Nån som har en teori om de här..
Min 240 med b230f -90 har börjat käka fördelarlock första byttes i våras och var från mekst er.se så va väl inga märkesprylar. Funka bra ca en månad sen börja den smått o rycka så provade med det gamla som är från biltema köpt för ca 2 år sen. Och bilen gick bra igen
Efter lite tjat så skickade de ett nytt från mekster.se och sen samma visa igen
Efter o kört på gamla biltema locket till augusti va ja inne på kl racing o köpte nytt o de fungera till för 2 veckor sen så ficka dit me de gamla biltema locket igen
Va inne på kl igen förra veckan o fick nytt till ett nytt o detta höll en vecka
Meksters lock va svarta i plasten så inte lika lätta o se fel på. Men på kl locken syns de tydligt hur det blivit sprickor med sot avlagringar från ena kontakten till nästa..
Är de så svårt o få tag på bra lock eller kan nåt på bilen påverka detta?
Mvh Robin
Fördelarlock som ger upp b230 f Volvo 240
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Re: Fördelarlock som ger upp b230 f Volvo 240
Kan det bli så om fördelaren inte är nollad rätt och gnistan får hoppa långt? Låter lite långsökt kanske
Fel rotor?
Fel rotor?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Fördelarlock som ger upp b230 f Volvo 240
Tror också att fördelaren kanske inte står rätt. Kanske t.o.m. aggregataxeln är felkuggad?
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Fördelarlock som ger upp b230 f Volvo 240
Säger som ovanstående. kapa ett hål i ett gammalt lock & starta den i mörker så ser du hur din "rotor phasing" ser ut. med 25-30ish grader bör nog rotorn gnista när den är rakt över stiftet i locket.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Fördelarlock som ger upp b230 f Volvo 240
Har rotorn bytts i samband med byte av fördelarlocken (du skriver ju bara fördelarlock så)
En rotor av annat märke än fördelar locket kan göra att det blir fel avstånd har iaf mätat skillnad i längden från centrum till där gnistan ska hoppa på olika rotorer vid en felsökning vet dock inte säkert om båda ens var till volvo men passade iaf.
En rotor av annat märke än fördelar locket kan göra att det blir fel avstånd har iaf mätat skillnad i längden från centrum till där gnistan ska hoppa på olika rotorer vid en felsökning vet dock inte säkert om båda ens var till volvo men passade iaf.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Re: Fördelarlock som ger upp b230 f Volvo 240
Nej rotor har inte bytts alla gånger men ska vara rätt och jämförd med den gamla som satt innan..
Ja jag får väl kolla upp hur rotor står när motorn är nollad o se om de ger några ledtrådar.
Har ägt bilen de senaste 9 åren så ingen som under den tiden haft uppe fördelaren så de är om det blivit nån lugg fel vid nåt tidigare kamremsbyte ev
Ja jag får väl kolla upp hur rotor står när motorn är nollad o se om de ger några ledtrådar.
Har ägt bilen de senaste 9 åren så ingen som under den tiden haft uppe fördelaren så de är om det blivit nån lugg fel vid nåt tidigare kamremsbyte ev
Re: Fördelarlock som ger upp b230 f Volvo 240
Jag hade en BMW e28 som käkade fördelarlocl också, där visade det sig att fördelaren var glapp i bussningarna så rotorn fick fel avstånd. Bytte fördelare och det löste bekymmret. Känn på rotorn om den glappar.