Större ventiler 531 topplock

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Större ventiler 531 topplock

Inlägg av FrasseTurbo »

Hej!
Jag skall sätta i större ventiler i toppen jag håller på med.
Har tänkt att köra med de största som går med orginalsätet.
Frågan lyder:
När dom nu "mirafräser" vilket jag antar att dom gör när man lämnar in toppen för nya ventiler. Men man måste väl även fräsa upp diametern på sätet, annars tjänar de inget till med större ventiler?
Eller tänker jag fel?
Tacksam för svar! :)
Mvh
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Större ventiler 531 topplock

Inlägg av Jonas Enderlein »

När man mirafräser sätet för större ventiler så ökar man inner diametern i sätet, man kan även öka inner diametern något och köra med std ventiler då lägger man anlägnings ytan långt ut på std ventilen. 46mm in och 38mm ut kan man fräsa på ett std ventilsäte men sätet blir tunnare och slår sig lätt.
Om du vill så kan jag mirafräsa toppen åt dig.
/Jonas Enderlein
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Större ventiler 531 topplock

Inlägg av FrasseTurbo »

Tack för svar!
Nu förstår jag lite mer hur det fungerar!
Om man kör med "maximal" storlek för std-sätena, behöver man ändra något mer?
Vart håller ni till? :)
Mvh Frans
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Större ventiler 531 topplock

Inlägg av Jonas Enderlein »

Det skadar ju alldrig att porta lite, jag bor i Stenungsund.
/ Jonas E
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Större ventiler 531 topplock

Inlägg av Erland Cox »

Det finns ingen mening med att sätta i större ventiler i en standard topp.
Det krävs över 13mm ventillyft för att man ska ha nån nytta av större ventiler än 44-35, dom räcker ganska långt.
Det skulle vara om man har tänkt sig mer kam framöver men större ventiler kräver även större kanaler.
Jag räknar på storleken som jag behöver på minsta arean på insug och delar med 0,88 för att få ventilstorleken jag behöver.
Eftersom temperaturen på avgas är större och ljudhastigheten högre så klarar man sig med en mindre avgasventil.
Temperaturförhållandet för ljudhastigheten är ungefär 0,75 så 75-80% av insugningsventilens storlek är lagom eftersom även tryckskillnaden är mycket större.
Sen finns det andra faktorer som påverkar som kompression osv men det blir ett långt inlägg.

Erland
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Större ventiler 531 topplock

Inlägg av FrasseTurbo »

Tack för alla svar!
Toppen kommer portas, modifierade f-rum osv.
Kammen kommer bli någon form av en "giftig" AGAP.
Så egentligen är det inget mer som "behövs" göras för att få i andra ventiler, än en mirafräsning. Inga byte av säte om man håller sig inom maxgränsen för std-säten?
Förresten, vad brukar det gå på att mirafräsa ett säte?
Mvh Frans
Skriv svar