Fäste för spridare

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Fäste för spridare

Inlägg av 1800skold »

Tjenare
Har bestämt mig för att köra Mega Squirt på min 1800:a och skulle behöva några tips angående spridare och infästningen av dessa.
Vilka spridare kan passa till en 2,1liters b20 med 250+ Hkr?
Hur gör man lättast för att montera dem på insuget? Svetsar man dit en "klump" som man sedan fräser i eller finns det färdiga säten att bränna dit? Var i insugningsröret är det bäst att sätta dem och med vilken lutning? Det är ett B20E insug.

Tack på förhand
/Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Du kan ju åka till skroten och skruva loss spridarfästerna från en Opel omega 2,0 eller nån annan -80tals opel med OHC-motorn. Dom sitter i insuget med små stjärnskruvar och går nog bra att svetsa fast på B20E insuget.
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Du ska sätta dom nära insugsporten och rikta dem mot ventiltallricken. När ventiltallriken blir var så dels kyls den bättre, men bränslet atomiserar också bättre när det träffar den varma ventilen. Tänk på att det är höt luftflöde. så rikta några grader mer mot strömen
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Har du inte e-topp?.. om inte, så kan man ju skaffa en sån, och köra med 140/160 org. spridare, fästen, dom kan leverera 380cc/min (ca 70hk st). Det är ju inte fel med slangansl. heller, det blir ju lättare att bygga en ny bränslebrygga då.. Om du inte vill byta till e-topp, så kan man enkelt svetsa dit rörstumpar med samma ytterdiam. som spridaren, och sätta en slang över spridaren, sätt sedan en slangklämma på spridaren och en på slangen.. Försök som sagt få spridaren så nära ventilen som möjligt.. och vinkla den dit.. Bäst är ändå att använda e-toppen..
Senast redigerad av marmander den tis apr 20, 2004 5:39 am, redigerad totalt 1 gånger.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

På min B20 (med MegaSquirt) blir det att göra som på Jens motor. Dum som man var tog man inte mått och bilder i vinter när hans motor var ur bilen och i bitar men det ska nog gå att hitta på nåt ändå.
Jag återkommer väl med detaljer när jag har tid att ta itu med det..

Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av 1800skold »

Jepp, jag har en b20e topp som jag hade tänkt att porta och använda ihop med k-jet. Men efter att jag ändrade mig till mega Squir och kom över en bra portad A-topp så kommer nog inte e-toppen att användas. Får nog åka en runda till skroten och fixa fästen från en åpel. tack för tipsen. Passar spridare från t.ex en s60r, 850R i fästena från en opel?
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Det sitter vanliga Boschspridare med O-ringsanslutning (slang mot railen) på Opelfästena, så det bör ju funka bra med Volvospridare oxå.
Skriv svar