Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons mar 20, 2019 12:37 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Smidd m50, komp?
InläggPostat: tis feb 19, 2019 3:11 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Inlägg: 297
Ort: Hörnsjö
Nu har originalkolvarna på m50n gett upp så tänker kosta på mig smidda stakar o kolvar tillsammans med 2.8 vev.
Runt 500-600 driftsäkra hästar är planen på e85.

Vilket komp förhållande rekomenderas?

_________________
- Full gas spar tid


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Smidd m50, komp?
InläggPostat: tis feb 19, 2019 9:28 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Inlägg: 32
Ort: Västerås
Om du tänker hålla dig till E85 ser jag ingen anledning att välja nåt under 9. Ger fint med "grundeffekt"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Smidd m50, komp?
InläggPostat: fre feb 22, 2019 12:05 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Inlägg: 297
Ort: Hörnsjö
Nej under 9 är det inte frågan om men jag undrar om man ska sikta uppåt 10-10,5 som original eller kanske lite mer tillochmed?

Är ju trevligt om den rör på sig även innan turbon kommer igång, bruksvärdet är viktigare än toppeffekt

_________________
- Full gas spar tid


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Smidd m50, komp?
InläggPostat: lör feb 23, 2019 12:03 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1042
Ort: Flisa, norge
det är inte så stor skilnad på när turbon kommer igång vs kompa som folk gillar att tro.
Jag skulle åkt lågkompad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Smidd m50, komp?
InläggPostat: lör feb 23, 2019 12:59 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1258
Ort: BjörnL Uddevalla
Som jag ser det, bränslet klarar högt å mysigt komp. Men rent mekaniskt så ska ju maskinen hålla för belastningen. Det brinner snabbt och effektivt även vid 8.5 i kompa på en modern motor, och då bör den hålla längre pga minskade påkänningar. Var den gränsen är vad den tål och hur mycket komp får man liksom ta på känn på olika motorer.

Vilket man vill prioritera låglast eller fullgas, på 2bar i ladd skulle jag säga att 8.5 i kompa är mer effektivt än 10.5 men när man glider i 80kmh är det såklart tvärtom

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010