Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör maj 25, 2019 2:42 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Inget laddtryck
InläggPostat: fre mar 08, 2019 5:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm
Inlägg: 157
Okej, men om Gt35 är förstor är inte hx35 de med då, vad jag hört ska de vara rätt lika?

Blir en hx35 för stor? Finns ju nämligen många mer av dem så betydligt lättare o få tag på än en S200 turbo. Vad jag kollat runt är de mycket få ute och nya låg på ca 8k vilket är väl dyrt för min simpla motor.

Angående e85 så ja då kanske de skulle var ett bättre alternativ när man fått i ms.

Har lite fundering på ex en hx35 där skiljer de ju rätt mycket på in/exducer är de därför den spoolar up rätt bra för o va så stor?

Tackaaar för uträkningen men kan ma göra något liknande till turbin med? Ta åter igen hx35 som exempel så finns de ju allt från 8 till 14 avgashus, har man för litet blir de mottryck som jag förstått de men vad blir nackdelen med för stort? Dålig spool? Hur vet man vilket som är lagom?
Grenröret får nog bli detta sålänge om ekonomin ska hålla :roll:

Vad rekommenderar ni annars för grenrör? Bygga själv går ju men då är de också en hel vetenskap om man ska räkna på flöden o grejer till det.

Kikat lite på maxspeedingrods men hur blir de med tull o frakt därifrån?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inget laddtryck
InläggPostat: fre mar 08, 2019 6:11 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1297
Ort: BjörnL Uddevalla
Maxspeedingrods skickar från tyskland så kom på några dagar utan moms.

Gt35 är mycket större än hx35. Köp en hx35, du kan knappt komma fel med dom och funkar väl hjälpligt även om du inte sätter dom på pulssplitt grenrör

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inget laddtryck
InläggPostat: fre mar 08, 2019 8:06 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Inlägg: 138
Ort: Härnösand
dundersmurfen skrev:
Maxspeedingrods skickar från tyskland så kom på några dagar utan moms.

Gt35 är mycket större än hx35. Köp en hx35, du kan knappt komma fel med dom och funkar väl hjälpligt även om du inte sätter dom på pulssplitt grenrör


Precis som du säger skickar dom från Tyskland och även England. Har kört med de stakarna i några motorer nu och dom har funkat bra för mig

Har beställt via Ebay. Väldigt bra support.


/Thomas Sörensen

_________________
/Thomas Sörensen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inget laddtryck
InläggPostat: sön mar 17, 2019 10:28 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm
Inlägg: 157
Okej nuhar jag forskat lite mer kring detta.
Har nu skruvat på en annan turbo (hx35) var ute o o testa rätt likt som med gt35an gick väl till ca 0,5 på 5000 varv, då hade jag skruvat max på pysventilen till WGn och när jag drog ur vacuum till den, då ladda den upp ca 0.8 o började därefter hacka, som att den inte fick bränsle, fast lambda låg bra o bränsletrycket inte sjönk.

Gjorde även lite felkoder, så kopplade i tomgångskontakten o spännde av gas vajern till org igen, nollade och startade bilen som gick med mycket pendlande Tomgång. Gjorde sedan test o fick fram 121 (lmm), tog då en annan lmm jag hade liggande o bytte, nollade o ingen felkod, hade dock ännu sämre Tomgång då detta inte var en 3"lmm utan org. O såklart tillbaka med 3" lmm gjorde nytt test o kod 121, så något är de med denna men är ju inte helt kass för de blir ju skillnad man drar ur den, o hade den till en 240 med gröna R för några dagar sedan o då gick den kalas bra. Funderar på om Tomgången är så dålig med kontakten till tomgångsmotor i för att spridana är så mycket större en lmm och chipp som bara är för Rspridare . Tänkte låna ett par gröna R i veckan o se hur den går då.
Tyckte den kändes något rappare med tomgångsmotorn i, men svårt o Säg med.

Om de inte är detta så tänker jag att de kanske är toppen som är kass, Inte hunnit kompmäta en men blir i veckan,
Hur gick din topp Jens efter urskärningen? Om du läser detta, eller någon som vet om de, på Tomgång har jag cirka 0,2-0,3 bar vacuum o org brukar de väl ligga runt 0,8.

Samtidigt så är de märkligt att den ladda mer när jag drog ur slangarna till WGn att den då ville ladda mer, så då undrar man om de är problem med avgaser ist.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inget laddtryck
InläggPostat: sön mar 17, 2019 10:49 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 361
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Ta ett gäng bilder på ditt motorrum så att erfaret folk kan se hur det ser ut överallt :thumbright:
Grunderna har du redan blivit uppmanad att kolla:

läckage, antingen avgassida eller vid/kring intercooler.

För mager blandning på full belastning (men du säger ju att lambda är ok)

Klent avgasrör eller stopp i katalysator el dyl.

Kanske för klen fjäder i din W/G för inte hade du väl den när du testade med originalturbon?

Hur är ev. dumpventil kopplad?


Ta inte illa upp, bara spånar fritt :hihi:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inget laddtryck
InläggPostat: mån mar 18, 2019 9:30 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm
Inlägg: 157
whilliam skrev:
Ta ett gäng bilder på ditt motorrum så att erfaret folk kan se hur det ser ut överallt :thumbright:
Grunderna har du redan blivit uppmanad att kolla:

läckage, antingen avgassida eller vid/kring intercooler.

För mager blandning på full belastning (men du säger ju att lambda är ok)

Klent avgasrör eller stopp i katalysator el dyl.

Kanske för klen fjäder i din W/G för inte hade du väl den när du testade med originalturbon?

Hur är ev. dumpventil kopplad?


Ta inte illa upp, bara spånar fritt :hihi:


Ne men de är bra fläska på med idéer,
Kan ta bilder nästa gång jag är i garaget, kan länka till en video på hur den går med Tomgång I

https://m.youtube.com/watch?v=ASV7LuOGfh4


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inget laddtryck
InläggPostat: mån mar 18, 2019 3:10 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Inlägg: 250
Ort: Leksand
Är chippet från kl? Har för mig att jag sett någon mer som hade problem med chipp därifrån och bilen gick skit.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inget laddtryck
InläggPostat: mån mar 18, 2019 3:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm
Inlägg: 157
Manfred skrev:
Är chippet från kl? Har för mig att jag sett någon mer som hade problem med chipp därifrån och bilen gick skit.


Hej vet inte står 8nget märke på chippen, fick med dem när jag köpte motorn för lite över ett år sedan, körde i somras med dem o gröna R och 16t o då var de inga problem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inget laddtryck
InläggPostat: mån mar 18, 2019 3:48 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9389
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Många år sedan,,, då hade jag liknande bekymmer,, fick inget ladd i asconan, eller ja. fick 0.5bar sen var det stopp.
Slet mitt hår.

Men det var lätt,, han fick dåligt med sås
Har du kollat med bredbandslambda?

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inget laddtryck
InläggPostat: mån mar 18, 2019 3:57 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm
Inlägg: 157
:mrgreen: Tagit lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Oljan in till turbo ska bli AN men kunde inte få tag i något under helgen så där sitter bara slang direkt på AN skruven sålänge för testet i helgen.
Sen en fundering, inget som borde påverka detta fenomen, men är ju skarp 90° böj från turbo, är även 2 st in och ut från IC men de är så tajt vid IC att de måste vara där. Den vid turbo skulle man ju kunna försöka få till som på bilden nedanför, gör det mycket med sådana skarpa 90° om de "bromsar" så att säga

Bild

Även gjort komp test o de ligger alla på 7,5 bar förutom 1ans som var 7,2 bar,

Bild

Slänger även in en bild på tändstift alla ser lika ut, dock så är detta efter all felkod sökning så kan ju vara lite extra sotiga efter gått dåligt på Tomgången

Bild

Turbon vart en hx35w då en nära kompis haft den 1v så I nytt skick och vet att den funkar fick den ju även den för mycket bra pris.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inget laddtryck
InläggPostat: mån mar 18, 2019 4:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm
Inlägg: 157
Kadett4wd skrev:
Många år sedan,,, då hade jag liknande bekymmer,, fick inget ladd i asconan, eller ja. fick 0.5bar sen var det stopp.
Slet mitt hår.

Men det var lätt,, han fick dåligt med sås
Har du kollat med bredbandslambda?


Ja de har jag även bränsletrycksmätare, dock de som är lustigt är att jag har 044 pump o skulle pumpa ut ca 4 L 95 för o sedan slå i 98, o då tog jag bort slangen vid railen o drog igång 044an. Pumpen pulserade ut bränslet borde det inte vara konstant flöde ut? Var med lite mindre än en sekunds intervall om de kan göra något men BBlamda är på feta sidan ca 11 och bränsletrycket ökar lite när man gasar som de ska


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inget laddtryck
InläggPostat: mån mar 18, 2019 4:29 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1297
Ort: BjörnL Uddevalla
Filma när du är ute å kör, helst så vi kan se rpm ladd å lambda mätare så kanske vi kan komma med fler idéer. Hade du lmm sittande precis där när den gick som den skulle? Det är inte helt självklart att den funkar som den ska där på fel sida om turbon..

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inget laddtryck
InläggPostat: mån mar 18, 2019 5:30 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm
Inlägg: 157
dundersmurfen skrev:
Filma när du är ute å kör, helst så vi kan se rpm ladd å lambda mätare så kanske vi kan komma med fler idéer. Hade du lmm sittande precis där när den gick som den skulle? Det är inte helt självklart att den funkar som den ska där på fel sida om turbon..


Ska försöka fixa en video i veckan,
Ja den sitter på samma ställe som innan, satte på tryck sidan då jag körde i början dump o sedan iget alls.

Här är bild på motorn senast den kördes, då var block/topp helt orginal. lmm sitter längst ner till höger i motor utrymmet. Mycket slangar o skit som ligger över allt då bilden togs mitt i mek stunden :lol:

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inget laddtryck
InläggPostat: mån mar 18, 2019 6:20 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 361
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
dundersmurfen skrev:
Filma när du är ute å kör, helst så vi kan se rpm ladd å lambda mätare så kanske vi kan komma med fler idéer. Hade du lmm sittande precis där när den gick som den skulle? Det är inte helt självklart att den funkar som den ska där på fel sida om turbon..

Jag tror du är nåt på spåret :thumbright: När LMM sitter där så måste det ju bli oerhörd skillnad för sprutet vad man åker för turbo?

Jag frågade TS om wastegate verkligen användes på samma sätt med "originalturbon", hittills inget svar och på bilden ser det ut som original wastegate? Kanske där finns ett problem?

Böjen ut ur turbon är ingen källa till problem och det kommer inte heller att vara nån effektbroms (åtminstone inte "söder om" 500Hp)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inget laddtryck
InläggPostat: mån mar 18, 2019 6:56 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm
Inlägg: 157
whilliam skrev:
dundersmurfen skrev:
Filma när du är ute å kör, helst så vi kan se rpm ladd å lambda mätare så kanske vi kan komma med fler idéer. Hade du lmm sittande precis där när den gick som den skulle? Det är inte helt självklart att den funkar som den ska där på fel sida om turbon..

Jag tror du är nåt på spåret :thumbright: När LMM sitter där så måste det ju bli oerhörd skillnad för sprutet vad man åker för turbo?

Jag frågade TS om wastegate verkligen användes på samma sätt med "originalturbon", hittills inget svar och på bilden ser det ut som original wastegate? Kanske där finns ett problem?

Böjen ut ur turbon är ingen källa till problem och det kommer inte heller att vara nån effektbroms (åtminstone inte "söder om" 500Hp)


Jasså då har jag missat de :| på vilket sätt menar du att den användes på samma sätt? På 16t turbon körde jag med org inbyggd, ja på denna hx35an sitter det en inbyggd wg men med den spänn o utan vacuum inkopplat borde den väl inte öppna? Kör med hks 38mm som syns i ena bilden. Okej intressant med lmm som du säger, på vilket sätt kan de på värka lmm beroende på storlek på turbo?
Är ju tajt bara o få på filter på turbon så att få plats med lmm där känns lite svårt har för tillfället ingen reducering slang från 4" till3".

Är de lmm som är problemet så försvinner de ju när man byter sprut, men Som sagt vore ju skönt om man vet att motorn går som den ska innan man river med det :roll:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010