Sida 1 av 2

Cheva sb turbo

Postat: tor nov 29, 2018 5:02 pm
av gjk
Jag planerar att bygga en csb V8 med enkel turbo med delar jag haft liggande, hoppas på runt 800hk, gata/strip. Då jag är oerfaren på detta med turbo funderar jag på vilka delar som passar bäst. Dom delar jag har idag är ett 350 block som strokas till 383 med smidda grejjer, Garett GT45 lastbilsturbo som jag försökt mäta till 68/78, A/R 0,66/1,19. Blir att köra med förgasare och har en Holley 650dp på ett Victor Junior insug. Toppar är portade World Products Sportsman2 64cc med 2,02/1,8 ventiler. Vippor 1,6 i utväxling. Kammen jag har är en Comp Cam solid roller 0,628/0,624, 104*, längre duration på avgas men minns ej värdena, duger denna kam till turbo? Storlek på wastegate? Räcker turbon? Förgasaren ska jag trycka igenom men måste jag gå upp i storlek och vilken storlek rekommenderas? Vilken komp rekommenderas? Ej bänkad med dessa delar men enligt CA på Autorep skulle gamla motorn på 350cuin ge ca 500hk. Tacksam för svar till en novis! :?

Re: Cheva sb turbo

Postat: tor nov 29, 2018 5:57 pm
av The
Gå på ett sprut direkt!

Re: Cheva sb turbo

Postat: fre nov 30, 2018 7:51 am
av Jens Gustavsson
jag skulle också satsa på efi om du inte tänkt gå 100% på djupet med en byggd turbo förgasare från proffs?

efi med 8 spridare och E85 så får du en motor som blir odödlig och kommer ge glädje i många år och mil!

låter som en lite liten turbo för den kamaxeln och topparna? tänk på att turbon måste leverera mycket flöde och låga avgastryck redan på låga laddtryck (behövs mycket större turbo än på en liten 4-6cyl motor med samma turbo och effekt)

sen lägg ett par dagar på tuning i en bänk hos nån som kan turbo så tjänar du mycket tid och pengar imot att köra sönder allt ett par år innan allt börjar fungera.

mvh jens

Re: Cheva sb turbo

Postat: fre nov 30, 2018 3:35 pm
av Erland Cox
Det finns en bra Hot Rod artikel på hur man bygger om förgasaren för turbo men pga. EU:s efterblivna datalagar så är den tillfälligt blockerad.

https://www.hotrod.com/articles/build-b ... b-less-50/

Sprut är överreklamerat och 99% av de som mappar har inte en aning om vad de sysslar med men en programmerbar tändning är inte fel.
Hittade oblockade artiklar:

http://www.superchevy.com/how-to/engine ... for-boost/

http://www.superchevy.com/how-to/additi ... rburetors/

Och en film: https://www.youtube.com/watch?v=ufjKCNCFIy8

Erland

Re: Cheva sb turbo

Postat: fre nov 30, 2018 4:03 pm
av whilliam
He-he...... Word!!! Fast tyvärr är det nog sant, fast kanske inte så hög andel som 99%..... Folk lär sig sprutet och "datorbiten" men de har inte mycket till koll på hur motorn fungerar vad det gäller förbränning, tyvärr blir det ännu knasigare när det kommer till turboanläggningar, där måste man också börja ha koll på den energi som blir över efter att normal förbränning har skett. I olika delar av turbomotorns register så lönar det sig att ligga med förbränningen både tidigare och senare än vad som är optimalt på en sugmotor.

Jens: "låter som en lite liten turbo för den kamaxeln och topparna? tänk på att turbon måste leverera mycket flöde och låga avgastryck redan på låga laddtryck (behövs mycket större turbo än på en liten 4-6cyl motor med samma turbo och effekt)"

Detta är mycket av en "klyscha", i praktiken har det ingen större betydelse, det är också mycket lätt att avhjälpa utan att vara "turboproffs"... Har sett att Big Al ofta föreslår att man ska svarva upp turbons utlopp så att den läcker förbi exducern och detta fungerar verkligen! (skulle vara kul och intressant att se vilka som försökt med detta tilltag)

Tittar man på en kompressor map så hamnar man extremt långt ner till höger vid "liten turbo på stor motor", visst verkningsgraden blir låg men det gör inget eftersom vi inte använder turbon särskilt hårt, man behöver helt enkelt inte ha särskilt bra verkningsgrad vid låga ladd och ett litet utnyttjande av turbon.

De som tror att turbon inte klarar att lämna full effekt vid låga laddtryck har inte förstått att den varvar upp till ett bättre område i mappen alldeles automatiskt, avgasmottrycket, eller egentligen turbons enrgiförbrukning, stiger visserligen (precis som Jens är inne på) men i praktiken gör det inte så stor skillnad som många tror.

Re: Cheva sb turbo

Postat: fre nov 30, 2018 5:10 pm
av Kadett4wd
Jag gjorde 'det' tilltaget redan på 90 talet.
Fick ett A/R 0.63 hus(med lite för liten turbin) på en gammal Garret att sträcka sig en bit till samtidigt som spoolup i stort sett låg kvar på samma varv som innan.

Re: Cheva sb turbo

Postat: fre nov 30, 2018 6:12 pm
av whilliam
Det du upplevde stämmer bra med teorin bakom det hela. Det ser tyvärr lite "tråkigt" ut när man tittar in i en sådan turbo (ungefär som att turbinen inte passar)
Faktum är att en turbo startar mestadels sin uppladdning via inducern (stora delen av turbin) och då mycket på grund av pulser, pulserna gör större nytta när de lättare kan fortsätta ut igenom exducern också (till liten del, de dämpas effektivt i hjulet)
Så vad som händer när man öppnar upp på det där sättet är att turbon tillgodogör sig pulserna bättre och, det jämna, massflödet något sämre. Det jämna flödet används mestadels på högre varvtal och effekter så där försämras verkningsgraden lite grand. Verkningsgraden förbättras dock av att man i det läget stänger W/G lite mera, man får aldrig glömma bort att verkningsgraden bygger på att energin från motorn används i stället för att "wasteas"

Det är ändå lite lustigt att sådant här har gjorts sedan länge tillbaks, men ändå är det väldigt få (i dagens "upplysta" samhälle) som fattar att det funkar o göra detta.

Re: Cheva sb turbo

Postat: fre nov 30, 2018 7:13 pm
av Kadett4wd
Volvo 'fuskade' med det i Gr.A då det begav sig.

Re: Cheva sb turbo

Postat: fre nov 30, 2018 9:13 pm
av schwitzer
Tjena! Kan ge lite tips om vad jag sett efter 10 år med överladdad 350 "corvette block 2 bultat". Du har ett koncept som mycket väl kan ge 800 hk som du önskar, men jag hade också flera för små turbos då jag ville prova och inte lyssnade tillräckligt på de som provat. Specen var : 2-bultat 1985 corvetteblock, standardvev, originalstakar, keithblack hypereutektiska kolvar (inte smidda), Brodix 200RR topplock. Det blev 8,4:1 i komp samt bara E85 (vilket räddade kolvarna). Körde megasquirt 2 under alla år och det fungerade bra, satt även Holley Stealthram på motorn. Kamaxeln var 230/236 lobesep 110, lät fränt med rullande tomgång. Började med min okunskap med en Garrett GT40, jag hade precis innan bromsat på motornord med mina hembyggda centrifugalkompressorer 303 hk på hjulen, genom en 4l80e samt original gjutjärnstoppar. När jag kom med min nya kombo GT40 turbo + Brodixtopparna samt 40000:- fattigare så bromsade jag på motornord 327 hk på hjulen, trodde det var mycket mer effekt innan men det var vridet på lågvarv som lurade mig. Tog ett halvår av besvikelse innan jag reste mig och köpte en stor turbo, en GT45 lastbilsurbo. Den blev aldrig använd eftersom jag började snegla på vad Jens här på forumet hade för teorier (förespråkar lågt avgasmottryck). Tyckte jag köpte en stor turbo en s372 Bullseye (72mm) inlopp, den lät stor tyckte jag men gav ingen nämvärd effekt. Jag hade då ett 3" singel avgassystem på Camaron och började mäta mottryck, laddade 1 bar fick 2.7 bar i mottryck. Kapade upp ett hål som test i downpipen och drog ut ett rör rakt ut vid framhjulet, testade på den lokala testrakan och fick ett hjulspinn som om någon trollat med motorn. Monterade 4" system hela vägen och fick 600 hjulhästar vid nästa bromsning på motornord. Då gick bilen sjukt bra och hävdar sig bra bland Timråraggarna, har kört så i 5 år utan problem. Tips till dig är att om du har 2-bultade överfall på veven så kommer du inte över 500 bakhjulshästar, det är din svagaste punkt i motorn. Det blir capwalk, överfallen flexar och det ser ut som du svetsat mellan block och överfall. Du kan komma lite längre med ARP skruv men 800 hk under en längre period tror jag blir i överkant. Själv dum som man är gjöt jag en 20 kg:s aluminiumgördel i blockets nederdel samt gjorde överfall i Stavax så att det blev 6-bultat, som ett LSblock. Blev även ett custom alu tråg då. Sluttipset är att fixa blocket + att se till att du har en turbo + avgassystem som ger ett lågt avgasmottryck, betydligt större än en GT45 lastbilsturbo. Just nu så är det senaste oprövade konceptet i Camaron en 5.3 helalu LC9 med Switzer S500 turbo. Ta detta som du vill men det är mina erfarenheter, mottryck i en v8:a är inte bra. mvh // Kristian

Re: Cheva sb turbo

Postat: fre nov 30, 2018 9:25 pm
av schwitzer
Glömde att säga att trots jag försökte höja laddtrycket över 1 bar med S372 turbon så rasade hjulhästarna, på motornord så tappade jag 50 hjulhästar ifrån 1 bar till 1.3. Så dräm till med en stor turbo, detta kan ju i mitt fall orsaka camwalk eftersom vridet var uppe i 1230 nm vid 3600 rpm. Så satsa stort på en stor turbo och ett stort avgassystem. // Kristian

Re: Cheva sb turbo

Postat: fre nov 30, 2018 11:19 pm
av The
Erland Cox skrev:Det finns en bra Hot Rod artikel på hur man bygger om förgasaren för turbo men pga. EU:s efterblivna datalagar så är den tillfälligt blockerad.

https://www.hotrod.com/articles/build-b ... b-less-50/

Sprut är överreklamerat och 99% av de som mappar har inte en aning om vad de sysslar med men en programmerbar tändning är inte fel.
Hittade oblockade artiklar:

http://www.superchevy.com/how-to/engine ... for-boost/

http://www.superchevy.com/how-to/additi ... rburetors/

Och en film: https://www.youtube.com/watch?v=ufjKCNCFIy8

Erland
Knappast sprutets fel att folk inte kan ställa in det, och de lär ju knappast klara av att justera in en förgasare då heller.

Re: Cheva sb turbo

Postat: lör dec 01, 2018 8:48 am
av Kadett4wd
på samma insug bör en förgasare ge mer effekt än insprutning, ja.
men med insprutning kan man optimera insuget och får bäst luftflöde det viset.
motorcykelförgasare på en sugmotor närmar sig och kanske till och med kliver förbi.

Re: Cheva sb turbo

Postat: lör dec 01, 2018 10:47 am
av Daniel-635
Det vill till att man håller isär Äpplen och Päron vid diskussioner om turbo storlekar.

En 4-ventilstopp med centrerat tändstift och snälla kamaxlar kombinerat med E85 "tål" flera bar i mottryck, och ofta även höga laddtryck.
Då kan man pressa på rejält med en "liten" turbo.


Men trådskaparen har ju helt andra förutsättningar.

Eftersom det pratas förgasare misstänker jag bensin ?
Laddtrycket kommer ju kanske bara hamna på 0,8, då vill det till ett ganska stort aggregat som kan flöda tillräckligt.
Utan att vara "helt till höger" i kompressor diagrammet.

Läs JoBy's tråd för inspiration.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=6628

Re: Cheva sb turbo

Postat: mån dec 03, 2018 9:02 am
av gjk
Tack alla för svaren! Nu blir det nog ett anab block jag köper. Bra att kammen kanske duger. Vilka/vilken turbo rekommenderas i så fall och storleken på wastegaten? En del rekommenderar 6" stakar och en del 5,7", vad är rätt?

Skickat från min FIG-LX1 via Tapatalk

Re: Cheva sb turbo

Postat: sön nov 05, 2023 11:08 am
av Csb350twin
Kapar tråden lite, är hyffsat ny på motorbygge men har skruvat från och till hela livet så har skapliga grundläggande kunskaper kring hur grejerna fungerar. So go easy on me 😅. Nu till sak, jag har tänkt göra ett riktigt "redneck" bygge, tänk "helvete hur det ser ut, men satan vad det går".. Objektet då, en 350 från en mercruiser. Tanken är att använd abotten och topparna som de är och sedan sätta dit en 750dp som blir anpassad för blowthrough. Vad tror ni om detta? Kommer det fungera öh? Tänker att jag kanske börjar med 0.5 i ladd och provar mig fram men kanske landa på 0.7-0.8 i ladd och kring 3-400 hk men med skapligt vrid.