Pulser i bränslesystemet

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Pulser i bränslesystemet

Inlägg av dundersmurfen »

Tänkte plocka era hjärnor på kunskap och idéer.

Kör ju rätt många bilar i bänken och titt som tätt dyker det upp problem med kraftiga pulsationer i bränslet. Det blir då att man får göra en redig bergskedja i mappen för å försöka kompensera. Men det är inte rätt väg att gå tycker jag och inte alltid det hjälper ens.

Pulserna kommer från när spridare öppnar och stänger. Samt från tryckreferensen från insuget.

Värst problem verkar det vara med stora regulatorer typ nuke, och 4 cylindrar runt 2800rpm.

Har i flera fall byta ut hårda an slangar mot vanlig gummislang både före och efter railen. Det brukar hjälpa, men många vill ju ha idiotsäker stenhård stålomspunnet teflonslang. Å det är inte så konstigt men man måste ju få det att funka.

Har sett bilar med massiva problem där det blivit monterar pulsdämpare utan skillnad. Då började jag klura på placeringen..

För att kunna dämpa så bör ju dämparen sitta så nära som möjligt där pulserna kommer från tänker jag. Så säg mitt i railen eller direkt i inmatningen. Tänker även att btr dämpar men då måste ju den sitta nära också. När vi gjorde så att vi dämparen och btr så nära som möjligt så försvann problemet nästan helt.

Tänker att en mjuk silikonslang är ett bra val mellan insug och btr så dämpas pulser från insuget lite.


Det riktigt konstiga är att många funkar perfekt fast det är stenhårda slangar å rör samt btr som sitter långt bort å har hård slang till insuget, dvs inget uppenbart som kan dämpa. Kan det vara vissa pumpar som är bättre?
Senast redigerad av dundersmurfen den ons apr 10, 2019 9:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Pulser i bränslesystemet

Inlägg av dundersmurfen »

Exempel på en bränslemapp där jag testade kompensera



Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Pulser i bränslesystemet

Inlägg av dundersmurfen »

Kanske ska nämna att problemet med överdrivna pulser i bränsletrycket är att motorn går snålt, ibland så snålt att den inte orkar förbi ett visst varv på belastning utan bara på torrgasning
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Pulser i bränslesystemet

Inlägg av super7 »

Intressant ämne :thumbright:

Mindre problem med sekventiell insprutning?


//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Pulser i bränslesystemet

Inlägg av dundersmurfen »

Alla har varit sekventiellt, kör aldrig i batch annat än lh2.4
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Pulser i bränslesystemet

Inlägg av Pro-Mille »

Hur stora spridare? flödesmatchade?
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
zurfer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: mån apr 07, 2008 3:47 pm

Re: Pulser i bränslesystemet

Inlägg av zurfer »

Sätta dit ett filter med stor volym innan fuelrail?
Typ nån form av tryckutjämnings tank?
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Pulser i bränslesystemet

Inlägg av Pacman »

Titta på originalbilar med returnless fuel som t.ex Volvo S60/V70. De har en pulsdämpare mitt på fuelrail. Sno en sådan och testa nästa gång.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Pulser i bränslesystemet

Inlägg av Erland Cox »

Använd 4 kantiga spridarrör ( fuel rail ) istället för runda om du nu har runda.

Erland
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:39 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Pulser i bränslesystemet

Inlägg av Kadett4wd »

Nuke har jag dålig erfarenhet av.
Kulan centrerar inte riktigt i sätet och blir sliten/slitet.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Pulser i bränslesystemet

Inlägg av quattro »

När jag byggde om min Audi 80 från sug till turbo hade jag först en Malpassi btr. Motorn var svår då att få att gå bra. När jag kopplade in en bränsletrycksmätare förstod jag varför. Bränsletrycket fladdrade vilt hela tiden. Varje gång en spridare öppnade ändrades bränsletrycket. Bytte till en annan tryckregulator och trycket blev helt stabilt.
Jag har kört batch injection vartannat motorvarv. Då hör man hur det knackar i bränslesystemet av tryckstötar från när 5 spridare öppnar o stänger samtidigt. Jag gick ifrån det, inte för att motorn var svår att mappa, utan för att det lät så illa. Invändiga kopparrör mot naket plåtgolv i kupén. Det knackade högljutt i hela bilen. Speciellt på låga varv. Ju mer man gasade ju högre knackade det.

Det du beskriver kan vara en stående våg i bränslesystemet, men då bör den vandra fram o tillbaka med motorvarvet. Olika spridare kan få olika tryck vid vissa varvtal.Då skulle man ju behöva kompensera varje spridare för sig. Men troligare är nog att btr helt enkelt kommer i svängning vid vissa varvtal. Jag säger som Alexander. Olämplig btr. Byt och se vad som händer

Att kompensera i bränslemappen för en dålig set-up av systemet tror jag inte är en bra idé. Skulle ägaren byta en bränsle- eller tryckslang av någon anledning - till annan längd, diameter eller hårdhet - så kan resonansfrekvensen och kompensationen hamna helt fel. Bättre att koppla in en tryckmätare och testa att byta delar i systemet tills trycket blir helt stabilt innan man mappar. Öka/minska med laddtrycket skall det självklart göra, men inget annat.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Pulser i bränslesystemet

Inlägg av dundersmurfen »

Mycket fin input, tack så jättemycket!
Tyvärr kan man inte alltid bygga om så mycket pga tid eller att man ska hitta delar som passar som måste beställas eller nåt.

Sedan försök att övertala en kund som spenderat många tusen på ett värsting soppa system med nuke grejer
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:39 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Pulser i bränslesystemet

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag hade problem med detta 2010 i vegans första B20 utförande fins lite läsning här om "anti puls snabeln" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=540
Skriv svar