Sida 1 av 1

Kolvringsgap Volvo 16V med lustgas?

Postat: mån mar 11, 2019 4:22 pm
av weboopel
Ska sätta ihop en b230 underdel som ska köras med 16V toppen.Det är sugmotor det gäller. Finns lite planer för lustgas i framtiden och då undrar jag om lämpligt kolvrings gap till det?

Och hur stor kommer effektförlusten och de negativa effekterna bli jämfört med normalt gap utan gas?

Re: Kolvringsgap Volvo 16V med lustgas?

Postat: mån mar 11, 2019 5:21 pm
av David Ingvarsson
http://www.totalseal.com/pdf/GAPCHART.pdf

annars kolla med leverantören utav era kolvringar va dom rekommenderar.

Re: Kolvringsgap Volvo 16V med lustgas?

Postat: tis mar 12, 2019 10:22 am
av weboopel
Om jag använder totalseals tabell som David länkade till skull det göra 0,63 gap på första och andra ringen på en B230. 0,38 på oljeringen men där var det samma oavsett applikation.
Då stod det är för 150-300 hk gas. Utgår att tabellen avser V8:or
Någon som har input på det?

Re: Kolvringsgap Volvo 16V med lustgas?

Postat: ons mar 13, 2019 10:03 am
av Jens Gustavsson
snackar vi orginal kolvar?

hur mycket gas och hur sofistikerad är styrningen och hur bra kommer den att tunas in? och hur?

vilket bränsle?

mvh jens

Re: Kolvringsgap Volvo 16V med lustgas?

Postat: ons mar 13, 2019 2:33 pm
av weboopel
Det blir nog acm av den gamla modellen för sugmotor. Vet att de kolvarna har lite dåligt rykte men det verkar vara mest när det gäller turbo.

Tänker 100 hk gas bestyckning och beroende på hur det svarar kanske 120.
Inte aktuellt med något avancerat system utan snarare typ fogger och tändnings retard. Ska ju köra förgasare på motorn.

Mack bensin på motorn och race bensin för gasen är tanken.

Hur att tuna gasen är nästa fråga... Har inte planerat bromsa bilen för det, men har funderat på hur bra bredbands lamdan funkar för det?
Har en Lm-2 som man kan spela in på.

Funderingen är ju från början om de negativa sidorna med att anpassa motorn för gas är att jag helt enkelt struntar i det. Huvudsaken är att motorn presterar utan gasen.

Jag har kört gas förut på en Opel cih fyra och det är jäkligt skoj

Re: Kolvringsgap Volvo 16V med lustgas?

Postat: tor mar 14, 2019 2:34 pm
av Jens Gustavsson
Hej svår fråga då mycket inte är optimalt tunat eller full koll på kanske men jag mins vilda västern tiderna med turbo på -90 talet med 98 oktan soppa och ingen bb lamda då vet jag vi körde upp mot 0.75mm kolvrings gap för att inte ringarna skulle gå ihop sig på B23. i dag så kör jag 0.35 gap i B18 (86mm) om jag mins rätt? står i min tråd. men nuförtiden har vi bänk tunade motorer med E85 och loggning var repa på strippen och det är alldrig nå problem med sånt än fast vi laddar dubbelt så mycket i dag.

leek down mätaren gillar inte stora gap men skillnaden i effekt i dynon värkar inte ha jätte stor betydelse.

mvh jens