Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån dec 17, 2018 1:55 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Varför DBW?
InläggPostat: mån nov 12, 2018 12:22 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Inlägg: 121
Ort: Piteå
Vilka är fördelarna med att konvertera till elektroniskt gasspjäll på en hårt trimmad turbomotor med eftermarknadssprut?

_________________
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD -92
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför DBW?
InläggPostat: fre nov 16, 2018 7:40 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 928
Ort: Skellefteå trakten..
Jag är egentligen inte alls påläst nog. Men vad jag snappat upp så får du möjlighet att reglera gasen efter varvtalet mer oberoende av pedalläget. Man kan med andra ord rampa på gasen efter varvtal och på så sätt ändra karaktären på motorn.

Typ som med en bra laddtrycksstyrning.

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför DBW?
InläggPostat: fre nov 16, 2018 2:42 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1579
Ort: Skånska Landsbygden
Lättare tomgångsreglering och kallstart.
Man kan använda mycket större spjäll utan att lida av överkänslighet i gasrespons tack vare proggressiv trottelstyrning.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför DBW?
InläggPostat: lör nov 17, 2018 9:18 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2399
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Vissa sprut har ju även möjlighet till Antispinn, ihop med elektriskt spjäll.

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför DBW?
InläggPostat: lör nov 17, 2018 9:18 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 837
Ort: Nordmaling
Om man har elektroniskt styrd automatlåda kan man låta nästa växel gå i utan belastning trots pedalen i mattan...

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför DBW?
InläggPostat: sön nov 18, 2018 1:42 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1411
Ort: Umeå
Hur mycket fördelar man har av DBW beror ju på hur mycket inställningar det finns i ECU:n
1: Progressiviteten på spjällrörelsen kan man ha olika beroende på ingång aktiverad eller inte.
2: Antispinn /effekt begränsning tex växelberoende 1:n max 40% på spjälläget 2:n 60%
3:n 80% fast man gasat fullt på pedalen.
3: Launch control / respons det behövs ingen throttle kicker som håller uppe gasspjällen
eller extra tillförsel av extra luft etc... sen går den att göra mycket snällare lyssna
på nya rallybilar.

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför DBW?
InläggPostat: mån dec 03, 2018 3:00 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Inlägg: 121
Ort: Piteå
Tack för svar!
Antispinn, boost by gear, flat shift och launch med "respons" kan man ju ha även med vajerspjäll, men ni menar att det funkar bättre ihop med elspjäll?

Jag kör med separata spjäll och kommer så att göra även om det blir elspjäll. Men jag antar att det (ITB) inte ändrar nåt vad gäller fördelarna med att konvertera till DBW?

Nackdelar då?

_________________
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD -92
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför DBW?
InläggPostat: mån dec 03, 2018 7:17 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5284
Ort: Lykksällä
Sen så slipper man ju den där fula jävla gasvajern! :D

Nackdel är väl tiden det kan ta att få allt att funka perfekt jämfört med ett mekaniskt

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför DBW?
InläggPostat: ons dec 05, 2018 3:42 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1579
Ort: Skånska Landsbygden
Flera BMW S-motorer kör ju med DBW på separata spjäll, t.ex S62

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför DBW?
InläggPostat: tor dec 06, 2018 12:56 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 14, 2007 12:57 pm
Inlägg: 229
Ort: Ängelholm
Kör man maxxecu kan man även ha farthållare med DBW

_________________
Jimmie Arhammer
0704893188
Volvo 245 650whp 750wnm
TEAM BONNMECK


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010