Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons dec 19, 2018 3:13 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis nov 06, 2018 11:12 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm
Inlägg: 116
Tjena som rubriken lyder så undrar jag lite angående kamaxlar till b230 turbo.
För er som testat är de värt o köpa en av de nyare kammar na som ex KLs, kgs, fockraces mm. Eller är de likt orginal kamaxlarna?

Även så finns de "turbo kamaxel" på ex dessa sidor men tycker de verkar lite snälla för mitt ändamål. Även Vx3 o dessa känns lite klena är ju såfall k/H, kammen antar jag? Men svåra o hitta.

Vad för typ av kam kan man ha utan att de blir förmycket,
Bilen är ren bus/driftbil så kommer inte at såsa omkring i stadstrafik med den så söker en som går från mellan o uppåt.

Motor:
B230fk
Portad 530 topp, hårdare ventiler om så behövs.
Nytt grenrör.
Hx35
Gröna R spridare
ALU cooler
H-profil
98 okt
Och en ny kamaxel då
O efter de så är ju såklart tanken att gå upp lite till i stil med 1000cc spridare, sprut, Kanske e85 osv. Så vill ha en kam som funkar till framtiden med.

Ni får gärna berätta vilken speck en kam ska ha lagom för mitt ändamål asså dur, lyft, nock vinkel o de, eller om ni har förslag på kammar. Vill inte lägga ut 5k på en ny då det blir lite väl för mitt bygge.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 07, 2018 1:34 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 531
Ort: lycksele
H K och V fungerar men en omslipad med ca 12mm lyft, 250gr dur vid 1mm och 112gr nockvinkel brukar ju vara ganska standard till den storleken på turbo.
Tex sts247, Axt275, timo12,2 , Nh168, klracing t3 ligger därikring och kostar 1-2000kr.
jens 247 kam finns ju dessutom många bromsningar med på forumet som går läsa om.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 07, 2018 1:50 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm
Inlägg: 116
CÅ skrev:
H K och V fungerar men en omslipad med ca 12mm lyft, 250gr dur vid 1mm och 112gr nockvinkel brukar ju vara ganska standard till den storleken på turbo.
Tex sts247, Axt275, timo12,2 , Nh168, klracing t3 ligger därikring och kostar 1-2000kr.
jens 247 kam finns ju dessutom många bromsningar med på forumet som går läsa om.


Ja okej! Såg inte att KL hade olika turbo axlar först, ja men KLs T3 kam såg ju fin ut men är ju 280 dur på den vet inte hur mycket de på värkar. Sedan står de att man bör ha sprut men denna kommande sommar blir de bara chipp tanken är o lägga i sprut nästa vinter hur tros de bli med denna på chipp? Antar att hårdare fjädrar behövs då med.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 07, 2018 5:25 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 531
Ort: lycksele
Jag skrev duration vid 1mm lyft kl kammen har 280grader vid ventilspel (0,3-0,4mm lyft ungefär)
Och det blir ca 250 vid 1mm.
Är chippet gjort för rätt setupp fungerar det ok iaf på moderata laddtryck är chippet inte någorlunda rätt fungerar det dåligt(antar du ska ha 3"lmm och R-spridare)
Hårdare ventilfjädrar rekomenderas direkt man höjer varvtalet från org varvstopp (även om det ofta går varva mera än så) men med enkla hårdare 50kr fjädrar är man säker till 7000 varv iaf.
Sen beror det mycket på kamaxel profilen och vikten på rörliga delarna vliket varvtal som fungerar och vilket som kan ge skador.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 12, 2018 9:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm
Inlägg: 116
Ja självklart klantigt av mig där med lyften :doh:
Vad anses som moderata laddtryck? 1-1,5bar?
Ja precis nu är de gröna R men kommer gå upp Mot ca 800 cc o annat sprut o då vill jag ha en kam som funkar bra även för de, för tillfället lutar de mot en t3 kam o starkare fjädrar. :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 12, 2018 9:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm
Inlägg: 116
Och en fråga vad skulle varvtalet hamna på ungefär med en Kl T3 kam för o få ett hum.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 12, 2018 11:54 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1169
Ort: BjörnL Uddevalla
Med folkrejs fjädrarna kan du varva 8000 om allt sitter fast som det ska

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 13, 2018 9:02 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm
Inlägg: 116
dundersmurfen skrev:
Med folkrejs fjädrarna kan du varva 8000 om allt sitter fast som det ska

Okej, ja jag hade tänkt mig runt 7000 :thumbright:
Men har ju bara chipp för tillfället o vet inte riktigt vad de går till :roll:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 13, 2018 9:18 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 531
Ort: lycksele
Om man bara kastar ihop allt och far ut och kör bör man nog ladda under kilot har man sen nån 300kr kina bränsletrycksregulator orört bränslesystem som gått 30k mil mm så bör man vara riktigt försiktig.
Har man bbl och ett avgassystem som inte låter som tusan så man hör om det spikar så kan man vrida på lite mera men tror man bör ge sig vid max 1,2 fungerar motorn bra så räcker inte spridarna till mer än så.
Med org insuget så är 7000 lagomt varv att ha varvstoppen på.

Min erfarenhet är att om man regelbundet varvar mer än 7-7300 går saker för eller senare sönder med folkracefjädrarna även om man inte hör något släpp fören vid ksk 8000.
Har varit med om retainers som gått av lashcaps som hoppat lös och konstiga nötningar mm efter ett tag med varvtal över 7500.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 13, 2018 9:35 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm
Inlägg: 116
CÅ skrev:
Om man bara kastar ihop allt och far ut och kör bör man nog ladda under kilot har man sen nån 300kr kina bränsletrycksregulator orört bränslesystem som gått 30k mil mm så bör man vara riktigt försiktig.
Har man bbl och ett avgassystem som inte låter som tusan så man hör om det spikar så kan man vrida på lite mera men tror man bör ge sig vid max 1,2 fungerar motorn bra så räcker inte spridarna till mer än så.
Med org insuget så är 7000 lagomt varv att ha varvstoppen på.

Min erfarenhet är att om man regelbundet varvar mer än 7-7300 går saker för eller senare sönder med folkracefjädrarna även om man inte hör något släpp fören vid ksk 8000.
Har varit med om retainers som gått av lashcaps som hoppat lös och konstiga nötningar mm efter ett tag med varvtal över 7500.


Okej kanske ska gå upp till dubbla fjädrar för säkerhets skull då?
Mja bränslet är grövre ledning, 044 och ombyggd org Btr till ställbart så de kan man väl säga är lite lekstuga klass på, men har räckt hittills, är nog de små gröna R som säger stopp först. Angående laddtryck så kan jag inte uttala mig för mycket vad jag kommer ladda då jag innan kört på en 16T på 1.5 bar men då bottnade den ju vilket man kände efter ca 4000V.
Ska ju komp sänka toppen lite så därför tänker jag att de kanske blir strax över 1 bar med nya motorn.
Bbl har jag så man inte är helt vilse, men sprut får vänta till nästa vinter, man får ju äta mycket nudlar innan man har skrapat ihop pengar för ett sprut :hihi:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: blackadder och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010