Sida 1 av 1

Varför DBW?

Postat: mån nov 12, 2018 12:22 pm
av Spiidfriik
Vilka är fördelarna med att konvertera till elektroniskt gasspjäll på en hårt trimmad turbomotor med eftermarknadssprut?

Re: Varför DBW?

Postat: fre nov 16, 2018 7:40 am
av Cassius
Jag är egentligen inte alls påläst nog. Men vad jag snappat upp så får du möjlighet att reglera gasen efter varvtalet mer oberoende av pedalläget. Man kan med andra ord rampa på gasen efter varvtal och på så sätt ändra karaktären på motorn.

Typ som med en bra laddtrycksstyrning.

Re: Varför DBW?

Postat: fre nov 16, 2018 2:42 pm
av Pacman
Lättare tomgångsreglering och kallstart.
Man kan använda mycket större spjäll utan att lida av överkänslighet i gasrespons tack vare proggressiv trottelstyrning.

Re: Varför DBW?

Postat: lör nov 17, 2018 9:18 am
av Daniel-635
Vissa sprut har ju även möjlighet till Antispinn, ihop med elektriskt spjäll.

Re: Varför DBW?

Postat: lör nov 17, 2018 9:18 am
av Performance_seeker
Om man har elektroniskt styrd automatlåda kan man låta nästa växel gå i utan belastning trots pedalen i mattan...

Re: Varför DBW?

Postat: sön nov 18, 2018 1:42 pm
av super7
Hur mycket fördelar man har av DBW beror ju på hur mycket inställningar det finns i ECU:n
1: Progressiviteten på spjällrörelsen kan man ha olika beroende på ingång aktiverad eller inte.
2: Antispinn /effekt begränsning tex växelberoende 1:n max 40% på spjälläget 2:n 60%
3:n 80% fast man gasat fullt på pedalen.
3: Launch control / respons det behövs ingen throttle kicker som håller uppe gasspjällen
eller extra tillförsel av extra luft etc... sen går den att göra mycket snällare lyssna
på nya rallybilar.

Re: Varför DBW?

Postat: mån dec 03, 2018 3:00 pm
av Spiidfriik
Tack för svar!
Antispinn, boost by gear, flat shift och launch med "respons" kan man ju ha även med vajerspjäll, men ni menar att det funkar bättre ihop med elspjäll?

Jag kör med separata spjäll och kommer så att göra även om det blir elspjäll. Men jag antar att det (ITB) inte ändrar nåt vad gäller fördelarna med att konvertera till DBW?

Nackdelar då?

Re: Varför DBW?

Postat: mån dec 03, 2018 7:17 pm
av Steve
Sen så slipper man ju den där fula jävla gasvajern! :D

Nackdel är väl tiden det kan ta att få allt att funka perfekt jämfört med ett mekaniskt

Re: Varför DBW?

Postat: ons dec 05, 2018 3:42 pm
av Pacman
Flera BMW S-motorer kör ju med DBW på separata spjäll, t.ex S62

Re: Varför DBW?

Postat: tor dec 06, 2018 12:56 am
av möller
Kör man maxxecu kan man även ha farthållare med DBW