Dåliga avgasvärden 330i M54B30
Postat: tis maj 28, 2019 2:44 pm
Lägger upp en tråd här också för att kanske får bättre respons än att bara ha det i min projekttråd.
Gjorde idag ett besiktningsförsök på min 330i med m54b30 och maxxecu race men med samma problem som senast. Dåliga avgasvärden, bättre än senast med original ecu men ändå inte godkänt.
Motorn är isärplockad och ''renoverad'' med nya ventiltätningar, kolvringar, lager och packningar och gick igenom första besiktningen efter denna renovering.
Drar det från början, besiktade i vintras med original ecu, fick riktigt dåliga avgasvärden.
CO2500: 1,1 (gräns 0,3)
CO: 4,5 (gräns 0,5)
HC: 268 (gräns 200)
Lambda: 1,00
Bytte då olja, körde slut den gamla soppan, tankade i ny bensin och 30% e85. Pluggade slangen från vevhusventilationen till insuget så motorn inte kunde ta in oljeångor därifrån. Gav följande resultat.
CO2500: 1,1 (gräns 0,3)
CO: 1,3 (gräns 0,5)
HC: 124 (gräns 200)
Lambda: 1,01
Lessnade här på original ecu och bestämde mig för att kasta bort den och dess tillhörande tveksamma lmm och lambdasonder och montera mitt maxxecu med ny bredbandslambda istället.
Under monteringen av maxx'et upptäckte jag att jag haft 5,5bars soppatryck, att ett stift i lmm kontakten glidit in samt att vevhusventilationen kunnat suga in olja i vevhusventilationsburken. Vilket nog förklarar de höga värdena på tidigare besiktningar. Gjorde då om så att den inte ska kunna suga in olja som den tidigare gjort och fixade med btr för att få till soppatrycket.
Justerade in det bäst jag kunde för att ha så lite lambdacorrection som möjligt vid tomgång och 2500rpm. Varierade dock ändå litegrann troligtvis pga insugstempen, har inte riktigt fått till korrektionstabellen där ordentligt.
8 grader tändning vid tomgång som rampas upp till 25 grader vid 2500rpm.
Denna gång fick jag dessa resultat.
CO2500: 0,8 (gräns 0,3)
CO: 0,6 (gräns 0,5)
HC: 107 (gräns 200)
Lambda: 1,01
Nu funderar jag på vad jag ska hitta på? Mindre tändning även vid 2500rpm?
Tjuvluft innan lambda skulle väl kunna ge fel värden men något som säger emot detta är att bilen faktiskt börjar rycka och gå dåligt om jag närmar mig lambda 1.05 eller högre.
Kan det vara så att katten blivit förstörd av att tidigare troligtvis gått fett samt att motorn sugit i sig olja vid något tillfälle?
Lutar åt att byta katten nu men samtidigt känns det surt då jag köpte den ny för 2 år sedan. Det är en simons 2,5'' universalkat jag har alltså ingen racekat eller liknande. HC värdet är ju egentligen inte bra heller trots att det nu är godkänt, gamla gränsvärdet var ju 100 och inte 200 som det är nu.
En sak jag noterat är att bilen luktar rätt mycket på tomgång, tecken på dålig kat?
Gjorde idag ett besiktningsförsök på min 330i med m54b30 och maxxecu race men med samma problem som senast. Dåliga avgasvärden, bättre än senast med original ecu men ändå inte godkänt.
Motorn är isärplockad och ''renoverad'' med nya ventiltätningar, kolvringar, lager och packningar och gick igenom första besiktningen efter denna renovering.
Drar det från början, besiktade i vintras med original ecu, fick riktigt dåliga avgasvärden.
CO2500: 1,1 (gräns 0,3)
CO: 4,5 (gräns 0,5)
HC: 268 (gräns 200)
Lambda: 1,00
Bytte då olja, körde slut den gamla soppan, tankade i ny bensin och 30% e85. Pluggade slangen från vevhusventilationen till insuget så motorn inte kunde ta in oljeångor därifrån. Gav följande resultat.
CO2500: 1,1 (gräns 0,3)
CO: 1,3 (gräns 0,5)
HC: 124 (gräns 200)
Lambda: 1,01
Lessnade här på original ecu och bestämde mig för att kasta bort den och dess tillhörande tveksamma lmm och lambdasonder och montera mitt maxxecu med ny bredbandslambda istället.
Under monteringen av maxx'et upptäckte jag att jag haft 5,5bars soppatryck, att ett stift i lmm kontakten glidit in samt att vevhusventilationen kunnat suga in olja i vevhusventilationsburken. Vilket nog förklarar de höga värdena på tidigare besiktningar. Gjorde då om så att den inte ska kunna suga in olja som den tidigare gjort och fixade med btr för att få till soppatrycket.
Justerade in det bäst jag kunde för att ha så lite lambdacorrection som möjligt vid tomgång och 2500rpm. Varierade dock ändå litegrann troligtvis pga insugstempen, har inte riktigt fått till korrektionstabellen där ordentligt.
8 grader tändning vid tomgång som rampas upp till 25 grader vid 2500rpm.
Denna gång fick jag dessa resultat.
CO2500: 0,8 (gräns 0,3)
CO: 0,6 (gräns 0,5)
HC: 107 (gräns 200)
Lambda: 1,01
Nu funderar jag på vad jag ska hitta på? Mindre tändning även vid 2500rpm?
Tjuvluft innan lambda skulle väl kunna ge fel värden men något som säger emot detta är att bilen faktiskt börjar rycka och gå dåligt om jag närmar mig lambda 1.05 eller högre.
Kan det vara så att katten blivit förstörd av att tidigare troligtvis gått fett samt att motorn sugit i sig olja vid något tillfälle?
Lutar åt att byta katten nu men samtidigt känns det surt då jag köpte den ny för 2 år sedan. Det är en simons 2,5'' universalkat jag har alltså ingen racekat eller liknande. HC värdet är ju egentligen inte bra heller trots att det nu är godkänt, gamla gränsvärdet var ju 100 och inte 200 som det är nu.
En sak jag noterat är att bilen luktar rätt mycket på tomgång, tecken på dålig kat?