Sida 1 av 1

16v turbo bess

Postat: mån maj 13, 2019 7:31 pm
av Jakob Olsson
Tjenare, om man har en helt vanlig 940 ltt och "ändast" har bytt till 16v topp och annat grenrör men med 13c turbo osv som orginal. Hur går det då om man försöker besikta?

Re: 16v turbo bess

Postat: mån maj 13, 2019 8:04 pm
av Steve
Alternativ 1: Du har tur och det går bra

Alternativ 2: Du har otur och det går dåligt

Ungefär så, och säger nån nåt annat så ljuger dom :)

Re: 16v turbo bess

Postat: mån maj 13, 2019 8:46 pm
av Jakob Olsson
Vad kan dom klaga på då?
Att jag har fler ventiler och 2 kammar?

Re: 16v turbo bess

Postat: mån maj 13, 2019 9:19 pm
av Steve
Ja?

Re: 16v turbo bess

Postat: tis maj 14, 2019 9:50 am
av Manfred
En 16v har ju mer effekt så nog kan dom gnälla på det. Samt att bilen antagligen är tillverkad efter 1993. Ska man då hårddra det är den helbildgodkänd och man får egentligen inte ändra nånting på den.

Re: 16v turbo bess

Postat: tis maj 14, 2019 8:56 pm
av Steve
Räcker att den är tillverkad efter 1976

Re: 16v turbo bess

Postat: tor maj 16, 2019 8:01 am
av therealpinto
Precis, 1976 och nyare ska ha en avgascertifierad motor i originalskick så man får inte ändra "något alls" formellt sett, definitivt inte byta topp och bygga en motor som "inte finns".

Det är inte effekten som är huvudproblemet, utan det är just att motorn är ändrad.

Gustaf

Re: 16v turbo bess

Postat: lör maj 18, 2019 9:31 am
av ainok
Du kan utgå ifrån att det inte kommer att gå.

Att regga om en bil till B204FT med B230 block och B234 topp är dock fullt möjligt och har genomförts.