Volvo b230 16v :problem
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 34
- Blev medlem: mån dec 13, 2010 10:23 pm
Volvo b230 16v :problem
Goddag!
Gick och köpte mig en Volvo 142 med 230 16v rätt nyligen..
Men redan vid första provkörning efter hemkomst märker jag att den går risigt på låg och höglast, går snålt enligt lambdan vid snabba gaspådrag.
Påminner mig då om att jag fick syn på att det satt skum i tanken när jag tanka, rev ur skummet och rengjorde pumpar och spridare
Utan resultat.
Kopplar sedan upp datorn mot sprutet och märker att inga kommandon lyder vid påfettning eller avplock av bränsle i mappen, och ena stunden går den fett och nästa snålt,
Mer oftare snålt vid snabba gaspådrag (allt detta är obelastat).
Börjar efter det brainstorma allt möjligt..
Rycker ur vacuumslangen till mapsensor och wow! Skiten börjar beté sig mkt bättre.
Jaha mapsensorn är paj.. lånar en kompis box som är helt ny och testar igen och då går den precis lika risigt igen.. rycker vacuumet igen och då reagerar den inte på samma sätt.
Har aldrig under dom drygt 10 åren när jag skruvat med bilar känt mig så totalt hjälplös
*nya stift
*flödestestat spridare och ultraljudstvättat
*rengjorda filter i pumpar m.m
*generator provkörd i bänk
*alla reläer testade
*bytt spolar (separata vag spolar med wastespark)
*bytt lambdasond (ej lambda i sprut, endast extern med mätare)
Så nu känner jag att muskeln mellan öronen kokar så är det någon som har några bra idéer är det väldigt uppskattat
Mvh Richard
Gick och köpte mig en Volvo 142 med 230 16v rätt nyligen..
Men redan vid första provkörning efter hemkomst märker jag att den går risigt på låg och höglast, går snålt enligt lambdan vid snabba gaspådrag.
Påminner mig då om att jag fick syn på att det satt skum i tanken när jag tanka, rev ur skummet och rengjorde pumpar och spridare
Utan resultat.
Kopplar sedan upp datorn mot sprutet och märker att inga kommandon lyder vid påfettning eller avplock av bränsle i mappen, och ena stunden går den fett och nästa snålt,
Mer oftare snålt vid snabba gaspådrag (allt detta är obelastat).
Börjar efter det brainstorma allt möjligt..
Rycker ur vacuumslangen till mapsensor och wow! Skiten börjar beté sig mkt bättre.
Jaha mapsensorn är paj.. lånar en kompis box som är helt ny och testar igen och då går den precis lika risigt igen.. rycker vacuumet igen och då reagerar den inte på samma sätt.
Har aldrig under dom drygt 10 åren när jag skruvat med bilar känt mig så totalt hjälplös
*nya stift
*flödestestat spridare och ultraljudstvättat
*rengjorda filter i pumpar m.m
*generator provkörd i bänk
*alla reläer testade
*bytt spolar (separata vag spolar med wastespark)
*bytt lambdasond (ej lambda i sprut, endast extern med mätare)
Så nu känner jag att muskeln mellan öronen kokar så är det någon som har några bra idéer är det väldigt uppskattat
Mvh Richard
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo b230 16v :problem
innan du går vidare gör lite kontroller.
provtryckning turbosystemet (sök tråd om det här)
kompa test på alla cylindrar (16v läcker i ventilerna ganska ofta då ventilerna blir krokiga)
kolla att tändningen står rätt.
kolla att kaminstälningarna är rätt.
kolla i data logg om man ser nå konstigt där..
mvh jens
provtryckning turbosystemet (sök tråd om det här)
kompa test på alla cylindrar (16v läcker i ventilerna ganska ofta då ventilerna blir krokiga)
kolla att tändningen står rätt.
kolla att kaminstälningarna är rätt.
kolla i data logg om man ser nå konstigt där..
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 34
- Blev medlem: mån dec 13, 2010 10:23 pm
Re: Volvo b230 16v :problem
Provtröck den via turbon, men inga tjuvläckage.
Komptest och btr står på schemat idag..
Tändning är jag osäker på då bilen gick relativt bra från början och nu startar bilen knappt,
Går risigt på tomgång en liten stund och nudar man gasen tvärdör den, och vi upprepade försök blir tomgångs sekvensen kortare och kortare.
Men tack för bra tips
Komptest och btr står på schemat idag..
Tändning är jag osäker på då bilen gick relativt bra från början och nu startar bilen knappt,
Går risigt på tomgång en liten stund och nudar man gasen tvärdör den, och vi upprepade försök blir tomgångs sekvensen kortare och kortare.
Men tack för bra tips
Re: Volvo b230 16v :problem
Vad är det för styrsystem? Jag hade kabelbrott på en av kablarna till tpsen på min b230 med megasquirt och då fick jag liknande tendenser.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 34
- Blev medlem: mån dec 13, 2010 10:23 pm
Re: Volvo b230 16v :problem
Emu (ecu master)
Men helt klart värt att kolla upp, tag för tipset!
Men helt klart värt att kolla upp, tag för tipset!
Re: Volvo b230 16v :problem
Hej!
Läste igenom dina symptom och hoppades att du skulle ha åkt MS1v3 då jag hade nästan exakt dessa symptom på min.
Där avhjälptes felet genom att flasha om boxen efter många tips här på STS..
Höll också på att bli gråhårig innan jag bestämde mig för att prova omflashning, men vet inte om det är möjligt på din..
/Thomas Sörensen
Läste igenom dina symptom och hoppades att du skulle ha åkt MS1v3 då jag hade nästan exakt dessa symptom på min.
Där avhjälptes felet genom att flasha om boxen efter många tips här på STS..
Höll också på att bli gråhårig innan jag bestämde mig för att prova omflashning, men vet inte om det är möjligt på din..
/Thomas Sörensen
/Thomas Sörensen
Re: Volvo b230 16v :problem
Reagerar den inte om du jätte stora ändringar?RichardSvärd skrev:Kopplar sedan upp datorn mot sprutet och märker att inga kommandon lyder vid påfettning eller avplock av bränsle i mappen, och ena stunden går den fett och nästa snålt,
Rimligt Map värde?
Rimligt TPS värde?
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 34
- Blev medlem: mån dec 13, 2010 10:23 pm
Re: Volvo b230 16v :problem
Nej precis har grovjusterat och den reagerar ytterst lite
Mappen verkar rimlig om man jämför mot vacuummätare och när den faktiskt gick
Tps:en har jag kalibrerat flertal gånger
Mappen verkar rimlig om man jämför mot vacuummätare och när den faktiskt gick
Tps:en har jag kalibrerat flertal gånger
Re: Volvo b230 16v :problem
För man begynner å mappe så er det 3 tester som vi alltid utförer. Grunnen er at det avslöres feil her LANGT oftere enn alle som ikke tester dette tror.
1. Kompresjonstrykk.
2. Trykkteste hele trykksystemet med trykkluft tilsvarende maks ladetrykk + minst 10%.
3. Sette trykkluft tilsvarende pkt. 2 inn på BTR, koble bensinpumpen og måle hvor mange sekunder returen fra BTR bruker på å fylle en 1,5L flaske eller lignende. Bör flöde dysenes samlede kapasitet + minst 20%.
1. Kompresjonstrykk.
2. Trykkteste hele trykksystemet med trykkluft tilsvarende maks ladetrykk + minst 10%.
3. Sette trykkluft tilsvarende pkt. 2 inn på BTR, koble bensinpumpen og måle hvor mange sekunder returen fra BTR bruker på å fylle en 1,5L flaske eller lignende. Bör flöde dysenes samlede kapasitet + minst 20%.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 34
- Blev medlem: mån dec 13, 2010 10:23 pm
Re: Volvo b230 16v :problem
Efter lite mer felsökning så har jag testat köra på starten med spridarna i railen och koppar under och märker att det bara är en liten skvätt i samtliga koppar.
Så att eftersom dom visar normal kapacitet i spridarprovarn så måste det vara ett elfel någonstans på vägen, har 12 volt i kontaktstycket och har även prövat att byta box så jordstyrningen därifrån bör det inte vara
Får inte ihop detta i mitt lilla hjärnkontor
Så att eftersom dom visar normal kapacitet i spridarprovarn så måste det vara ett elfel någonstans på vägen, har 12 volt i kontaktstycket och har även prövat att byta box så jordstyrningen därifrån bör det inte vara
Får inte ihop detta i mitt lilla hjärnkontor
Re: Volvo b230 16v :problem
Den ska ju inte ge speciellt mycket bränsle på starten..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan