Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån jun 17, 2019 2:14 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis maj 28, 2019 2:44 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Inlägg: 89
Ort: Kardis
Lägger upp en tråd här också för att kanske får bättre respons än att bara ha det i min projekttråd.
Gjorde idag ett besiktningsförsök på min 330i med m54b30 och maxxecu race men med samma problem som senast. Dåliga avgasvärden, bättre än senast med original ecu men ändå inte godkänt.

Motorn är isärplockad och ''renoverad'' med nya ventiltätningar, kolvringar, lager och packningar och gick igenom första besiktningen efter denna renovering.

Drar det från början, besiktade i vintras med original ecu, fick riktigt dåliga avgasvärden.
CO2500: 1,1 (gräns 0,3)
CO: 4,5 (gräns 0,5)
HC: 268 (gräns 200)
Lambda: 1,00

Bytte då olja, körde slut den gamla soppan, tankade i ny bensin och 30% e85. Pluggade slangen från vevhusventilationen till insuget så motorn inte kunde ta in oljeångor därifrån. Gav följande resultat.
CO2500: 1,1 (gräns 0,3)
CO: 1,3 (gräns 0,5)
HC: 124 (gräns 200)
Lambda: 1,01

Lessnade här på original ecu och bestämde mig för att kasta bort den och dess tillhörande tveksamma lmm och lambdasonder och montera mitt maxxecu med ny bredbandslambda istället.
Under monteringen av maxx'et upptäckte jag att jag haft 5,5bars soppatryck, att ett stift i lmm kontakten glidit in samt att vevhusventilationen kunnat suga in olja i vevhusventilationsburken. Vilket nog förklarar de höga värdena på tidigare besiktningar. Gjorde då om så att den inte ska kunna suga in olja som den tidigare gjort och fixade med btr för att få till soppatrycket.

Justerade in det bäst jag kunde för att ha så lite lambdacorrection som möjligt vid tomgång och 2500rpm. Varierade dock ändå litegrann troligtvis pga insugstempen, har inte riktigt fått till korrektionstabellen där ordentligt.
8 grader tändning vid tomgång som rampas upp till 25 grader vid 2500rpm.

Denna gång fick jag dessa resultat.
CO2500: 0,8 (gräns 0,3)
CO: 0,6 (gräns 0,5)
HC: 107 (gräns 200)
Lambda: 1,01

Nu funderar jag på vad jag ska hitta på? Mindre tändning även vid 2500rpm?
Tjuvluft innan lambda skulle väl kunna ge fel värden men något som säger emot detta är att bilen faktiskt börjar rycka och gå dåligt om jag närmar mig lambda 1.05 eller högre.
Kan det vara så att katten blivit förstörd av att tidigare troligtvis gått fett samt att motorn sugit i sig olja vid något tillfälle?
Lutar åt att byta katten nu men samtidigt känns det surt då jag köpte den ny för 2 år sedan. Det är en simons 2,5'' universalkat jag har alltså ingen racekat eller liknande. HC värdet är ju egentligen inte bra heller trots att det nu är godkänt, gamla gränsvärdet var ju 100 och inte 200 som det är nu.

En sak jag noterat är att bilen luktar rätt mycket på tomgång, tecken på dålig kat?

_________________
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 29, 2019 7:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1604
Ort: Skelleftehamn
CO 2500 pekar på dålig eller för kall katt, har själv haft problem med annat än original katalysatorer. Slutade med att jag svetsade ihop 3st nissan micra kattar för att få ordning på CO 2500. (det fungerade med original kattar och avgassystem men ville ha 3")

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 30, 2019 11:47 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Inlägg: 89
Ort: Kardis
Okej det är så, då kan det ju vara katten som är boven ändå..
Tanken nu är att försöka ställa in starten så den inte surar ner sig, ställa ner tändningen lite ytterligare och köra katten riktigt varm några gånger.

Glömde även nämna att jag har 79graders Termostat, vad jag kunnat läsa mig till så har motortemp ganska stor betydelse för avgasvärdena? Tänkte försöka få tag på ett original termostathus med elektriskt styrd Termostat så kan jag köra motorn varmare.

Pluggade även slangen mellan vevhusventilation och insug och kör istället öppen vevhusvent nu, detta gjorde faktiskt att tomgången blev aningen jämnare så det är väl ett bra tecken iallafall tänker jag.

Funkar det inte får jag nog bita i det sura äpplet å skaffa ny katalysator.

_________________
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 31, 2019 11:42 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1312
Ort: BjörnL Uddevalla
Lägg tändning på 0 grader över hela torrvarvnings området å sätt lambda target oå 1.03 å se till att den lambda korrigerar. På e85 brukar dom klara värden utan katt, men då måste allt vara renbränt så att säga, sot å klet beläggningar kan förstöra mycket.

Igår kom en kund med tändstift som hade sådan beläggning att det ramlade flagor av sot när vi försökte elda rent dom då kan man ju tänka sig att det sitter beläggningar på förbränningsrummet å säkert i avgassystemet och man får nog köra rätt långt å hårt för att bränna rent det

På dieselbilar har jag sprutat in vatten för att göra rent förbränningsrummet när dom börjat förbränna dåligt å det funka bra, fullgas å en liten pump å en liten stråle

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 31, 2019 1:20 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Inlägg: 89
Ort: Kardis
Jasså man kan gå såpass lågt även vid 2500?

Jag har ju det problemet att jag hamnar nere i torrvarvningsområdet när jag kör högre varv på låg växel på slät väg, tex 3an vid ~4000rpm så ligger map på nästan samma som torrvarvning, troligtvis pga mitt tillfälliga skitluftfilter. Kanske borde kasta bort filtret helt eller är detta normalt?

Jag kör på bensin i dagsläget.

_________________
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 04, 2019 11:45 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1312
Ort: BjörnL Uddevalla
Hur går det här? Hur verkar mappen jag skickade? Kom ihåg att stänga av lambda ego control om du justerar i mappen så du får grunden rätt och sedan slå på den igen så hjälper den dig att hålla rätt lambda vid bes. Men mappa den riktigt så fort det går så inget går sönder

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 05, 2019 10:35 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Inlägg: 89
Ort: Kardis
Jodå det vart succé, har just varit å besiktat med godkända värden.

Utgick från mappen du skickade men laddade in min bränsletabell då den verkade stämma rätt bra förutom vid tomgång. Justerade map-trycket för de första raderna för att matcha vad jag ligger på vid torrgasning. Justerade in bränslet efter lambdacorrection å dubbelkollade med lambdaregleringen avstängd.

Ändrade lambdatarget från 1,03 till 1,015 då den vart lite känslig på att slockna då man torrgasade med såpass snål gång.

Körde -5 grader tändning på tomgång och upp till 2500rpm, avgastemp mätt 3cm från toppen visade kring 4-450 grader på tomgång och 7-750 grader vid 2500rpm.

Nästa steg blir att montera 875cc spridarna å se om jag får till tomgången nu med rätt bränsletryck eller om dom är i behov av service. Hade du grejer för att flöda och tvätta spridare?

_________________
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 05, 2019 10:31 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1312
Ort: BjörnL Uddevalla
Tjusigt! Ja kan hjälpa dig med spridarna om du vill

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 07, 2019 9:18 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Inlägg: 89
Ort: Kardis
Tackar så mycket för hjälpen! :thumbright:
Monterade spridarna häromdan, gick att få till en jämn tomgång rätt fort så det var nog helt fel soppatryck som gjorde att det inte funkade tidigare.

_________________
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010