Problem med bränsletryck och bränsletemp
Problem med bränsletryck och bränsletemp
Det verkar som att min Aeromotive BTR tappar bränsletryck när bränslet blir varmt.
detta märks när bensinen i tanken börjar ta slut och bränsletempen blir högre, då sjuker bränsletrycket men de går att justera upp på BTR:en
låter man bilen och bränslet svalna är trycket tillbaka på normal. (3bar)
Är de bara att byta BTR? ska väl inte ha någon betydelse vilken temp bränslet har? jag tror ju inte tempen är högre än ca 40 grader.
körs på bensin 98 oktan
eller tror ni att någonting annat kan spöka?
BTR: Aeromotive
Bränslepumpar: original i tanken till catchtank och Turbobandit inline 330L/m till BTR
detta märks när bensinen i tanken börjar ta slut och bränsletempen blir högre, då sjuker bränsletrycket men de går att justera upp på BTR:en
låter man bilen och bränslet svalna är trycket tillbaka på normal. (3bar)
Är de bara att byta BTR? ska väl inte ha någon betydelse vilken temp bränslet har? jag tror ju inte tempen är högre än ca 40 grader.
körs på bensin 98 oktan
eller tror ni att någonting annat kan spöka?
BTR: Aeromotive
Bränslepumpar: original i tanken till catchtank och Turbobandit inline 330L/m till BTR
Re: Problem med bränsletryck och bränsletemp
Låter väldigt konstigt... så pass konstigt att jag tror det är något annat som att pumpen får svårt att suga/trycka ordentligt... dvs tillförseln till pumpen är kass på någotvis så att de kommer med luft
bubblor
bubblor
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Problem med bränsletryck och bränsletemp
jag testade att köra mitt soppasystemet utan bilen igång och samtidigt värma upp BTR:en med varmluftspistol och då tappar jag ca 0,5 bar i bränsletryck? de kan väl inte vara riktigt?
är de fjädern som tappar tryck när den värms upp? har haft isär regulatorn och såg inget defekt.
Jag funderade även på om de var manometern som dummade sig, men bilen går snålare med de var så jag märkte att de var något fel
kör utan backventil.
är de fjädern som tappar tryck när den värms upp? har haft isär regulatorn och såg inget defekt.
Jag funderade även på om de var manometern som dummade sig, men bilen går snålare med de var så jag märkte att de var något fel
kör utan backventil.
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 2
- Blev medlem: sön jan 06, 2019 8:46 pm
Re: Problem med bränsletryck och bränsletemp
Skulle ju va fantastiskt om någon hade svar på detta, har haft liknande problem på min bil i 4 års tid
Ställer man trycket på 3 bar så sjunker det sakta men säkert medans man kör, men det går hela tiden ställa upp på BTR.
Sen när bilen har stått över natten så är trycket alldeles för högt, så man får sänka till 3 bar igen..
Har bytt ut i stort sett hela bränslesystemet del för del men inget verkar hjälpa
Har bytt fuelcell, catchtank, pumpar, filter, ledningar, BTR, ja allt utan fuelrailen men har svårt att se att den skulle kunna orsaka problem!
Trodde jag hade hittat felet då avluftningen till tanken var täppt men icke.
Kan man ha byggt upp systemet felaktigt så att det är det som är problemet?
Har fuelcell i baggaget, en 044-kopia matar en catchtank och två 044-kopior som matar vidare till fuelrail och speedings BTR.
Kan för klena ledningar orsaka problem?
Man känner ju att tanken blir lite varm när man kör men inte direkt glödhet...
Hoppas nån har idéer!
Ställer man trycket på 3 bar så sjunker det sakta men säkert medans man kör, men det går hela tiden ställa upp på BTR.
Sen när bilen har stått över natten så är trycket alldeles för högt, så man får sänka till 3 bar igen..
Har bytt ut i stort sett hela bränslesystemet del för del men inget verkar hjälpa
Har bytt fuelcell, catchtank, pumpar, filter, ledningar, BTR, ja allt utan fuelrailen men har svårt att se att den skulle kunna orsaka problem!
Trodde jag hade hittat felet då avluftningen till tanken var täppt men icke.
Kan man ha byggt upp systemet felaktigt så att det är det som är problemet?
Har fuelcell i baggaget, en 044-kopia matar en catchtank och två 044-kopior som matar vidare till fuelrail och speedings BTR.
Kan för klena ledningar orsaka problem?
Man känner ju att tanken blir lite varm när man kör men inte direkt glödhet...
Hoppas nån har idéer!
Re: Problem med bränsletryck och bränsletemp
Stämmer precis in på de jag upplever!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Problem med bränsletryck och bränsletemp
prova med en original tryck regulator.
jag har varit med om att fjädern gick av i en sån Aeromotive (ny) en gång också helt utan anledning. kanske inte bästa modell?
jag har varit med om att fjädern gick av i en sån Aeromotive (ny) en gång också helt utan anledning. kanske inte bästa modell?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Problem med bränsletryck och bränsletemp
nu är de ju helt ombyggt till eftermarknads BTR, måste ju finnas riktigt bra lösningar för detta då många kör med dom?
Kanske är de normalt med varitioner? ska man lägga in en kompensation för bränsletryck?
alternativt Lambda target? (eller vad de kallas)
Kanske är de normalt med varitioner? ska man lägga in en kompensation för bränsletryck?
alternativt Lambda target? (eller vad de kallas)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Problem med bränsletryck och bränsletemp
många bygger om saker i onödan men du kanske har så hög effekt så det inte går med volvo grejorna?
det las ned måååånga timmar i motor lab så när man bygger om saker så får man jobba lite hårdare för att få allt att lira....
sitter bränsle regulatorn på nått svalt ställe i motorutrymmet? jag hade problem med bränsle temp tidigare med min lilla tank men flytta regulatorn bort från skenan sen isolera jag bränsle skenan mm så nu är det inget stort problem iallafall.
men en enkel lösning vore ju annars att lägga till en + - 5% på låg last där BB lamdan kan få bestämma lite mer.
mvh jens
det las ned måååånga timmar i motor lab så när man bygger om saker så får man jobba lite hårdare för att få allt att lira....
sitter bränsle regulatorn på nått svalt ställe i motorutrymmet? jag hade problem med bränsle temp tidigare med min lilla tank men flytta regulatorn bort från skenan sen isolera jag bränsle skenan mm så nu är det inget stort problem iallafall.
men en enkel lösning vore ju annars att lägga till en + - 5% på låg last där BB lamdan kan få bestämma lite mer.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Problem med bränsletryck och bränsletemp
gäller en BMW med M60B40 turbo ca 600 whp, körs på 98
ja originalgrejer är ju att föredra de har man ju fått erfara förr.
Men nej regulatorn sitter inte särskilt skyddat, dock liknande originalplacering bak på railen. så nog blir de varmt.
skall prova en anna BTR och kolla om de blir samma utfall, sen får ja prova att byta plats på regulatorn då kanske. Men måste ändå säga att de känns väldigt konstigt att de verkar vara så känsligt, hade de funnits en BTR som inte hade värmeproblem hade jag ju köpt denna omgående!
ja originalgrejer är ju att föredra de har man ju fått erfara förr.
Men nej regulatorn sitter inte särskilt skyddat, dock liknande originalplacering bak på railen. så nog blir de varmt.
skall prova en anna BTR och kolla om de blir samma utfall, sen får ja prova att byta plats på regulatorn då kanske. Men måste ändå säga att de känns väldigt konstigt att de verkar vara så känsligt, hade de funnits en BTR som inte hade värmeproblem hade jag ju köpt denna omgående!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Problem med bränsletryck och bränsletemp
har du bränsle skenor i aluminium också? det leder värme mycket mer än original rören.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Problem med bränsletryck och bränsletemp
skenan är original.
Har nu testa en kina BTR och konstigt nog verkar denna funka klockrent.
så undra om min aeromotive inte är någe vidare konstruktion eller om den har havererat, finns ju inte kvar på många sidor att beställa har jag sett, kanske av en anledning?
Blir till att beställa en ny då iaf och installera givare till trycket så man har koll.
Har nu testa en kina BTR och konstigt nog verkar denna funka klockrent.
så undra om min aeromotive inte är någe vidare konstruktion eller om den har havererat, finns ju inte kvar på många sidor att beställa har jag sett, kanske av en anledning?
Blir till att beställa en ny då iaf och installera givare till trycket så man har koll.
Re: Problem med bränsletryck och bränsletemp
Skruva isär den och kolla hur säten osv ser ut.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan