Lite frågor omkring mitt bygge...

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Lite frågor omkring mitt bygge...

Inlägg av ainok »

Hej!

Är i färd med att få hem delar till mitt bygge.
Det är en B230FK som jag håller på att renovera.

Det här är delarna jag har samlat på mig hittills.
Ingenting är monterat.
Effektmål är 400 hk i motorn.

Allting är väldigt budget just nu men jag försöker fokusera på en bra bottendel, bra spridare, bra sprut och bra drivlina så att
jag kan uppgradera i efterhand. Att byta turbo och svetsa ett grenrör är ju rent av lite mysigt jämfört stakar. Dessutom har jag fått höra att
original grenrör räcker till mina mål.

Grundmotor:
H-Profil
Original grenrör (portat)
Original kolvar
Glidlagrad GT30
Biltema wastegate (Kommer sitta på 90 graders adapter med urtag)
KLR T3 Kam (Kamlyft: 12,15 mm, Dur på körspel 280 grader, Nockvinkel 112 TDC lyft ca 2,5-2,7)
Nyrenoverad 531-Topp med standardventiler.

Bränsle:
MaxxEcu Mini
1680cc Bosch spridare
Walbro GST450 i tanken
E85

Drivlina:
Enkelmasse från B230F 1989
BMW ZF-Låda 5vxl
Sachs Racing 763 platta
Sinterlamell

Frågor!
1. Ser något helt åt helsike ut?
2. Hur ska jag bygga min tändning?
3. En gammal herre på jobbet som har byggt gamla amerikanare intresserade sig för projektet och påstår att jag kanske behöver sealed gap kolvringar annars kommer E85 lägga sig i tråget.
4. Tål original ventilerna i en 531:a E85? Har jag något att vinna på att sätta i ventiler ifrån min 530-topp? 530-Toppen är från 98.
5. Tror ni jag kan nå mitt effektmål?
Senast redigerad av ainok den ons maj 08, 2019 9:09 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Lite frågor omkring mitt bygge...

Inlägg av mattias »

Vad är en glidlagrade GT30 egentligen? Original grenrör kan nog fungera men är inte optimalt. Du når dina effektmål men kan behöva ladda lite mer och det blir mer värme.

Porta ur wastegaten och kolla så den är tät (provtryck) och att ventilen går lätt.

MaxxECU Mini räcker ju om du redan har en bredbandslambda, men eftersom du ändå måste ha den funktionen så är ett Street ett bättre val då funktionen är inbyggd.

De gamla 1680 cc spridarna är väl "bra" ur effektsynvinkel, men Siemens Deka 875 cc/min skulle räcka till din effekt och då skulle motorn gå snyggt som en standard-maskin på tomgång vilket den inte kommer göra på de gamla gas-spridarna.

Det är 60-2 trigger original på svänghjulet mest troligt, så du kör wasted spark. Det finns billiga tändspolar med inbyggda tändsteg från VAG-bilar.
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/ta ... ouran.html

Bry dig inte om kolvringar och ventiler, motorerna tål E85. Det viktiga är att den blir mappad korrekt (inte för fet) så den inte sköljer cylinderväggarna.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Lite frågor omkring mitt bygge...

Inlägg av ainok »

mattias skrev:Vad är en glidlagrade GT30 egentligen? Original grenrör kan nog fungera men är inte optimalt. Du når dina effektmål men kan behöva ladda lite mer och det blir mer värme.

Porta ur wastegaten och kolla så den är tät (provtryck) och att ventilen går lätt.

MaxxECU Mini räcker ju om du redan har en bredbandslambda, men eftersom du ändå måste ha den funktionen så är ett Street ett bättre val då funktionen är inbyggd.

De gamla 1680 cc spridarna är väl "bra" ur effektsynvinkel, men Siemens Deka 875 cc/min skulle räcka till din effekt och då skulle motorn gå snyggt som en standard-maskin på tomgång vilket den inte kommer göra på de gamla gas-spridarna.

Det är 60-2 trigger original på svänghjulet mest troligt, så du kör wasted spark. Det finns billiga tändspolar med inbyggda tändsteg från VAG-bilar.
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/ta ... ouran.html

Bry dig inte om kolvringar och ventiler, motorerna tål E85. Det viktiga är att den blir mappad korrekt (inte för fet) så den inte sköljer cylinderväggarna.
Turbon är något jag hittade hemma på hyllan typ.
"Exhaust (Turbo Manifold) Flange: Standard T3 Flange

Exhaust (Downpipe) Flange: Standard 4-Bolt
Turbine Trim: 51
Turbine Inducer Diameter: 84 mm
Turbine Exducer Diameter: 60mm
Turbine A/R: 0.82
Compressor Trim: 56
Compressor Inducer Diameter: 57mm
Compressor Exducer Diameter: 76.2 mm
Compressor A/R: 0.6
Bearing: Journal Bearing"

Sprutet är redan inhandlat. Köpte det beg. till bra pris.
Bredbandslambda tänkte jag handla en Innovate MTX-L.

Spridarna köpte jag av en kompis som hävdar att den kommer gå bra på dom spridarna, även på tomgång.
Du kanske tänker på någon annan spridare eller så har jag blivit blåst :)
Det är sådana här.
https://www.speeding.nu/p/branslesystem ... igQAvD_BwE

Svänghjul är inte original för FK motorn utan jag har satt dit ett enkelmasse ifrån B230F. Redigerar trådstarten.

Angående kolvringarna så skippar att överanalysera. Henar blocket och monterar nya fräscha originalringar och putsade ventiler.
Senast redigerad av ainok den ons maj 08, 2019 9:09 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Lite frågor omkring mitt bygge...

Inlägg av ainok »

Spridarna är nyligen testade och flödesmatchade..
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Lite frågor omkring mitt bygge...

Inlägg av mattias »

De gamla 1680 cc spridarna får vara hur flödesmatchade dom vill, dom kommer ändå inte gå bra på tomgång och låg last om du inte har minst dubbla cylindervolymen. Dom flödar inte linjärt på korta pulstider som det blir på små motorer. Längre öppningstid med E85 hjälper inte tillräckligt men det blir bättre.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Lite frågor omkring mitt bygge...

Inlägg av ainok »

Polaren hävdar att det här är den ”nya verisionen”

Står även något pm nya verisionen på länken till speeding.

Gör inte saken bättre?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Lite frågor omkring mitt bygge...

Inlägg av mattias »

Jaha du lade till en länk nu, ja dom fungerar bättre och ger fin tomgång osv men det har funnits problem med just den här modellen Bosch EV14 1700 cc. Tätningarna sväller av E85 då det är en naturgas-spridare från början, och det blir värre med hög temperatur på bränslet vilket det fort kan bli. Om problemet finns kvar eller inte lär du väl upptäcka.

Turbon är då inte för liten, så det är bara att bygga och ge detta ett försök.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Lite frågor omkring mitt bygge...

Inlägg av Baxman »

...
Senast redigerad av Baxman den tor maj 09, 2019 2:10 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:39 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Lite frågor omkring mitt bygge...

Inlägg av ainok »

Big Al skrev:Stämmer verkligen turbin måtten? 84/60mm med trim 51?
Väldigt stor induser mot kompressorn om det stämmer, har aldrig hört talas om någon turbo med större turbininduser än kompressorexduser. Så får du igång den och måtten stämmer så meddela mig gärna hur den betedde sig.
Jag är inte helt säker på att dom själva vet vad dom har skrivit.
Jag får se hur den beter sig.
Om den krånglar så har jag en fräsch 16T Volvo original hemma.
Den duger tills jag har råd med en riktig turbo.
Har siktat in mig på ett SX-E S252 från BW.
mattias skrev:Jaha du lade till en länk nu, ja dom fungerar bättre och ger fin tomgång osv men det har funnits problem med just den här modellen Bosch EV14 1700 cc. Tätningarna sväller av E85 då det är en naturgas-spridare från början, och det blir värre med hög temperatur på bränslet vilket det fort kan bli. Om problemet finns kvar eller inte lär du väl upptäcka.

Turbon är då inte för liten, så det är bara att bygga och ge detta ett försök.
Dåså. Jag provar.
Vad vill du ha sagt med länken?
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Lite frågor omkring mitt bygge...

Inlägg av dundersmurfen »

Man kan ju låta den gå fett på tomgång om man vill ha jämn tomgång. Men har du 1700cc ev14 spridarna så är det inga problem med lambda 1 på tomgång. Sedan är det lite skumt att jag aldrig har haft problem med 1700cc. Det är mina favorit spridare.

Kammen är för vass för effektmålet och turbon. kör med en sts 237 eller kansle 247 eller en k kam.

Det skadar inte med ett bättre insug som typ svanhals insuget. Grenröret klarar effekten lätt

Har ni provat att lösa upp motorolja med e85? Det löser inte vad jag sett. Bensin däremot löser motorolja. Problemet med att köra fett på e85 är att mycket smiter förbi ringarna och hamnar i oljan. Det är inget problem om den är mappad riktigt och man inte håller nere oljetempen. Arbetstempen på olja ska vara 90 till 100 grader då kokar fukt och bränsle ur.

Maxxecu mini kan man koppla ihop med bredbandslambda man har och göra en egen mapp för lambdastyrning så den håller sig precis på target när man ska besikta exempelvis
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Lite frågor omkring mitt bygge...

Inlägg av ainok »

dundersmurfen skrev:Man kan ju låta den gå fett på tomgång om man vill ha jämn tomgång. Men har du 1700cc ev14 spridarna så är det inga problem med lambda 1 på tomgång. Sedan är det lite skumt att jag aldrig har haft problem med 1700cc. Det är mina favorit spridare.

Kammen är för vass för effektmålet och turbon. kör med en sts 237 eller kansle 247 eller en k kam.

Det skadar inte med ett bättre insug som typ svanhals insuget. Grenröret klarar effekten lätt

Har ni provat att lösa upp motorolja med e85? Det löser inte vad jag sett. Bensin däremot löser motorolja. Problemet med att köra fett på e85 är att mycket smiter förbi ringarna och hamnar i oljan. Det är inget problem om den är mappad riktigt och man inte håller nere oljetempen. Arbetstempen på olja ska vara 90 till 100 grader då kokar fukt och bränsle ur.

Maxxecu mini kan man koppla ihop med bredbandslambda man har och göra en egen mapp för lambdastyrning så den håller sig precis på target när man ska besikta exempelvis
Tack för svaren Björn.
Angående insuget så har jag läst mig till att min 531-topp flödar mindre än mitt originalinsug iallafall så det är där flaskhalsen sitter(?)

Har läst vidare om det här med att E85 läcker förbi kolvringarna och som du skrev så är ju tillräcklig temp på oljan för att E85:en ska koka bort det väsentliga.

Övrig frågor;

Det har börjat dyka upp delar.
Har det jag behöver för att börja montera motorn.
Jag undrar vad ni kör för olja när ni monterar? Jag googlade lite och hittade olika svar. Här på Sävar dök ren motorolja, inkörningsfett för kammar, stp, och stp blandat med olja upp. Vad rekommenderas?

Hur kontrollerar jag lagerspelet på enklast sätt?
Plastigauge?
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Lite frågor omkring mitt bygge...

Inlägg av »

Klr t3 kammen är sk jämnvass som sts 247 i lyft dur mm sen kan det ju vara stor skillnad iaf om man mäter mer ingående.
Men fungerar den ena är nog inte den andra för vass iaf.

Ett bättre insug gör stor skillnad flödar man insuget och toppen löst blir flödet något liknande ur båda men sätter man ihop dom får man ju 2 strypningar efter varandra.
Flödar toppen ca 190 in blir det ca 160cfm kvar med insuget monterat och märkbar turbulens vid bulan under spridaren redan vid 6mm lyft.
Ca 170 finns kvar med ett k-jet insug som nämts och inte samma turbulens.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Lite frågor omkring mitt bygge...

Inlägg av dundersmurfen »

Jag baserade min kamjämförelse på hur dom funkar i bänken. Sts kammarna har bara funkat bra oavsett storlek på turbo, men kls har verkat ha mer överlapp. Funkar gör dom men tror dom kommer mer till sin rätt med större turbos å låga mottryck. Vet inte om jag kan beskriva det bättre.

Montera med vanlig motorolja går fint. Men finns special monterings fett typ redline har ett rosa lila som ska vara väldigt bra. Annars tror jag du i princip kan montera torrt å sedan köra upp trycket med pumpen å prima systemet med borrmaskin.

Är veven i ok skick så kan du kolla på lagren, dom är märkta på baksidan std om det är standard lager. Men om lagren är typ oskadade kan man köra med dom igen. Jag brukar kalla det racespel. Annars är det väl invändig och utvändigt mikrometer och räkna skillnaden emellan som är spelet. Men som sagt återanvänder du lagren vet du att dom funkar ;)
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Lite frågor omkring mitt bygge...

Inlägg av dundersmurfen »

Kolvarna måste oljas före montering, men alla lager får ju matning med olja via oljekanalerna. Bara så det inte blir missförstånd. Men kolvarna är viktigt å olja in för monteringen :)
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar