Kompressorkam

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Kompressorkam

Inlägg av Falkenrejsing »

Tjena. Håller så smått på att skruva med en 6/71:a som ska på min cheva 350 i vår är tanken. Motorn har gått som trimmad sugis hos tidigare ägare, så nya kolvar och även toppar är redan spikat.
Dock funderar jag på om kammen jag har kan vara duglig. det är följande http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... id=73&sb=2

Enligt vad jag läst på nätet är det kanske lite tight lobseparationsvinkel för kompressor? Men man kanske kan komma undan med det ändå om man ska tighta till budgeten.
Försöker att hålla mig på en rimlig nivå för att kunna få ut bilen och känna på bitarna i sommar, men vill samtidigt inte göra bort mig helt.
Effekten är egenteligen sekundär, bilen kommer inte gå fortare med 450hk än med 400hk, men den ska ändå fungera tänker jag.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Kompressorkam

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag tror den blir skitbra!
Jag kommer att pröva denna kam med kompressor, siktar på 0,5 bar i laddtryck:

Cam Style: Hydraulic flat tappet
Basic Operating RPM Range: 1,800-5,400
Intake Duration at 050 inch Lift: 218
Exhaust Duration at 050 inch Lift: 218
Duration at 050 inch Lift: 218 int./218 exh.
Advertised Intake Duration: 274
Advertised Exhaust Duration: 274
Advertised Duration: 274 int./274 exh.
Intake Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.450 in.
Exhaust Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.450 in.
Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.450 int./0.450 exh.
Lobe Separation (degrees): 106
Computer-Controlled Compatible: No
Grind Number: 274 H06
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Kompressorkam

Inlägg av Falkenrejsing »

Ok, det låter ju rätt bra.
Tycker det är svårt att sätta sig in i detta då det verkar vara olika bud på olika ställen.
Många förespråkar väl mer duration och lyft på avgas för att hjälpa till att få ut avgaser, och mindre överlapp mellan nockarna?
En sak som talar för den här kammen är att jag redan har den, så det är bra för ekonomin. Bättre att satsa pengarna där de gör mer nytta.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Kompressorkam

Inlägg av Thunderbo1t »

Jo det är väl som du skriver om kamaxlar tänkt för överladdning, men jag läste någonstans om teorier för kamaxlar för olika typer, NA, kompressor, lustgas och turbo och fick intrycket att det inte var så dåligt med relativt liten nockvinkel till kompressor. Jag funderade själv på att byta ut den jag har, med 106 i nockvinkel, men tänker pröva efter att läst om det. Kommer ju inte på vart jag läste det bara, annars skulle jag länka.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Kompressorkam

Inlägg av Falkenrejsing »

Jag får väl spåna vidare lite, visade sig att den befintliga kammen var nergången på en nock, så det blir ju nya grejer oavsett vilket för mig.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Kompressorkam

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag blev rekommenderad denna kam, ger väl lite värden att jämföra med iaf.
Crower Chevrolet Hydraulic Flat Tappet Camshaft Part Number: 00231S
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kompressorkam

Inlägg av Erland Cox »

Lobseparationen handlar om tryckskillnaden mellan insug och avgas och risken för overscavenge.
DVS att insugningsgaserna går direkt ut i avgas.
Men på en Cheva sb med parallella ventiler och så snälla kammar är det inga problem med 110 grader.
106 grader fungerar också med så lite duration, det blir knappt nåt överlapp åndå.
En sugmotor kräver mer överlapp än en kompressormotor för avgaserna ska dra igång insuget innan avgs stänger.
Har man kompressor så har man ju högre tryck i insug och det kräver inte lika mycket äverlapp.
Med turbo har man tryck i avgas med så här blir det väldigt likt en sugmotorkam.
Men med för liten turbo och högt mottryck så blir det negativ verkan med för mycket överlapp.
Det är framför allt en sån motor som behöver mycket lobseparation och litet överlapp.

Erland
Skriv svar