Sida 1 av 6

Spänger toppackning hela tiden i B230FT

Postat: tis nov 20, 2018 8:17 pm
av thekimble
Tjena! Har byggt en b230ft motor, men första testrundan sprängde jag toppackningen så den sprack helt. Köpte ny packning och planade toppen och sänkte laddet från 1,2 till 0,6. Körde bilen varm och efterspännde toppen, började märka att det började trycka ut kylarvätska från vattpumpen, tog upp locket till expansionskärlet så sprutade som en fontän... Tog upp allt tillbaka och märkte att packningen var trasig igen... samma bytta som första gången och det var nr 4. Så undrar om någon har nån aning om vad felet kan vara?

Re: Spänger toppackning hela tiden i B230FT

Postat: tis nov 20, 2018 9:06 pm
av
Vad är gjort vid bygget?
Är blocket plant?
Vad är ändrat från standard och vad styr motorn?
Någon koll på bränsle och tändkurva?
Spikar det?
Vilken toppackning användes?
Vilka toppbultar om du efterdrar dom?
Har motorn gått varm vid något tillfälle?
Svårt att ge ett svar med så lite info.

Re: Spänger toppackning hela tiden i B230FT

Postat: ons nov 21, 2018 5:18 am
av thekimble
Det är allt orginalt, turbo, kolvar, stakar osv.
Blocket är ej planat.
Jag lade gröna r spridare och 3”lmm, bränsle chipp och tändchipp.
Bränsle har jag ej kollat.
Tändkurva ok.
Har inte märkt att den skulle spikat.
Elring toppackning.
12.9 bultar som jag drog till 130nm första gången och efter drog igen med 130nm.
Under min tid har motorn ej gått varm men vet ej hur det är med förra ägarn.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Spänger toppackning hela tiden i B230FT

Postat: ons nov 21, 2018 3:14 pm
av Thunderbo1t
Kollat så inte bultarna bottnar i blocket med falskt moment som resultat? Lite långsökt men har hänt förr....

Re: Spänger toppackning hela tiden i B230FT

Postat: ons nov 21, 2018 5:01 pm
av Jens Gustavsson
du måste nog köpa arp bult och en koppar/pyramid packning!

Nej jag skojar bara :) allt sitter i tuningen. vi körde 3 bar och 900+hk med standard packning och bultar mm och ett o planat block i hundra tals pull utan problem.

utan koll på lamda eller tänd punkt så är det bara att bunkra med toppackningar, kolvar och stakar mm eller få koll förstås.

mvh jens

Spänger toppackning hela tiden i B230FT

Postat: ons nov 21, 2018 6:22 pm
av thekimble
Bultarna har jag kollat att dom inte bottnar. Blocket har jag kollat med linjal att det är rakt. Men skall prova med tändboxen som var orginalt i bilen om det funkar bättre då. För då jag köpte tändchippet av en kompis då fick jag med hela boxen så undar om det kanske kan göra något? Men tredje gången gillt som man brukar säga! :D


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Spänger toppackning hela tiden i B230FT

Postat: tor nov 22, 2018 7:31 am
av dsimila
Om tändchippet inte är gjort för 3 tums lmm så blir tändningen tidigare än med en 2,5 tums lmm.
Styrsystemet tror att motorn går med lägre last med större lmm.

Re: Spänger toppackning hela tiden i B230FT

Postat: tor nov 22, 2018 9:12 am
av thekimble
Tändchippet som jag lagt i bilen är för 3 tums lmm.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Spänger toppackning hela tiden i B230FT

Postat: tor nov 22, 2018 12:19 pm
av Jens Gustavsson
men vad blir det för grader förtändning på olika varv och laddtryck får man veta det då man köper chippet?? helt värdelöst annars!

kan man inte sätta dit en fördelare med vikter och fjädrar och vac/boost klocka som man kan modifiera istället till rätt kurva om man nu inte har råd med ett eftermarknads efi?

Re: Spänger toppackning hela tiden i B230FT

Postat: tor nov 22, 2018 4:47 pm
av thekimble
Måste kolla tändningen med tändinställningslampa då jag fått nya packningen. Kan tillägga att jag förlängt kablarna till lmm så kan det påvärka något? Undrar också om jag bara skall prova chippa boxen som var orginalt i bilen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Spänger toppackning hela tiden i B230FT

Postat: tor nov 22, 2018 5:15 pm
av
Nästan inga som säljer chipp går ju ut med hur Mapparna ser ut ksk om man frågar men om ja inte minns fel känner ju inte lh2,4 av trycket utan går på insugen luftmassa istället för tändmapparna så om man tex portar toppen och byter kam kan man få lägre tändning på samma laddtryck men motorn ksk kräver lägre då också med mera i cylindrarna.
Men vilket som har man lite motor öra bör man ju höra om den spikar eller tändningen står helt galet en toppackning tvärgår inte utan att det hörs vid 0,6kg ladd om det inte är jättefel.

Förlänger man kablarna till lmm med typ vanliga skarvhylsor kan det göra av sig det är små spänningar som går i kablarna så det är känsligt.

Se till att allt är rent och plant och sätt ihop med en elring packning och org sträckbult sen kan du med försiktighet leta fel på insprutet.
Org packningen är en ganska lagom övertrycks ventil håller packningen bättre går något annat sönder istället iaf med standardbetonade saker.

Re: Spänger toppackning hela tiden i B230FT

Postat: tor nov 22, 2018 5:36 pm
av thekimble
Det lät nog lite konstigt då jag var och provkörde men är inte säker om den spikade eller om den bara gick på 3 då tändstiftet var dåligt, för då jag kollade på tändstiften nu då toppen är borta så var nr.4 helt svart och geggigt.

Re: Spänger toppackning hela tiden i B230FT

Postat: tor nov 22, 2018 5:41 pm
av thekimble
Bild
Detta chip är i bilen nu.

Bild
Såhär såg senaste packningen ut.

Bild
Här är boxarna jag har att välja mellan, b230fd är den som var i bilen orginalt.

Bild
Här är packning nr.1 jag srpängde.

Re: Spänger toppackning hela tiden i B230FT

Postat: lör nov 24, 2018 12:25 am
av Truls_Nordahl
Den till B230FD är ju till en sugmotor.

Spänger toppackning hela tiden i B230FT

Postat: tor nov 29, 2018 2:49 pm
av thekimble
Vilken ordning skall tändkablarna vara från tändfördelarlocket? Är det 1-3-4-2 eller 4-3–1-2? Detta när man står framför bilen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk