Sida 1 av 1

B230 turbo bygge, tips sökes

Postat: tor dec 13, 2018 8:20 pm
av Magisternjr
Rasade min turbo motor nu i helgen och sitter nu och tänker på hur jag ska bygga nya motorn. vill gärna plocka ut mer hk än orignal. så tänkte köpa ett fk block och renovera det med nya kolvringar och lager. Men det jag undrar över är om jag ska stoppa i h-profil stakar när jag ända har motorn ur? vill gärna ligga runt 300 hk men tänkte plocka ut så många sugis häster som möjligt och försöka lägga mig på så lågt laddtryck som möjligt. är en sladdbil så motorn kommer gå hårt.

Tänkte köra med:
klracing turbo grenrör
hemmaportat orignal insug
hx35
annan kamaxel, kanske någon från folkraceshopen eller klracing(inte bestämt mig än vad jag vill ha)
531 topp, portad, hårdade ventilfjädrar.
Bosch 870cc spridare men fuelrail från kl, ställbar btr

skulle det fungera?

första motorn jag trimmar så tips skulle uppskattas :lol:

Re: B230 turbo bygge, tips sökes

Postat: sön dec 16, 2018 10:04 am
av Jonas Enderlein
Jag har skickat ett pm till dig ;)

/Jonas E

Re: B230 turbo bygge, tips sökes

Postat: mån dec 24, 2018 9:24 am
av Jens Gustavsson
du ska inte behöva byta stakar för den effekten. en viktig grej är ett bra styrsystem!

95% av alla billiga BTR är minst sakt dåliga så byt inte bort den fina du redan har.

sen om man inte är proffs och vet exakt vad man gör så byter man inte ringar och lager. bättre att hitta en bra motor direkt bara.

mvh jens

Re: B230 turbo bygge, tips sökes

Postat: mån dec 24, 2018 10:42 am
av The
Jens Gustavsson skrev:
sen om man inte är proffs och vet exakt vad man gör så byter man inte ringar och lager. bättre att hitta en bra motor direkt bara.

mvh jens
Hur vet man att en motor är bra utan att öppna den?
Bättre att renovera så man vet vad man har.
Behöver ju inte direkt vara proffs för att byta ringar och lager till nya standard?

Re: B230 turbo bygge, tips sökes

Postat: mån dec 24, 2018 10:19 pm
av jompazx
The skrev:
Jens Gustavsson skrev:
sen om man inte är proffs och vet exakt vad man gör så byter man inte ringar och lager. bättre att hitta en bra motor direkt bara.

mvh jens
Hur vet man att en motor är bra utan att öppna den?
Bättre att renovera så man vet vad man har.
Behöver ju inte direkt vara proffs för att byta ringar och lager till nya standard?
Kunna hantera micrometer bladmått och momentnyckel räcker väl?