Rasade min turbo motor nu i helgen och sitter nu och tänker på hur jag ska bygga nya motorn. vill gärna plocka ut mer hk än orignal. så tänkte köpa ett fk block och renovera det med nya kolvringar och lager. Men det jag undrar över är om jag ska stoppa i h-profil stakar när jag ända har motorn ur? vill gärna ligga runt 300 hk men tänkte plocka ut så många sugis häster som möjligt och försöka lägga mig på så lågt laddtryck som möjligt. är en sladdbil så motorn kommer gå hårt.
Tänkte köra med:
klracing turbo grenrör
hemmaportat orignal insug
hx35
annan kamaxel, kanske någon från folkraceshopen eller klracing(inte bestämt mig än vad jag vill ha)
531 topp, portad, hårdade ventilfjädrar.
Bosch 870cc spridare men fuelrail från kl, ställbar btr
skulle det fungera?
första motorn jag trimmar så tips skulle uppskattas
B230 turbo bygge, tips sökes
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 1
- Blev medlem: tor dec 13, 2018 8:09 pm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: B230 turbo bygge, tips sökes
Jag har skickat ett pm till dig
/Jonas E
/Jonas E
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B230 turbo bygge, tips sökes
du ska inte behöva byta stakar för den effekten. en viktig grej är ett bra styrsystem!
95% av alla billiga BTR är minst sakt dåliga så byt inte bort den fina du redan har.
sen om man inte är proffs och vet exakt vad man gör så byter man inte ringar och lager. bättre att hitta en bra motor direkt bara.
mvh jens
95% av alla billiga BTR är minst sakt dåliga så byt inte bort den fina du redan har.
sen om man inte är proffs och vet exakt vad man gör så byter man inte ringar och lager. bättre att hitta en bra motor direkt bara.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: B230 turbo bygge, tips sökes
Hur vet man att en motor är bra utan att öppna den?Jens Gustavsson skrev:
sen om man inte är proffs och vet exakt vad man gör så byter man inte ringar och lager. bättre att hitta en bra motor direkt bara.
mvh jens
Bättre att renovera så man vet vad man har.
Behöver ju inte direkt vara proffs för att byta ringar och lager till nya standard?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: B230 turbo bygge, tips sökes
Kunna hantera micrometer bladmått och momentnyckel räcker väl?The skrev:Hur vet man att en motor är bra utan att öppna den?Jens Gustavsson skrev:
sen om man inte är proffs och vet exakt vad man gör så byter man inte ringar och lager. bättre att hitta en bra motor direkt bara.
mvh jens
Bättre att renovera så man vet vad man har.
Behöver ju inte direkt vara proffs för att byta ringar och lager till nya standard?
mvh! Jonathan Hall