Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre maj 24, 2019 4:29 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 87 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis nov 20, 2018 8:17 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 24, 2018 6:49 pm
Inlägg: 49
Tjena! Har byggt en b230ft motor, men första testrundan sprängde jag toppackningen så den sprack helt. Köpte ny packning och planade toppen och sänkte laddet från 1,2 till 0,6. Körde bilen varm och efterspännde toppen, började märka att det började trycka ut kylarvätska från vattpumpen, tog upp locket till expansionskärlet så sprutade som en fontän... Tog upp allt tillbaka och märkte att packningen var trasig igen... samma bytta som första gången och det var nr 4. Så undrar om någon har nån aning om vad felet kan vara?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 20, 2018 9:06 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 551
Ort: lycksele
Vad är gjort vid bygget?
Är blocket plant?
Vad är ändrat från standard och vad styr motorn?
Någon koll på bränsle och tändkurva?
Spikar det?
Vilken toppackning användes?
Vilka toppbultar om du efterdrar dom?
Har motorn gått varm vid något tillfälle?
Svårt att ge ett svar med så lite info.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 21, 2018 5:18 am 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 24, 2018 6:49 pm
Inlägg: 49
Det är allt orginalt, turbo, kolvar, stakar osv.
Blocket är ej planat.
Jag lade gröna r spridare och 3”lmm, bränsle chipp och tändchipp.
Bränsle har jag ej kollat.
Tändkurva ok.
Har inte märkt att den skulle spikat.
Elring toppackning.
12.9 bultar som jag drog till 130nm första gången och efter drog igen med 130nm.
Under min tid har motorn ej gått varm men vet ej hur det är med förra ägarn.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 21, 2018 3:14 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 691
Ort: Ljusdal
Kollat så inte bultarna bottnar i blocket med falskt moment som resultat? Lite långsökt men har hänt förr....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 21, 2018 5:01 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20779
Ort: Tomterna/sävar
du måste nog köpa arp bult och en koppar/pyramid packning!

Nej jag skojar bara :) allt sitter i tuningen. vi körde 3 bar och 900+hk med standard packning och bultar mm och ett o planat block i hundra tals pull utan problem.

utan koll på lamda eller tänd punkt så är det bara att bunkra med toppackningar, kolvar och stakar mm eller få koll förstås.

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 21, 2018 6:22 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 24, 2018 6:49 pm
Inlägg: 49
Bultarna har jag kollat att dom inte bottnar. Blocket har jag kollat med linjal att det är rakt. Men skall prova med tändboxen som var orginalt i bilen om det funkar bättre då. För då jag köpte tändchippet av en kompis då fick jag med hela boxen så undar om det kanske kan göra något? Men tredje gången gillt som man brukar säga! :D


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 22, 2018 7:31 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Inlägg: 861
Ort: Bjurholm
Om tändchippet inte är gjort för 3 tums lmm så blir tändningen tidigare än med en 2,5 tums lmm.
Styrsystemet tror att motorn går med lägre last med större lmm.

_________________
// Daniel Similä
242 turbo -76 busbil, dubbla SU, eget insug och hx35.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 22, 2018 9:12 am 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 24, 2018 6:49 pm
Inlägg: 49
Tändchippet som jag lagt i bilen är för 3 tums lmm.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 22, 2018 12:19 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20779
Ort: Tomterna/sävar
men vad blir det för grader förtändning på olika varv och laddtryck får man veta det då man köper chippet?? helt värdelöst annars!

kan man inte sätta dit en fördelare med vikter och fjädrar och vac/boost klocka som man kan modifiera istället till rätt kurva om man nu inte har råd med ett eftermarknads efi?

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 22, 2018 4:47 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 24, 2018 6:49 pm
Inlägg: 49
Måste kolla tändningen med tändinställningslampa då jag fått nya packningen. Kan tillägga att jag förlängt kablarna till lmm så kan det påvärka något? Undrar också om jag bara skall prova chippa boxen som var orginalt i bilen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 22, 2018 5:15 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 551
Ort: lycksele
Nästan inga som säljer chipp går ju ut med hur Mapparna ser ut ksk om man frågar men om ja inte minns fel känner ju inte lh2,4 av trycket utan går på insugen luftmassa istället för tändmapparna så om man tex portar toppen och byter kam kan man få lägre tändning på samma laddtryck men motorn ksk kräver lägre då också med mera i cylindrarna.
Men vilket som har man lite motor öra bör man ju höra om den spikar eller tändningen står helt galet en toppackning tvärgår inte utan att det hörs vid 0,6kg ladd om det inte är jättefel.

Förlänger man kablarna till lmm med typ vanliga skarvhylsor kan det göra av sig det är små spänningar som går i kablarna så det är känsligt.

Se till att allt är rent och plant och sätt ihop med en elring packning och org sträckbult sen kan du med försiktighet leta fel på insprutet.
Org packningen är en ganska lagom övertrycks ventil håller packningen bättre går något annat sönder istället iaf med standardbetonade saker.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 22, 2018 5:36 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 24, 2018 6:49 pm
Inlägg: 49
Det lät nog lite konstigt då jag var och provkörde men är inte säker om den spikade eller om den bara gick på 3 då tändstiftet var dåligt, för då jag kollade på tändstiften nu då toppen är borta så var nr.4 helt svart och geggigt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 22, 2018 5:41 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 24, 2018 6:49 pm
Inlägg: 49
Bild
Detta chip är i bilen nu.

Bild
Såhär såg senaste packningen ut.

Bild
Här är boxarna jag har att välja mellan, b230fd är den som var i bilen orginalt.

Bild
Här är packning nr.1 jag srpängde.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 24, 2018 12:25 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 316
Ort: Österlen/Skåne
Den till B230FD är ju till en sugmotor.

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 29, 2018 2:49 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 24, 2018 6:49 pm
Inlägg: 49
Vilken ordning skall tändkablarna vara från tändfördelarlocket? Är det 1-3-4-2 eller 4-3–1-2? Detta när man står framför bilen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 87 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010