B230 turbo bygge, tips sökes

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Magisternjr
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: tor dec 13, 2018 8:09 pm

B230 turbo bygge, tips sökes

Inlägg av Magisternjr »

Rasade min turbo motor nu i helgen och sitter nu och tänker på hur jag ska bygga nya motorn. vill gärna plocka ut mer hk än orignal. så tänkte köpa ett fk block och renovera det med nya kolvringar och lager. Men det jag undrar över är om jag ska stoppa i h-profil stakar när jag ända har motorn ur? vill gärna ligga runt 300 hk men tänkte plocka ut så många sugis häster som möjligt och försöka lägga mig på så lågt laddtryck som möjligt. är en sladdbil så motorn kommer gå hårt.

Tänkte köra med:
klracing turbo grenrör
hemmaportat orignal insug
hx35
annan kamaxel, kanske någon från folkraceshopen eller klracing(inte bestämt mig än vad jag vill ha)
531 topp, portad, hårdade ventilfjädrar.
Bosch 870cc spridare men fuelrail från kl, ställbar btr

skulle det fungera?

första motorn jag trimmar så tips skulle uppskattas :lol:
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: B230 turbo bygge, tips sökes

Inlägg av Jonas Enderlein »

Jag har skickat ett pm till dig ;)

/Jonas E
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 turbo bygge, tips sökes

Inlägg av Jens Gustavsson »

du ska inte behöva byta stakar för den effekten. en viktig grej är ett bra styrsystem!

95% av alla billiga BTR är minst sakt dåliga så byt inte bort den fina du redan har.

sen om man inte är proffs och vet exakt vad man gör så byter man inte ringar och lager. bättre att hitta en bra motor direkt bara.

mvh jens
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: B230 turbo bygge, tips sökes

Inlägg av The »

Jens Gustavsson skrev:
sen om man inte är proffs och vet exakt vad man gör så byter man inte ringar och lager. bättre att hitta en bra motor direkt bara.

mvh jens
Hur vet man att en motor är bra utan att öppna den?
Bättre att renovera så man vet vad man har.
Behöver ju inte direkt vara proffs för att byta ringar och lager till nya standard?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: B230 turbo bygge, tips sökes

Inlägg av jompazx »

The skrev:
Jens Gustavsson skrev:
sen om man inte är proffs och vet exakt vad man gör så byter man inte ringar och lager. bättre att hitta en bra motor direkt bara.

mvh jens
Hur vet man att en motor är bra utan att öppna den?
Bättre att renovera så man vet vad man har.
Behöver ju inte direkt vara proffs för att byta ringar och lager till nya standard?
Kunna hantera micrometer bladmått och momentnyckel räcker väl?
mvh! Jonathan Hall
Skriv svar