Inget laddtryck

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Inget laddtryck

Inlägg av dundersmurfen »

Har en kompis som kan mappa lh2.4 så de funkar med lmm där den sitter om du vill å inte bor för långt bort. Annars så flytta lmm till rätt sida å kör utan huv eller nåt eller bara kom förbi bänken så kan vi hjälpa dig å felsöka. Var bor du?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Inget laddtryck

Inlägg av niklas117 »

dundersmurfen skrev:Har en kompis som kan mappa lh2.4 så de funkar med lmm där den sitter om du vill å inte bor för långt bort. Annars så flytta lmm till rätt sida å kör utan huv eller nåt eller bara kom förbi bänken så kan vi hjälpa dig å felsöka. Var bor du?
Ja de hade ju varit gött o få till de, men känns ju synd om om man ändå ska dra i ms senare, men hade ju varit könt om den gick köra vettigt liten stund först :roll: bor i Jönköping. Vart håller ni hus då?
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Inget laddtryck

Inlägg av quattro »

Det är inte helt självklart att den funkar som den ska där på fel sida om turbon..
Skulle nog vilja uttrycka det lite starkare - att det aldrig funka på nåt vettigt sätt att ha den efter turbon. Inte ens vid lättgas när motorn inte registrerar laddtryck eftersom man ofta har laddtryck innan spjället även då. Jag tror helt enkelt inte lmm kan hantera komprimerad luft så bra att den vet exakt hur mycket okomprimerad luft den motsvarar. Jag skulle tro att det är så illa att det är meningslöst att felsöka så länge lmm sitter efter turbon eftersom den i det läget inte mäter det som sprutet tror att den mäter - vilket kan dölja andra fel.

Men visst, att mappa om för den positionen bör väl kunna funka hjälpligt men bra tror jag aldrig det kan bli då jag inte tror man kan få en linjär koppling mellan signal och massflöde eftersom trycket varierar hela tiden. Sen måste det ju finnas en övre gräns för hur mycket flöde lmm kan registrera. På dom gamla Boschspruten med continious injection fanns det en "luftklappa" som trycktes upp av luftflödet. Där vart det uppenbart att när den bottnade slutade sprutet ge mer bränsle vid ökande flöde. Måste väl vara likadant med de lmm som fungerar med en wolframtråd, bara det att man inte kan se var gränsen går så lätt.

Men det finns säkert andra på forumet som vet var gränsen går. Ett annat sätt är ju mäta vad som händer med signalen när man gasar och jämföra med laddtrycket. Kan ju vara så att den inte skulle fungera innan turbon heller (mer än upp till ett visst laddtryck) pga att den har för litet mätområde.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Inget laddtryck

Inlägg av dundersmurfen »

Har också funderat över vad en wolfram tråd tycker om att sitta på andra sidan turbon. Borde väl bli samma, om man kan på nåt sätt kan bortse från värmen turbon adderar luften. Tätare luft borde ju kyla mer än atm tryck luft. Man skickar ju samma mängd molekyler förbi tråden. Vet att min kompis fått det att funka i bänken å hörde aldrig snubben med bilen vara annat än nöjd, men vem vet jag kanske har högre krav på gången på dellast..
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Inget laddtryck

Inlägg av niklas117 »

Har nu vart I garaget o testat lite mer fixade dit lmm framför turbo o körde en sväng, försökte filma men mätarna lös så ljust när de var mörkt ute att man inte såg AFR/boost. Men har andra nyheter.
Körde en sväng som sagt vart något bättre efter att flyttat lmm, men sedan kopplade jag ist i den inbyggda WGn o då banan vart de fart i grejerna. Drog upp han till 1 bar, vid ena gången började den hacka lite runt 1 bar, men såg då med att slangen flygit av från turbon då den samtidigt som jag släppte gasen dog. Så kan varit därför? Andra gången gick bra upp till 1bar.
En märklig sak är att den vill dö såfort man skopplar ur på högre varv. Hade samma problem när jag kopplade bort avlastning ventilen på en org 940, så blir väl samma grej här när jag kör utan. Antar att uppmätt luft försvinner o är därför?. Varje gång jag startar går den upp till 2500 varv o sedan sjunker o lägger sig på orolig Tomgång.

Så problemet sitter nog i WGn då antar jag?.
Nollade även koderna sedan startade den liten stund sen kollade igen o då fick jag inget på lmm som senast, misstänker att de är för att jag flyttat den.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Inget laddtryck

Inlägg av dundersmurfen »

Ja den dör om du inte har en återcirkulerande dump. Luften studsar genom lmm när du släpper gasen å den tror det kommer massa luft så den dränker sig.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Inget laddtryck

Inlägg av niklas117 »

Kommer bli o köpa ny wastegate, och koppla in ms direkt. Tack för hjälpen alla :D
Skriv svar