Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons maj 22, 2019 12:15 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: tis maj 14, 2019 12:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Inlägg: 216
Ort: Dalarna
vilket konpressionsförhållande tycker ni att jag bör lägga mig på?

_________________
Henrik Östling
Volvo 740 B230FK
viewtopic.php?f=21&t=94679


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 14, 2019 1:56 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1058
Ort: Flisa, norge
8.5


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 15, 2019 6:07 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Inlägg: 216
Ort: Dalarna
Har börjat förbereda mig för att plocka ihop motorn.
Jag undrar vart jag kan hitta toleranser för montering?

Lagerspel, åtdragningsmoment, diameter på cylinder osv.
Volvos verkstadshandbok verkar vara svår att få tag i.

DreRacing@ skrev:
8.5


Okej, varför?

_________________
Henrik Östling
Volvo 740 B230FK
viewtopic.php?f=21&t=94679


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 15, 2019 6:38 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4767
Ort: Boden
Volvos gröna är väl absolut enklast att få tag på?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 15, 2019 7:49 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Inlägg: 216
Ort: Dalarna
The skrev:
Volvos gröna är väl absolut enklast att få tag på?


Jag har då inte lyckats på Google.

B234 och D24 har jag hittat men inte b230

_________________
Henrik Östling
Volvo 740 B230FK
viewtopic.php?f=21&t=94679


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 20, 2019 9:59 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Inlägg: 216
Ort: Dalarna
Delar med mig utav lite toleranser jag har hittat.

Ursäkta dom stora bilderna men man vill ju kunna se...


Bild
Bild
Bild

_________________
Henrik Östling
Volvo 740 B230FK
viewtopic.php?f=21&t=94679


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 20, 2019 10:02 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Inlägg: 216
Ort: Dalarna
Mina vevstakar kom nyss.
Kina H-Profil.
Alla väger inom +/- 1 gram men det verkar som att diametern på lagersätet är lite orund.
Skiljer cirka en hundradel beroende på vart man mäter.
Lite tightare på vissa fläckar.

Jag undrar om ovalitet/konicitet skall mätas med lagrena monterade i staken?
Dvs stoppa i de nya glidlagrena åt dra åt med rätt moment och sen mäta invändigt.
Kan tänka mig att "ovaliteten" på någon hundradel jämnas ut då.
Eller måste även sätet vara perfekt rund? Annars kommer ju portioner av lagret ligga i luften.

Jag kanske övertänker det här...

_________________
Henrik Östling
Volvo 740 B230FK
viewtopic.php?f=21&t=94679


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 20, 2019 4:25 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4767
Ort: Boden
ainok skrev:
The skrev:
Volvos gröna är väl absolut enklast att få tag på?


Jag har då inte lyckats på Google.

B234 och D24 har jag hittat men inte b230
Ja man kanske inte hittar dem gratis, men de säljs ju ofta på tradera för någon struntsumma.

Om hålet inte är runt så blir det inte ett dugg rundare med lager monterade.

Vad mäter du med?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 20, 2019 6:17 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9389
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
rundheten i staken MÅSTE mätas med bultarna dragna med rätt moment.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 20, 2019 7:05 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Inlägg: 216
Ort: Dalarna
The skrev:
Om hålet inte är runt så blir det inte ett dugg rundare med lager monterade.

Vad mäter du med?


Nej det händer ju inget magiskt med hålet bara för att man lägger ner ett lager, men felet torde bli mindre på lagerytan än lagersätet. Pga mindre diameter.

Jag antar att den konkreta frågan är om ovaliten ska mätas med lagret i eller ur.

Jag mäter med invändig trepunkts mic och tvåpunkts och det är med tvåpunktarn jag ser felet.

Kadett4wd skrev:
rundheten i staken MÅSTE mätas med bultarna dragna med rätt moment.
[/quote]

Jodå det läste jag mig till. Satte stakarna en och en i skruvstäd med alu backar och drog det momentet tillverkaren önskade, sen mätte jag.

Frågan är om man kan lita på att ARP 2000 bultarna dom har skickat med är äkta.
Börjar betvivla det.


Jag ska prova att kalibrera momentnyckel och kalibrera micarna igen och se om det blir bättre...
Differensen jag mäter upp bör dock bli exakt samma även med kalibrerade micar tänker jag.

Nåväl. Det värsta som kan hända är att jag får skicka tillbaka skiten.


Om så är fallet, vart köper jag stakar i Sverige som håller måtten?
Det där som KL, LG Speed, LMR och alla dom här säljer kommer väl antagligen från samma fabrik jag köpte hos nu?

Autoverdi ligger 2 kilometer hemifrån men där har jag inte råd att handla.

Får väl pausa projektet lite tills jag har råd med schyssta grejer om inget annat.

_________________
Henrik Östling
Volvo 740 B230FK
viewtopic.php?f=21&t=94679


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 20, 2019 7:54 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4767
Ort: Boden
De stakar jag mätt i cmm har legat på 1-3 hundringar orundhet i storänden (beg original + Kina h-profil).

Om jag inte minns fel så är förslitningsgräns på en Volvo rödblock vevlagertapp 7 hundringar

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 20, 2019 9:14 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Inlägg: 216
Ort: Dalarna
The skrev:
De stakar jag mätt i cmm har legat på 1-3 hundringar orundhet i storänden (beg original + Kina h-profil).

Om jag inte minns fel så är förslitningsgräns på en Volvo rödblock vevlagertapp 7 hundringar


Kan förslitningsgränsen på 7 hundradelar kan översättas till acceptabel orundhet?

Jag kan tänka mig att det är värre om en passning är onormalt tight på en viss punkt än stor på en perfekt koncentrisk diameter.

Återigen jag kanske övertänker det här.
Att förstå hur man ska ställa sig inför sina mätresultat just i en bilmotor kräver nog att man har vart med i leken ett bra tag. Det här är min första motorrenovering.... :roll:

_________________
Henrik Östling
Volvo 740 B230FK
viewtopic.php?f=21&t=94679


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 21, 2019 2:15 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1295
Ort: BjörnL Uddevalla
Jag brukar återanvända lager som inte ser allt för vidriga ut. Hellre för stort spel än för litet när man trimmar och saker börjar åla sig vid höga varv och cylindertryck. Om man mäter upp sitt lagerspel och anger vilken temperatur på oljan man ska köra kan man köpa olja med lämplig tjocklek.

Om man tänker att Volvo satt 7hundringar till slitagegräns så tycker jag det låter som ett rimligt förslag på spel. Har aldrig haft problem med lager i en rödblock med detta arbetssättet. Oljan bär inom marginalerna som Volvo satt och det värsta som kan hända är ju metall kontakt pga att antingen för tight spel eller något oljefel såsom för hög temp så oljan tappat bärkraften

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 21, 2019 4:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Inlägg: 216
Ort: Dalarna
dundersmurfen skrev:
Jag brukar återanvända lager som inte ser allt för vidriga ut. Hellre för stort spel än för litet när man trimmar och saker börjar åla sig vid höga varv och cylindertryck. Om man mäter upp sitt lagerspel och anger vilken temperatur på oljan man ska köra kan man köpa olja med lämplig tjocklek.

Om man tänker att Volvo satt 7hundringar till slitagegräns så tycker jag det låter som ett rimligt förslag på spel. Har aldrig haft problem med lager i en rödblock med detta arbetssättet. Oljan bär inom marginalerna som Volvo satt och det värsta som kan hända är ju metall kontakt pga att antingen för tight spel eller något oljefel såsom för hög temp så oljan tappat bärkraften

Jasså du återanvände lager? Den tanken slog mig inte.
Jag har köpt nya Glyco.

Oljan tänkte jag köra 5w50 helsyntet från biltema. Den kommer varmt rekommenderad från flera i ”branschen”. Byte var 500:e mil


Jag har gett mig på att hena.
Jag har cylinder klassningarna C på 1 och 4 och D på dem i mitten.

Har tagit bort några tusendelar (mindre än 5) och ligger på ca
1. 96,015
2. 96,02
3. 96,02
4. 96,015

Måtten är tagna precis under övre vändläge.
Alla är något mindre längst ner ca 3 tusendelar mindre.

Har försökt efterapa heningsmönster jag har blivit rekommenderad.
Henade tills jag inte längre kände vändkanten men man ser den ju fortfarande.
Ska jag hena bort den helt och hållet?
Ser ”kryssen” bra ut?

Jag kör med stenar och enorma mängder WD40

https://imgur.com/a/NDTl97T
Bild

_________________
Henrik Östling
Volvo 740 B230FK
viewtopic.php?f=21&t=94679


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010