Turbo

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
JimmyB
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre mar 04, 2016 5:19 pm
Ort: Hede

Turbo

Inlägg av JimmyB »

Jag håller på att göra klart min B230 turbo-motor och vet att den kommer att fungera riktigt bra med en Super HX35 med 12-ans på.
Kruxet är dock att jag har 2st Ajdén grenrör med pulssplitt som är lika där det bara skiljer i själva flänsen mot turbon, det ena med T4 fläns och en bättre position på wastegaten, det vill säga uppåt och lättåtkomlig, det andra med T3 fläns fast där sitter wastegaten gömd undertill och neråt.

Jag hade velat använda grenröret med T4 anslutningen, av två anledningar, den motor som sitter i 240-n idag hade jag tänkt sälja komplett med T3 grenröret å K29 turbon som är helt klar, den andra andledningen är för att jag får en mycket bättre position på waste-n.
För att köra T4 Pulssplit flänsen så tror Borg Warner SX-E är ett bra val har jag fått för mig eftersom dessa är en liten turbo men har T4 pulssplit ingång, dock så vet jag inte riktigt vilken av dessa jag skall välja.

Jag behöver alltså en BorgWarner SX-E som är typ en exakt kopia på Super HX35 med avgashus #12 eftersom jag kommer besikta bilen och vill ha bra körbarhet och inte jagar några hästkraftsrekord.
Volvo Pv Turbo -57
Volvo 244 Turbo -81
Användarvisningsbild
JimmyB
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre mar 04, 2016 5:19 pm
Ort: Hede

Re: Turbo

Inlägg av JimmyB »

531-topp med 46-38 ventiler gjord av T Luhr
Professorn kam 168 113graders, 12mm lyft
Ajdén grenrör, pulssplittat
230Fk med H-profil
Std kolvar

Inget utstakat effektmål men hoppas kunna få ut kanske runt 500 med E85
Volvo Pv Turbo -57
Volvo 244 Turbo -81
Användarvisningsbild
JimmyB
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre mar 04, 2016 5:19 pm
Ort: Hede

Re: Turbo

Inlägg av JimmyB »

Hittade aldrig någon hjälp för att lösa Borg Warner turbofrågan så Ajde'n ska göra om grenröret med T4 flänsen..
Volvo Pv Turbo -57
Volvo 244 Turbo -81
Skriv svar