Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör jan 19, 2019 4:14 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Koppla VAG Spolar i m50
InläggPostat: ons jan 09, 2019 6:26 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons jan 09, 2019 5:37 pm
Inlägg: 2
Ort: Stockholm
Hej! Har en dum nybörjarfråga angående hur jag ska koppla mina VAG-spolar i min m50.

Jag har ett EcuMaster EMU Classic med pnp för m50. Eftersom jag har en pnp-adapter för orginalhärvan så vill jag försöka använda orginalhärvan till tändspolarna om det går. Jag har alltså tänkt klippa av kontaktdonen för orginalspolarna och koppla in kontaktdonen för VAG spolarna istället.

Det jag fått fram är att orginalspolarna har 3st poler och kablarna fram dit är följande:

* Brun = Jord
* Svart eller Gul = Signal
* Grön = 12v

Samt att VAG spolarnas 4st poler är följande:

* Pin 1: 12v
* Pin 2: Signal Jord
* Pin 3: Signal
* Pin 4: Motor Jord

Frågan: Kan jag koppla kablarna som går till orginalspolarna till VAG spolarna såhär? Grön -> Pin 1, Brun -> Pin 2, Svart/Gul -> Pin 3.
Samt angånde Pin 4: Kan jag jorda kablarna från Pin 4 i ventilkåpan där jordflätorna från orginalspolarna suttit förut?

Mitt EcuMaster ska ha en startmapp som är gjord för att fungera med VAG-spolarna. Spolarna är av typ 115F.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koppla VAG Spolar i m50
InläggPostat: tor jan 10, 2019 10:46 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1026
Ort: Flisa, norge
värför inte åka med bmw spolarna?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koppla VAG Spolar i m50
InläggPostat: tor jan 10, 2019 11:23 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons jan 09, 2019 5:37 pm
Inlägg: 2
Ort: Stockholm
Fick tips att byta till VAG om de jag hade var dåligt skick. Har sett folk köra över 800hk med orginalspolar men även att det tagit stopp långt innan om de är i dåligt skick, som de jag hade var. Ville vara på den säkra sidan så jag valde att byta :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koppla VAG Spolar i m50
InläggPostat: ons jan 16, 2019 11:04 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 844
Ort: Nordmaling
Känner inte till ECU Master men angående pin 4 så verkar det naturligast att jorda i den punkten där tändspolarna var jordade från fabrik. Jag har mina LS2-spolar jordade i topplocken, som naturligtvis i sin tur är jordade till batteriet.
Din signaljord bör gå till ECUns signaljord.

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010