Olje givare

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Olje givare

Inlägg av niklas117 »

Tjena ska koppla temp och tryckgivare till min b230fk, min tanke är o sätta en sådär "sandwich" från biltema, tanken är o sätta den på blocket sedan armen som går till kylaren/filtret på den. Vet att man gärna sätter temp i tråget, men är mer för o få ett hum om hur varm det är så man ser att de inte blir på tok förvarmt. Men tryckgivare där vid hur är de med den är de samma tryck där som om man ex sätter den på tryckgivaren? Så den inte visar helt fel? Mvh
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Olje givare

Inlägg av Ersviken »

Oljetrycksgivaren skall du ha i någon oljekanal med tryck, tråget är trycklöst så det funkar inte.
För oljetemp är tråget bra eftersom den då mäter den aktuella tempen på oljan som pumpen suger, sätter du den på en filterplatta mellan oljekylaren och motorn så se till att du mäter oljan till kylaren, mäter du på returen så blir du lite lurad att oljan är kallare än den är.

Filterplattan från biltema har jag hört klagomål tidigare då den är aningen dålig kvalitet, en del spricker och gängorna samt aluminiumkvaliteten är dålig, skulle tipsa om att köpa en lite bättre, typ mocal eller liknande från kgtrimning/ annan seriös firma.

http://www.kgtrimning.org/mocal-oljekyl ... /2103.html
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Olje givare

Inlägg av dundersmurfen »

Tempen i tråget där ser man bäst hur varm den var i lagren tycker jag är mest intressant.
Trycket tycker jag man helst mäter i huvudkanalen. Då ser man så trycket är ok efter oljan passerat oljekyl och filter eventuella termostater och kanske för trånga slangar..
I framkant på rödblocket under vattenpumpen sitter en kvarttums rörgänga plugg som är perfekt att mäta trycket iä, dvs huvudkanalen
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Olje givare

Inlägg av niklas117 »

Blir nog o ta både tryck o temp i pluggen under vattenpump, vill inte ha temp i tråg plugg, då jag är rädd att den kommer o slås sönder
Skriv svar