Fördelarlock som ger upp b230 f Volvo 240

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Fördelarlock som ger upp b230 f Volvo 240

Inlägg av robinb3rgsten »

Nån som har en teori om de här..

Min 240 med b230f -90 har börjat käka fördelarlock första byttes i våras och var från mekst er.se så va väl inga märkesprylar. Funka bra ca en månad sen börja den smått o rycka så provade med det gamla som är från biltema köpt för ca 2 år sen. Och bilen gick bra igen

Efter lite tjat så skickade de ett nytt från mekster.se och sen samma visa igen

Efter o kört på gamla biltema locket till augusti va ja inne på kl racing o köpte nytt o de fungera till för 2 veckor sen så ficka dit me de gamla biltema locket igen

Va inne på kl igen förra veckan o fick nytt till ett nytt o detta höll en vecka

Meksters lock va svarta i plasten så inte lika lätta o se fel på. Men på kl locken syns de tydligt hur det blivit sprickor med sot avlagringar från ena kontakten till nästa..

Är de så svårt o få tag på bra lock eller kan nåt på bilen påverka detta?

Mvh Robin
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Fördelarlock som ger upp b230 f Volvo 240

Inlägg av Steve »

Kan det bli så om fördelaren inte är nollad rätt och gnistan får hoppa långt? Låter lite långsökt kanske

Fel rotor?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Fördelarlock som ger upp b230 f Volvo 240

Inlägg av Thunderbo1t »

Tror också att fördelaren kanske inte står rätt. Kanske t.o.m. aggregataxeln är felkuggad?
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Fördelarlock som ger upp b230 f Volvo 240

Inlägg av Robert Markström »

Säger som ovanstående. kapa ett hål i ett gammalt lock & starta den i mörker så ser du hur din "rotor phasing" ser ut. med 25-30ish grader bör nog rotorn gnista när den är rakt över stiftet i locket.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Fördelarlock som ger upp b230 f Volvo 240

Inlägg av »

Har rotorn bytts i samband med byte av fördelarlocken (du skriver ju bara fördelarlock så)
En rotor av annat märke än fördelar locket kan göra att det blir fel avstånd har iaf mätat skillnad i längden från centrum till där gnistan ska hoppa på olika rotorer vid en felsökning vet dock inte säkert om båda ens var till volvo men passade iaf.
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Fördelarlock som ger upp b230 f Volvo 240

Inlägg av robinb3rgsten »

Nej rotor har inte bytts alla gånger men ska vara rätt och jämförd med den gamla som satt innan..

Ja jag får väl kolla upp hur rotor står när motorn är nollad o se om de ger några ledtrådar.

Har ägt bilen de senaste 9 åren så ingen som under den tiden haft uppe fördelaren så de är om det blivit nån lugg fel vid nåt tidigare kamremsbyte ev
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: Fördelarlock som ger upp b230 f Volvo 240

Inlägg av Manfred »

Jag hade en BMW e28 som käkade fördelarlocl också, där visade det sig att fördelaren var glapp i bussningarna så rotorn fick fel avstånd. Bytte fördelare och det löste bekymmret. Känn på rotorn om den glappar.
Skriv svar