Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån maj 20, 2019 6:22 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör jan 05, 2019 3:41 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons mar 03, 2010 6:21 pm
Inlägg: 20
Det verkar som att min Aeromotive BTR tappar bränsletryck när bränslet blir varmt.
detta märks när bensinen i tanken börjar ta slut och bränsletempen blir högre, då sjuker bränsletrycket men de går att justera upp på BTR:en

låter man bilen och bränslet svalna är trycket tillbaka på normal. (3bar)

Är de bara att byta BTR? ska väl inte ha någon betydelse vilken temp bränslet har? jag tror ju inte tempen är högre än ca 40 grader.
körs på bensin 98 oktan

eller tror ni att någonting annat kan spöka?

BTR: Aeromotive
Bränslepumpar: original i tanken till catchtank och Turbobandit inline 330L/m till BTR


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 06, 2019 6:51 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 1014
Ort: Eslöv
Låter väldigt konstigt... så pass konstigt att jag tror det är något annat som att pumpen får svårt att suga/trycka ordentligt... dvs tillförseln till pumpen är kass på någotvis så att de kommer med luft
bubblor

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 06, 2019 8:08 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons mar 03, 2010 6:21 pm
Inlägg: 20
jag testade att köra mitt soppasystemet utan bilen igång och samtidigt värma upp BTR:en med varmluftspistol och då tappar jag ca 0,5 bar i bränsletryck? de kan väl inte vara riktigt?

är de fjädern som tappar tryck när den värms upp? har haft isär regulatorn och såg inget defekt.

Jag funderade även på om de var manometern som dummade sig, men bilen går snålare med de var så jag märkte att de var något fel

kör utan backventil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 06, 2019 8:58 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: sön jan 06, 2019 8:46 pm
Inlägg: 1
Skulle ju va fantastiskt om någon hade svar på detta, har haft liknande problem på min bil i 4 års tid :doh:

Ställer man trycket på 3 bar så sjunker det sakta men säkert medans man kör, men det går hela tiden ställa upp på BTR.
Sen när bilen har stått över natten så är trycket alldeles för högt, så man får sänka till 3 bar igen..

Har bytt ut i stort sett hela bränslesystemet del för del men inget verkar hjälpa :?

Har bytt fuelcell, catchtank, pumpar, filter, ledningar, BTR, ja allt utan fuelrailen men har svårt att se att den skulle kunna orsaka problem!

Trodde jag hade hittat felet då avluftningen till tanken var täppt men icke.

Kan man ha byggt upp systemet felaktigt så att det är det som är problemet?
Har fuelcell i baggaget, en 044-kopia matar en catchtank och två 044-kopior som matar vidare till fuelrail och speedings BTR.
Kan för klena ledningar orsaka problem?

Man känner ju att tanken blir lite varm när man kör men inte direkt glödhet...

Hoppas nån har idéer!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 06, 2019 9:40 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons mar 03, 2010 6:21 pm
Inlägg: 20
Stämmer precis in på de jag upplever! :lol:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 07, 2019 5:01 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20779
Ort: Tomterna/sävar
prova med en original tryck regulator.

jag har varit med om att fjädern gick av i en sån Aeromotive (ny) en gång också helt utan anledning. kanske inte bästa modell?

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 07, 2019 5:30 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons mar 03, 2010 6:21 pm
Inlägg: 20
nu är de ju helt ombyggt till eftermarknads BTR, måste ju finnas riktigt bra lösningar för detta då många kör med dom?

Kanske är de normalt med varitioner? ska man lägga in en kompensation för bränsletryck?

alternativt Lambda target? (eller vad de kallas)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 08, 2019 3:31 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20779
Ort: Tomterna/sävar
många bygger om saker i onödan men du kanske har så hög effekt så det inte går med volvo grejorna?

det las ned måååånga timmar i motor lab så när man bygger om saker så får man jobba lite hårdare för att få allt att lira....

sitter bränsle regulatorn på nått svalt ställe i motorutrymmet? jag hade problem med bränsle temp tidigare med min lilla tank men flytta regulatorn bort från skenan sen isolera jag bränsle skenan mm så nu är det inget stort problem iallafall.

men en enkel lösning vore ju annars att lägga till en + - 5% på låg last där BB lamdan kan få bestämma lite mer.

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 08, 2019 9:59 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons mar 03, 2010 6:21 pm
Inlägg: 20
gäller en BMW med M60B40 turbo ca 600 whp, körs på 98

ja originalgrejer är ju att föredra de har man ju fått erfara förr. :doh:

Men nej regulatorn sitter inte särskilt skyddat, dock liknande originalplacering bak på railen. så nog blir de varmt.

skall prova en anna BTR och kolla om de blir samma utfall, sen får ja prova att byta plats på regulatorn då kanske. Men måste ändå säga att de känns väldigt konstigt att de verkar vara så känsligt, hade de funnits en BTR som inte hade värmeproblem hade jag ju köpt denna omgående! :villha:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 09, 2019 8:39 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20779
Ort: Tomterna/sävar
har du bränsle skenor i aluminium också? det leder värme mycket mer än original rören.

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 09, 2019 7:11 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons mar 03, 2010 6:21 pm
Inlägg: 20
skenan är original.

Har nu testa en kina BTR och konstigt nog verkar denna funka klockrent. :shiftyninja:

så undra om min aeromotive inte är någe vidare konstruktion eller om den har havererat, finns ju inte kvar på många sidor att beställa har jag sett, kanske av en anledning?

Blir till att beställa en ny då iaf och installera givare till trycket så man har koll.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 10, 2019 3:57 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4766
Ort: Boden
Skruva isär den och kolla hur säten osv ser ut.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: kickassford och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010