Sida 1 av 1

Smidd m50, komp?

Postat: tis feb 19, 2019 3:11 pm
av kickassford
Nu har originalkolvarna på m50n gett upp så tänker kosta på mig smidda stakar o kolvar tillsammans med 2.8 vev.
Runt 500-600 driftsäkra hästar är planen på e85.

Vilket komp förhållande rekomenderas?

Re: Smidd m50, komp?

Postat: tis feb 19, 2019 9:28 pm
av Allx
Om du tänker hålla dig till E85 ser jag ingen anledning att välja nåt under 9. Ger fint med "grundeffekt"

Re: Smidd m50, komp?

Postat: fre feb 22, 2019 12:05 pm
av kickassford
Nej under 9 är det inte frågan om men jag undrar om man ska sikta uppåt 10-10,5 som original eller kanske lite mer tillochmed?

Är ju trevligt om den rör på sig även innan turbon kommer igång, bruksvärdet är viktigare än toppeffekt

Re: Smidd m50, komp?

Postat: lör feb 23, 2019 12:03 am
av DreRacing@
det är inte så stor skilnad på när turbon kommer igång vs kompa som folk gillar att tro.
Jag skulle åkt lågkompad

Re: Smidd m50, komp?

Postat: lör feb 23, 2019 12:59 am
av dundersmurfen
Som jag ser det, bränslet klarar högt å mysigt komp. Men rent mekaniskt så ska ju maskinen hålla för belastningen. Det brinner snabbt och effektivt även vid 8.5 i kompa på en modern motor, och då bör den hålla längre pga minskade påkänningar. Var den gränsen är vad den tål och hur mycket komp får man liksom ta på känn på olika motorer.

Vilket man vill prioritera låglast eller fullgas, på 2bar i ladd skulle jag säga att 8.5 i kompa är mer effektivt än 10.5 men när man glider i 80kmh är det såklart tvärtom