Sida 1 av 1

Koppla VAG Spolar i m50

Postat: ons jan 09, 2019 6:26 pm
av Jonas222
Hej! Har en dum nybörjarfråga angående hur jag ska koppla mina VAG-spolar i min m50.

Jag har ett EcuMaster EMU Classic med pnp för m50. Eftersom jag har en pnp-adapter för orginalhärvan så vill jag försöka använda orginalhärvan till tändspolarna om det går. Jag har alltså tänkt klippa av kontaktdonen för orginalspolarna och koppla in kontaktdonen för VAG spolarna istället.

Det jag fått fram är att orginalspolarna har 3st poler och kablarna fram dit är följande:

* Brun = Jord
* Svart eller Gul = Signal
* Grön = 12v

Samt att VAG spolarnas 4st poler är följande:

* Pin 1: 12v
* Pin 2: Signal Jord
* Pin 3: Signal
* Pin 4: Motor Jord

Frågan: Kan jag koppla kablarna som går till orginalspolarna till VAG spolarna såhär? Grön -> Pin 1, Brun -> Pin 2, Svart/Gul -> Pin 3.
Samt angånde Pin 4: Kan jag jorda kablarna från Pin 4 i ventilkåpan där jordflätorna från orginalspolarna suttit förut?

Mitt EcuMaster ska ha en startmapp som är gjord för att fungera med VAG-spolarna. Spolarna är av typ 115F.

Re: Koppla VAG Spolar i m50

Postat: tor jan 10, 2019 10:46 am
av DreRacing@
värför inte åka med bmw spolarna?

Re: Koppla VAG Spolar i m50

Postat: tor jan 10, 2019 11:23 am
av Jonas222
Fick tips att byta till VAG om de jag hade var dåligt skick. Har sett folk köra över 800hk med orginalspolar men även att det tagit stopp långt innan om de är i dåligt skick, som de jag hade var. Ville vara på den säkra sidan så jag valde att byta :)

Re: Koppla VAG Spolar i m50

Postat: ons jan 16, 2019 11:04 am
av Performance_seeker
Känner inte till ECU Master men angående pin 4 så verkar det naturligast att jorda i den punkten där tändspolarna var jordade från fabrik. Jag har mina LS2-spolar jordade i topplocken, som naturligtvis i sin tur är jordade till batteriet.
Din signaljord bör gå till ECUns signaljord.