Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jul 21, 2019 3:49 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor jan 17, 2019 12:00 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1327
Ort: BjörnL Uddevalla
Har fått in ganska många bosch spridare av just 2200cc modellen som är helt bom fast. Dom har legat i veckor i brakeclean, bensin, avfettning och åkt flera timmar i ultraljudstvätten samt har försökt shocka igång dom med 36volt pulser samt tryckluft 10bar bakvägen.

Det har inte hjälpt hittills. Nu funderar jag på om dom rostat och man kanske skulle lägga dom i syrabad eller nåt. Tar gärna emot förslag på kurer mina vänner.

Vet inget om varför dom blivit på detta viset, gissar på att dom helt enkelt torkat med e85 i sig.

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 17, 2019 12:32 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Inlägg: 1049
Ort: Torshälla
Jag har fått igång några genom att fylla dom med WD40 sedan låta 12v vara kopplat på dom tills det börjar koka.
Men risken är att dom smälter.
Sedan ändrar dom karaktär helt när dom har varit fast pga. rostavlagringar.
Vilken Bosch nummer har dom spridarna?

_________________
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 17, 2019 1:11 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 1089
Ort: Torpshammar
Offra en och öppna och se vad som händer då? Borde ju framgå ganska fort.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 22, 2019 1:53 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1327
Ort: BjörnL Uddevalla
Snart kapar ja upp en ja..

Men nu ligger dom å gottar sig i ren svavelsyra och fälgrent..

Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 27, 2019 10:28 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9412
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
elektrolys?

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 29, 2019 10:23 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 867
Ort: Nordmaling
Har dom körts på E85? Så här ser mina ut efter 2 somrar på E85...någon hartsliknande, halvseg beläggning...finns också i insugskanalerna...

Bild

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 30, 2019 1:07 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Inlägg: 2707
Ort: Umeå
Har du kört någon E85 tillsats i bränslet Performance seker? (Tänkte att det brukar rekommenderas att köra på typ Redline Si alcohol) för att slippa beläggningar på spridare och kanaler.

_________________
[076-8007754]


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 30, 2019 2:36 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1327
Ort: BjörnL Uddevalla
Syran hjälpte inte, inget lösningsmedel som bensin avfettning eller brakeclean har funkat heller.
Den enda som jag fått å släppa är en som jag körde ström i tills den blev så varm så yttreplasten började smälta

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 30, 2019 3:25 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 699
Ort: Ljusdal
Har inte sett det där på de två gammelbilar jag konverterat till E85 som använder förgasare,
undrar vad skillnaden är gentemot insprutning, kan det vara något från pump eller filter som släpper?
En av bilarna har gummislangar sedan slutet av 90 talet bak vid tanken än, och kört på E85 de senaste 9 åren.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 30, 2019 9:27 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 867
Ort: Nordmaling
Ersviken skrev:
Har du kört någon E85 tillsats i bränslet Performance seker? (Tänkte att det brukar rekommenderas att köra på typ Redline Si alcohol) för att slippa beläggningar på spridare och kanaler.
Nej, har inte använt några tillsatser, har ingen större lust att använda några heller om jag kan undvika det... :hihi:

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 30, 2019 10:21 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 867
Ort: Nordmaling
Thunderbo1t skrev:
Har inte sett det där på de två gammelbilar jag konverterat till E85 som använder förgasare,
undrar vad skillnaden är gentemot insprutning, kan det vara något från pump eller filter som släpper?
En av bilarna har gummislangar sedan slutet av 90 talet bak vid tanken än, och kört på E85 de senaste 9 åren.
Allt var nytt på min bil för 2 år sedan... :?

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 31, 2019 8:05 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 867
Ort: Nordmaling
Jag har läst lite på etanol.nu, det kan tydligen räcka med att skvätta i lite bensin i tanken då och då för att hålla beläggningen borta. Blir att prova det kommande sommar... :thumbright:

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 31, 2019 3:00 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2185
Ort: yttertavle/umeå
Kör du på E100?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 31, 2019 6:45 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 867
Ort: Nordmaling
fredde_vit_pv skrev:
Kör du på E100?
Om du frågar mig så nej, jag kör på E85. Tydligen är det så att då vevhusventilationen leds till insuget kan det orsaka beläggningarna, enligt en annan tråd.

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 31, 2019 8:10 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Inlägg: 257
Ort: Leksand
Jag har haft liknande beläggning på spridare och i insugskanaler men utan att ha haft vevhusvent till insuget.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010