fler b23 block där är det få som varit nere på 0,04 ovalt eller mindre flera jag mätat har varit 0,07-0,10 ovalt.
Däremot är det inga problem att renovera ditt nuvarande block det är inte allt för farligt slitet.
Är främst ovaliteten som gör att kolvringar inte tätar mm som är av ondo om kolv spelet blir större är inte så farligt.
Tycker mig läst nån stanns att volvo själva rekomenderade en ökning på 3 hundradelar för voc mm som Jonas nämnde
Senast redigerad av den mån okt 15, 2018 7:26 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k

Inlägg av fredde_vit_pv »

hur bör man mäta ett block om man är nere i en hundradels noggrannhet? kallt och tomt
eller stressplatta,förvärmt med vattenpump överfall mm monterat?
perkabrod
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis maj 19, 2015 9:54 pm

Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k

Inlägg av perkabrod »

Jonas Enderlein skrev: 1000 pappret ska du dra lite försiktigt i cylindrarna då det kan slipa för mycket om du hornar, detta för att få en yta som oljan lägger sig i, kolvarna ska du inte röra.
Mvh Jonas E
Så jag ska skippa att hona helt och hållet? Trodde att det var enda sättet att preppa innan ringbyte.
Hade tänkt prova köra biltemas 3-armshistoria med 280 slipstenar och räknade på hur man ska åstadkomma 45 gradigt mönster. Kom fram till att man bör få 45° med skruvdragaren @ 60 rpm och en upp/ner sinusrörelse @ 1 Hz, förutsatt att man åker upp och ner motsvarande sträcka som kolvar rör sig, alltså slaglängden...

Bild
Senast redigerad av perkabrod den mån okt 15, 2018 11:35 pm, redigerad totalt 2 gång.
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k

Inlägg av Jonas Enderlein »

Jag tycker att du skall skippa att horna ja, ta lite med 1000 papper bara, det behövs inte mycket.
/Jonas E
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k

Inlägg av Kulan »

Amen, jag hade bara kört med en honingsverktyg på borrfluga och komplettera med sandpapper med typ 400 korn storlek där det verktyget inte kommer åt, man vill gärna ha repor i 90 grader mot kolvens färdriktning. Sen 10w30 mineral olja.
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k

Inlägg av jompazx »

Kulan skrev:Amen, jag hade bara kört med en honingsverktyg på borrfluga och komplettera med sandpapper med typ 400 korn storlek där det verktyget inte kommer åt, man vill gärna ha repor i 90 grader mot kolvens färdriktning. Sen 10w30 mineral olja.
Man vill väl inte ha repor 90 grader mot kolvens färdriktning? av oljebränns skäl.
mvh! Jonathan Hall
The
Forumsberoende
Inlägg: 5082
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k

Inlägg av The »

Varför mineralolja?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
perkabrod
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis maj 19, 2015 9:54 pm

Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k

Inlägg av perkabrod »

Många bud här :)
Som jag förstått det så är 45° optimalt, kan det bero på att det är mitt emellan extremfallen?
Den här killen tyckte jag hade en bra video https://youtu.be/Nv2P48wrrc0
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k

Inlägg av Jonas Enderlein »

Alla motortrimmare/renoverare som är seriösa hornar 45grader i kryss. Det går bra med papper och göra ca 45grader där med.
Jag föredrar mineral 20-50 w Kendall eller 76, jag fick problem på en tävling när jag provade Mobil syntet 0-40 w, dock så har jag kört Mobil syntet 5-50 w utan problem.
/Jonas E
The
Forumsberoende
Inlägg: 5082
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k

Inlägg av The »

Nja, Standardmotor 45grader. Prestandamotor brukar man väl snarare köra 20-30 grader. Och typ 10-15grader om det är nicasil
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar