Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons dec 19, 2018 9:02 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån nov 19, 2018 12:08 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Inlägg: 56
Hej!
Jag skall sätta i större ventiler i toppen jag håller på med.
Har tänkt att köra med de största som går med orginalsätet.
Frågan lyder:
När dom nu "mirafräser" vilket jag antar att dom gör när man lämnar in toppen för nya ventiler. Men man måste väl även fräsa upp diametern på sätet, annars tjänar de inget till med större ventiler?
Eller tänker jag fel?
Tacksam för svar! :)
Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 19, 2018 11:20 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 171
När man mirafräser sätet för större ventiler så ökar man inner diametern i sätet, man kan även öka inner diametern något och köra med std ventiler då lägger man anlägnings ytan långt ut på std ventilen. 46mm in och 38mm ut kan man fräsa på ett std ventilsäte men sätet blir tunnare och slår sig lätt.
Om du vill så kan jag mirafräsa toppen åt dig.
/Jonas Enderlein


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 19, 2018 9:48 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Inlägg: 56
Tack för svar!
Nu förstår jag lite mer hur det fungerar!
Om man kör med "maximal" storlek för std-sätena, behöver man ändra något mer?
Vart håller ni till? :)
Mvh Frans


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 20, 2018 10:39 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 171
Det skadar ju alldrig att porta lite, jag bor i Stenungsund.
/ Jonas E


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 21, 2018 12:32 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5688
Ort: Lund
Det finns ingen mening med att sätta i större ventiler i en standard topp.
Det krävs över 13mm ventillyft för att man ska ha nån nytta av större ventiler än 44-35, dom räcker ganska långt.
Det skulle vara om man har tänkt sig mer kam framöver men större ventiler kräver även större kanaler.
Jag räknar på storleken som jag behöver på minsta arean på insug och delar med 0,88 för att få ventilstorleken jag behöver.
Eftersom temperaturen på avgas är större och ljudhastigheten högre så klarar man sig med en mindre avgasventil.
Temperaturförhållandet för ljudhastigheten är ungefär 0,75 så 75-80% av insugningsventilens storlek är lagom eftersom även tryckskillnaden är mycket större.
Sen finns det andra faktorer som påverkar som kompression osv men det blir ett långt inlägg.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 21, 2018 10:24 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Inlägg: 56
Tack för alla svar!
Toppen kommer portas, modifierade f-rum osv.
Kammen kommer bli någon form av en "giftig" AGAP.
Så egentligen är det inget mer som "behövs" göras för att få i andra ventiler, än en mirafräsning. Inga byte av säte om man håller sig inom maxgränsen för std-säten?
Förresten, vad brukar det gå på att mirafräsa ett säte?
Mvh Frans


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010