Nya eller orginal kammar till b230fk

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Nya eller orginal kammar till b230fk

Inlägg av niklas117 »

Tjena som rubriken lyder så undrar jag lite angående kamaxlar till b230 turbo.
För er som testat är de värt o köpa en av de nyare kammar na som ex KLs, kgs, fockraces mm. Eller är de likt orginal kamaxlarna?

Även så finns de "turbo kamaxel" på ex dessa sidor men tycker de verkar lite snälla för mitt ändamål. Även Vx3 o dessa känns lite klena är ju såfall k/H, kammen antar jag? Men svåra o hitta.

Vad för typ av kam kan man ha utan att de blir förmycket,
Bilen är ren bus/driftbil så kommer inte at såsa omkring i stadstrafik med den så söker en som går från mellan o uppåt.

Motor:
B230fk
Portad 530 topp, hårdare ventiler om så behövs.
Nytt grenrör.
Hx35
Gröna R spridare
ALU cooler
H-profil
98 okt
Och en ny kamaxel då
O efter de så är ju såklart tanken att gå upp lite till i stil med 1000cc spridare, sprut, Kanske e85 osv. Så vill ha en kam som funkar till framtiden med.

Ni får gärna berätta vilken speck en kam ska ha lagom för mitt ändamål asså dur, lyft, nock vinkel o de, eller om ni har förslag på kammar. Vill inte lägga ut 5k på en ny då det blir lite väl för mitt bygge.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Nya eller orginal kammar till b230fk

Inlägg av »

H K och V fungerar men en omslipad med ca 12mm lyft, 250gr dur vid 1mm och 112gr nockvinkel brukar ju vara ganska standard till den storleken på turbo.
Tex sts247, Axt275, timo12,2 , Nh168, klracing t3 ligger därikring och kostar 1-2000kr.
jens 247 kam finns ju dessutom många bromsningar med på forumet som går läsa om.
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Nya eller orginal kammar till b230fk

Inlägg av niklas117 »

CÅ skrev:H K och V fungerar men en omslipad med ca 12mm lyft, 250gr dur vid 1mm och 112gr nockvinkel brukar ju vara ganska standard till den storleken på turbo.
Tex sts247, Axt275, timo12,2 , Nh168, klracing t3 ligger därikring och kostar 1-2000kr.
jens 247 kam finns ju dessutom många bromsningar med på forumet som går läsa om.
Ja okej! Såg inte att KL hade olika turbo axlar först, ja men KLs T3 kam såg ju fin ut men är ju 280 dur på den vet inte hur mycket de på värkar. Sedan står de att man bör ha sprut men denna kommande sommar blir de bara chipp tanken är o lägga i sprut nästa vinter hur tros de bli med denna på chipp? Antar att hårdare fjädrar behövs då med.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Nya eller orginal kammar till b230fk

Inlägg av »

Jag skrev duration vid 1mm lyft kl kammen har 280grader vid ventilspel (0,3-0,4mm lyft ungefär)
Och det blir ca 250 vid 1mm.
Är chippet gjort för rätt setupp fungerar det ok iaf på moderata laddtryck är chippet inte någorlunda rätt fungerar det dåligt(antar du ska ha 3"lmm och R-spridare)
Hårdare ventilfjädrar rekomenderas direkt man höjer varvtalet från org varvstopp (även om det ofta går varva mera än så) men med enkla hårdare 50kr fjädrar är man säker till 7000 varv iaf.
Sen beror det mycket på kamaxel profilen och vikten på rörliga delarna vliket varvtal som fungerar och vilket som kan ge skador.
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Nya eller orginal kammar till b230fk

Inlägg av niklas117 »

Ja självklart klantigt av mig där med lyften :doh:
Vad anses som moderata laddtryck? 1-1,5bar?
Ja precis nu är de gröna R men kommer gå upp Mot ca 800 cc o annat sprut o då vill jag ha en kam som funkar bra även för de, för tillfället lutar de mot en t3 kam o starkare fjädrar. :thumbright:
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Nya eller orginal kammar till b230fk

Inlägg av niklas117 »

Och en fråga vad skulle varvtalet hamna på ungefär med en Kl T3 kam för o få ett hum.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Nya eller orginal kammar till b230fk

Inlägg av dundersmurfen »

Med folkrejs fjädrarna kan du varva 8000 om allt sitter fast som det ska
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Nya eller orginal kammar till b230fk

Inlägg av niklas117 »

dundersmurfen skrev:Med folkrejs fjädrarna kan du varva 8000 om allt sitter fast som det ska
Okej, ja jag hade tänkt mig runt 7000 :thumbright:
Men har ju bara chipp för tillfället o vet inte riktigt vad de går till :roll:
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Nya eller orginal kammar till b230fk

Inlägg av »

Om man bara kastar ihop allt och far ut och kör bör man nog ladda under kilot har man sen nån 300kr kina bränsletrycksregulator orört bränslesystem som gått 30k mil mm så bör man vara riktigt försiktig.
Har man bbl och ett avgassystem som inte låter som tusan så man hör om det spikar så kan man vrida på lite mera men tror man bör ge sig vid max 1,2 fungerar motorn bra så räcker inte spridarna till mer än så.
Med org insuget så är 7000 lagomt varv att ha varvstoppen på.

Min erfarenhet är att om man regelbundet varvar mer än 7-7300 går saker för eller senare sönder med folkracefjädrarna även om man inte hör något släpp fören vid ksk 8000.
Har varit med om retainers som gått av lashcaps som hoppat lös och konstiga nötningar mm efter ett tag med varvtal över 7500.
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Nya eller orginal kammar till b230fk

Inlägg av niklas117 »

CÅ skrev:Om man bara kastar ihop allt och far ut och kör bör man nog ladda under kilot har man sen nån 300kr kina bränsletrycksregulator orört bränslesystem som gått 30k mil mm så bör man vara riktigt försiktig.
Har man bbl och ett avgassystem som inte låter som tusan så man hör om det spikar så kan man vrida på lite mera men tror man bör ge sig vid max 1,2 fungerar motorn bra så räcker inte spridarna till mer än så.
Med org insuget så är 7000 lagomt varv att ha varvstoppen på.

Min erfarenhet är att om man regelbundet varvar mer än 7-7300 går saker för eller senare sönder med folkracefjädrarna även om man inte hör något släpp fören vid ksk 8000.
Har varit med om retainers som gått av lashcaps som hoppat lös och konstiga nötningar mm efter ett tag med varvtal över 7500.
Okej kanske ska gå upp till dubbla fjädrar för säkerhets skull då?
Mja bränslet är grövre ledning, 044 och ombyggd org Btr till ställbart så de kan man väl säga är lite lekstuga klass på, men har räckt hittills, är nog de små gröna R som säger stopp först. Angående laddtryck så kan jag inte uttala mig för mycket vad jag kommer ladda då jag innan kört på en 16T på 1.5 bar men då bottnade den ju vilket man kände efter ca 4000V.
Ska ju komp sänka toppen lite så därför tänker jag att de kanske blir strax över 1 bar med nya motorn.
Bbl har jag så man inte är helt vilse, men sprut får vänta till nästa vinter, man får ju äta mycket nudlar innan man har skrapat ihop pengar för ett sprut :hihi:
Skriv svar