Glödande grenrör på låglast

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Glödande grenrör på låglast

Inlägg av niklas117 »

Hejsan har problem med att min lätt trimmade b230fk börjar glöda i grenrör o även upp mot turbon.

Jag såg detta när jag skulle åka hem med bilen från garaget ca 20 min resa körde lugnt på 80 väg o drog ur motorn på en vxl få tal gånger, o när jag var hemma glödde de. Det har aldrig glödigt när jag testat utanför garaget med fullgasning, i ca 10min.

Har dubbelkollat svänghjul och kamrem så de är korrekta.

Har en race katt som de innan montering flög ur lite klossar ur, den är för synes skull, men hört att de kan bli täta men håller man handen så flåsar de bra vid ändröret.

Kan tillägga att jag har bblambda så den går inte jätte snålt.

Innan glödde motorn inget o de jag har bytt är:
Större dp
Större avgasrör
Större turbo
Svetsat dit extern wg I mitt grenrör.
Kompsänkt toppen och lätt portning(530)
Hådare ventil fjädrar
KLRT3 kam
Hprofil
Samt bytt lager o packningar I.

Som jag vet borde de bli mindre mottryck o därmed svalare avgaser nu när allt är stööre, o då får de mig o tänka att de har med topp o kam o göra, mest Kamen kanske? Kan de va så att den öpnnar på så vis att de antänds lite ut mot grenrör et? Kan de va så att man måste mappa bilen när man hänger på sådan vass kam?
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Glödande grenrör på låglast

Inlägg av niklas117 »

Bytte till orginalkam idag men vart ändå samma, glödde efter några minuter någon som har en idé?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Glödande grenrör på låglast

Inlägg av Jens Gustavsson »

lamda värde och tändpunkt är de två huvud parametrarna. även kompan, avgastryck och kam men mindre viktiga. har man koll på dem så brukar det va lugnt.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Glödande grenrör på låglast

Inlägg av Erland Cox »

Jag hade kollat katten.
På min race kat så lossnade innehållet och pluggade ibland.
När jag tog av den så kunde jag flytta innehållet från sida till sida med tyngdkraften.
Har det lossnat delar ur den så kolla den först och rensa den om det är tveksamt.

Erland
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Glödande grenrör på låglast

Inlägg av dundersmurfen »

Har du kompsänkt får du kompensera med högre tändning, det bästa är att köra i någon form av dyno och optimera tändmappen. På lätt gas ska den gå på lambda 1, och lambda 0.85 till 1 är då det brinner varmast.
Ser nästan alltid fenomenet att det glöder i grenröret mer när man mappar låglast än fullgas. Blir även varmare olja och vatten än när man kör kortare fullgas pull och efter varje pull sitter man ju iaf å går igenom loggarna å justerar mapparna så är ju nästan alltid några minuter kylning mellan fullgaspullen.

Glödande grenrör är inte onormalt och man behöver inte oroa sig, men det beror ju såklart på setupen. Å dom ska max bli mörkröda i kolllektorn å kanske avgashuset. Ljusröd till gul då måste man kolla upp vad som är fel, troligen för låg tändning eller misständningar så det bara brinner i grenröret. Fel inställd kam så det brinner i grenröret eller mycket överlapp är andra orsaker till varma grenrör
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Glödande grenrör på låglast

Inlägg av niklas117 »

Okej jo jo för lambda ligger på cirka 14-14,5 när man puttrar på landsväg på ca 2000 rpm, de är väl rätt normalt? Jo de är väl att tändningen inte är ställd för komp sänkningen som du nämner dundersmurfen, får ta tag o sätta i ms så man kan få till bra tändning eller slänga på en org topp tills vidare, men en fråga hur kan komp sänkning påvärka tempen på låglast??
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Glödande grenrör på låglast

Inlägg av dundersmurfen »

Därför att det brinner långsammare med lägre tryck i förbränningsrummet. Det får man kompensera med högre tändning.
14 till 15 afr är fint på låglast
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Glödande grenrör på låglast

Inlägg av niklas117 »

dundersmurfen skrev:Därför att det brinner långsammare med lägre tryck i förbränningsrummet. Det får man kompensera med högre tändning.
14 till 15 afr är fint på låglast
Ahh okej de är ju klart :D tack för bra förklarat!
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Glödande grenrör på låglast

Inlägg av niklas117 »

Erland Cox skrev:Jag hade kollat katten.
På min race kat så lossnade innehållet och pluggade ibland.
När jag tog av den så kunde jag flytta innehållet från sida till sida med tyngdkraften.
Har det lossnat delar ur den så kolla den först och rensa den om det är tveksamt.

Erland
Jo rensade katten i helgen, för o slippa några problem med den. :thumbright:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Glödande grenrör på låglast

Inlägg av Erland Cox »

Hade innehållet släppt?

Erland
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Glödande grenrör på låglast

Inlägg av niklas117 »

Erland Cox skrev:Hade innehållet släppt?

Erland
Nej de satt kvar men var ganska igensatt dock inget som gjorde skillnad på värmen.
Skriv svar