Sida 1 av 1

De här med o gröpa ur 530 topp IGEN

Postat: tis nov 06, 2018 11:25 pm
av niklas117
Tjena som rubrik så ska jag gröpa ur toppen lite och som många av er vill säga Sök finns redan, o de är rätt men de flesta trådar jag hittar finns inte bilderna kvar längre, vilket gör de ganska svårt o förstå.

Hur mycket handlar det om Slipa ur 2mm eller 1cm lixom?
Om ni har någon bra länk på detta så visa mig gärna.
Sen en fråga om porta ur, hur gör man de, på känn? Måste man ex gjuta av alla portar för o se att de blir samma eller hur går de till på en, självklart inget som ska vara superseriöst, och till turbo då såklart.

Re: De här med o gröpa ur 530 topp IGEN

Postat: ons nov 07, 2018 12:58 am
av Hasse Bus
Gå in på Topplocksverkstans hemsida, han har inga hemligheter.
Mycket bilder finns det där.
Duktig är han oxå. :thumbright:

Re: De här med o gröpa ur 530 topp IGEN

Postat: ons nov 07, 2018 1:12 am
av
En tråd där det finns bilder iaf
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=95877
På en snäll turbomotor är det nog 0-2mm möjligen något mer i innerradiens hörn man får fila systematiskt och göra tolkar/saker att mäta med så man slipar lika mycket.

Re: De här med o gröpa ur 530 topp IGEN

Postat: ons nov 07, 2018 10:36 am
av jompazx
Nu har det länkats till en tråd där det endast finns bilder på en kanal jag portat. Jag vill göra en en disclaimer att jag är ljusår långt bort från en expert så ta de bilder och det jag säger med en säck salt. Om jag skulle porta en kanal till så skulle jag platta och bredda golvet mer än vad jag gjort på de bilderna baserat på vad jag sett/läst. I avgas kanalen ska man inte ta bort hela trappsteget som jag gjort på de bilderna. Jens gustavsson har också gjort en del 530(leta i dyno-diskussioner tror jag) bland annat CNC-toppen finns det bilder på där ser man vilken form man eftersträvar. CNC-toppen är ganska stor i kanalen men där ser man formen man är ute efter ett liggande D där man har platt golv. tror inte du behöver ta så mycket i taket om du inte ska ha större ventiler kanske lite runt styrningen om du slår ut dom. Arean ökningen i inner radien räcker nog. minsta arean 88% av ventildiametern den ska va under ventilen. Ta allt jag säger med en SÄCK salt. Detta är en redogörelse av vad jag lyckats läsa mig till. experter rätta mig om jag har fel.

när det gäller att få kanalerna lika gör inte en åt gången gör varje steg i alla 4 innan nästa steg. så typ börja med att breda golvet i alla sen runda inner radien i alla osv.

Bra resurser!

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... it=CNC+530 här är CNC toppen där ser man formen på kanalen tydligt.

Allt på http://www.topplocksverkstan.se/ guld värt för "lekmän"

Här är en bra guide med bilder också http://folkraceforum.se/volvo/dummietra ... terfragas/

Re: De här med o gröpa ur 530 topp IGEN

Postat: tor nov 08, 2018 9:14 am
av niklas117
Okej tack Så mycket!! Mycket matnyttigt här!!! Har inte hunnit läsa igenom allt än då de varit sena kvällar i garaget :roll:
Känner att jag har ett bättre hum om kanalerna ä, men i förbränningsrummet tänkte jag skulle ta en spruta o mäta volymen med för att få samma kompsänknig I alla har ju nu läst att man kan ta lite runt ventilerna för bättre flöde men utöver de är de bara o fila ner lite över båda "långsidorna" eller ska man gröpa ur på ett speciellt ställe?
Sen om jag ex mäter med spruta hur många ml mer ska man få i?

Re: De här med o gröpa ur 530 topp IGEN

Postat: tor nov 08, 2018 9:19 am
av niklas117
Även vad har ni slipat med tänkte använda en luftdriven dremel i garaget med metall fräs eller vad de heter och sådan vanlig sandpapper stift, eller ska man ha något handverktyg?

Re: De här med o gröpa ur 530 topp IGEN

Postat: tor nov 08, 2018 9:33 am
av
Börja med att läsa igenom det du fått länkat innan du ställer frågor som besvaras i dom länkarna.
Folk tröttnar fort om dom serverat ett svar redan men får frågorna på nytt.
För att mäta volymen ta en plexiskiva som täcker förbränningsutrymmet som har ett borrat hål i mitten stryk en tunn rand fett runt så det blir tätt när du lägger dit den och fyll på med lagom vätska från en spruta eller ett lagomt mätglas då får man ut luften och luras inte av ytspänningen.

Re: De här med o gröpa ur 530 topp IGEN

Postat: tor nov 08, 2018 11:22 am
av jompazx
niklas117 skrev:Även vad har ni slipat med tänkte använda en luftdriven dremel i garaget med metall fräs eller vad de heter och sådan vanlig sandpapper stift, eller ska man ha något handverktyg?
Luftdrivna slipar brukar förbruka en heldel luft så de kräver en redig kompressor. Eftersom det är aluminium du slipar i så är det en aluminium roterande fil att föredra(med långa skär) om du använder en roterande fil avsedd för stål(med "taggar") blir den bara igensatt. sedan papper för fin justering, för övergången mellan sätes ringen och porten och kanske för ytfinnish (hur fint sandpapper till finnishen? finns en tråd om det man kan läsa och bilda sig en uppfattning).

HETT TIPS!
T-sprit funkar utmärkt som skärvätska till aluminium. Det kyler och ser till att aluminiumet inte fastnar i skären. plus så kladdar det inte ner så mycket som olja gör.

Re: De här med o gröpa ur 530 topp IGEN

Postat: tor nov 08, 2018 11:31 am
av niklas117
jompazx skrev:
niklas117 skrev:Även vad har ni slipat med tänkte använda en luftdriven dremel i garaget med metall fräs eller vad de heter och sådan vanlig sandpapper stift, eller ska man ha något handverktyg?
Luftdrivna slipar brukar förbruka en heldel luft så de kräver en redig kompressor. Eftersom det är aluminium du slipar i så är det en aluminium roterande fil att föredra(med långa skär) om du använder en roterande fil avsedd för stål(med "taggar") blir den bara igensatt. sedan papper för fin justering, för övergången mellan sätes ringen och porten och kanske för ytfinnish (hur fint sandpapper till finnishen? finns en tråd om det man kan läsa och bilda sig en uppfattning).

HETT TIPS!
T-sprit funkar utmärkt som skärvätska till aluminium. Det kyler och ser till att aluminiumet inte fastnar i skären. plus så kladdar det inte ner så mycket som olja gör.
Okej jo de är en stor tank brukar köra dremeln med stålborstar, men har även en vanlig el men vet inte om den blir för klen får testa, ja absolut ALU fil blir de :thumbright:
Ska testa med T-spriten låter bra :D

Re: De här med o gröpa ur 530 topp IGEN

Postat: fre nov 09, 2018 8:59 pm
av kickmaier
Hej
Blanda lite Yes diskmedel i en sprayflaska med vatten till aluminium toppen då fastnar inte det i roterandefilen det luktar inte så starkt heller som T-spriten det använder jag när jag slipar i aluminium toppar

Re: De här med o gröpa ur 530 topp IGEN

Postat: lör nov 10, 2018 12:04 pm
av niklas117
kickmaier skrev:Hej
Blanda lite Yes diskmedel i en sprayflaska med vatten till aluminium toppen då fastnar inte det i roterandefilen det luktar inte så starkt heller som T-spriten det använder jag när jag slipar i aluminium toppar
Okej ja de sticker väl inte riktigt lika mycket i näsan kanske, testar väl båda o ser hur de funkar :thumbright:

Re: De här med o gröpa ur 530 topp IGEN

Postat: tis nov 13, 2018 2:01 pm
av David V
Tips för verktyg: Jag använder till 99% alltid samma slipstift. Finns hos bland annat "Jeppes tools and stuff". Artikelnummer POW353606
Gå in på webshopen på http://www.jeppes.net och kolla under "slip, portning".

Det är ett långt, ganska fint dubbelskuret ovalt slipstift som trots finheten inte sätter igen i aluminium. Trycker man på hårt och stiftet blir varmt så ja, då kletar det, men med lätt hand behöver man inte vare sig T-sprit eller annat smörjmedel. Ska man lära sig så skulle jag börja med ett stift som detta som inte köttar så mycket material. Går utmärkt att köra i sätesringen med utan att slitas ut.
Tryck in en dammsugare från baksidan av kanalen och ha den igång så slipper du allt spån som flyger. Luftdraget kyler slipstiftet och det blir mindre tendens att kladda fast aluminium. I detta läge skulle jag inte ösa på T-sprit... Gnistor i dammsugaren kan säkert tända på ångorna :(

Nackdelen med stiften från Jeppes är att skaftet är 1/4" (6,3 mm) och passar därför inte i en normal 6 mm slipmaskin... Går dock att lösa för den händige. Men kan vara svårt att få 100% bra om du inte kan få tag på en tryckluftsmaskin som är gjord för 1/4" förstås.

Tips till 530-topp:
Man måste ge sig på innerradien ganska hårt, här ska det bort mycket material om det ska hända något i flödesbänken. Bredda är bra, men det ska sänkas ordentligt också. Så sandpappersrullar eller keramiska stift är bara att glömma... Det finskurna stiftet ger även toppenfin finish, bättre än så behövs inte :thumbright:

/David

Re: De här med o gröpa ur 530 topp IGEN

Postat: tis nov 13, 2018 2:43 pm
av niklas117
David V skrev:Tips för verktyg: Jag använder till 99% alltid samma slipstift. Finns hos bland annat "Jeppes tools and stuff". Artikelnummer POW353606
Gå in på webshopen på http://www.jeppes.net och kolla under "slip, portning".

Det är ett långt, ganska fint dubbelskuret ovalt slipstift som trots finheten inte sätter igen i aluminium. Trycker man på hårt och stiftet blir varmt så ja, då kletar det, men med lätt hand behöver man inte vare sig T-sprit eller annat smörjmedel. Ska man lära sig så skulle jag börja med ett stift som detta som inte köttar så mycket material. Går utmärkt att köra i sätesringen med utan att slitas ut.
Tryck in en dammsugare från baksidan av kanalen och ha den igång så slipper du allt spån som flyger. Luftdraget kyler slipstiftet och det blir mindre tendens att kladda fast aluminium. I detta läge skulle jag inte ösa på T-sprit... Gnistor i dammsugaren kan säkert tända på ångorna :(

Nackdelen med stiften från Jeppes är att skaftet är 1/4" (6,3 mm) och passar därför inte i en normal 6 mm slipmaskin... Går dock att lösa för den händige. Men kan vara svårt att få 100% bra om du inte kan få tag på en tryckluftsmaskin som är gjord för 1/4" förstås.

Tips till 530-topp:
Man måste ge sig på innerradien ganska hårt, här ska det bort mycket material om det ska hända något i flödesbänken. Bredda är bra, men det ska sänkas ordentligt också. Så sandpappersrullar eller keramiska stift är bara att glömma... Det finskurna stiftet ger även toppenfin finish, bättre än så behövs inte :thumbright:
/David
Okej de ska jag kolla närmare på, :thumbright: tänkte börja till helgen :) ja av de trådar som länkats här och de andra som jag hittat så har jag fått en okej uppfattning om hur jag ska göra portarna tycker jag, de enda som är lite osäkert just nu är hur mycket och vart man ska gröpa I förbränningsrummet för o få ner komp för de trådar jag hittar är på sugmotorer så de letar ju efter mer komp ist.